• ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
  • کد خبر: 34903
  • readingTime: ۲ دقیقه
لیتیوم

یک هفته پس از تایید خبر کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند، رویترز از فساد شرکت Piedmont یکی از زیرمجموعه‌های تسلا در معادن آتلانتیک غنا خبر داد تا بازار جهانی لیتیوم در بدو ورود معادن قهاوند روزهای ملتهبی را تجربه کنند. رویترز مدعی‌شده احتمال توقف کار در معادن آتلانتیک وجود دارد.

به گزارش ایراسین، هفته گذشته اخباری پیرامون کشف دو معدن لیتیوم در دشت قهاوند منتشر شد و خیلی سریع به تایید مسئولین وزارت صعنت رسید. براساس گزارشات اولیه این دو معدن ۵ تا ۶ کیلومتر مربع مساحت دارند و ذخایر احتمالی آنها ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کانسنگ لیتیوم است. در بدو ورود معادن قهاوند به عرصه لیتیوم جهانی اخبار منفی از معادن آتلانتیک شرکت Piedmont با التهاب در بازارهای جهانی همراه بود.

شرکت Piedmont با ارزش یک میلیارد دلار یکی از زیرمجموعه‌های تسلاست که وظیفه استخراج لیتیوم از معادت آتلانتیک غنا را برعهده دارد. تسلا به دلیل استفاده از خودروهای برقی تقاضا بالایی برای لیتیوم دارد به همین دلیل معادن غنا به عنوان یکی از منابع اصلی تسلا در نظر گرفته شد تا اینکه خبر فساد در معادن آتلانتیک بازی را تغییر داد.

رویترز گزارش داد مسئولین معدن آتلانتیک با پرداخت رشوه به خانواده یکی از سیاست‌مداران غنا مجوز استخراج معادن را کسب کرده‌است. اگرچه رویترز مدعی‌شد مدارک کافی برای تایید این ادعا را ندارد ولی با اعلام این خبر بلافاصله سهام Piedmont با ریزش ۶.۶ درصدی همراه بود. منبع خبری رویترز مدعی‌ شده دولت غنا فساد آتلانتیک را تایید خواهد کرد و این شاید به معنای توقف کوتاه مدت یا بلند مدت در کار استخراج سنگ لیتیوم از معادن آتلانتیک است.

قهاوند فرصت جایگزینی آتلانتیک

کارولینای شمالی، استرالیا و کانادا به عنوان جایگزین‌های احتمالی معادن آتلانتیک غنا برای تامین لیتیوم تسلا معرفی می‌شوند و شرکت Piedmont نیز سال ۲۰۲۱ دفتر مرکزی خود را از استرالیا به کارولینای شمالی تغییر داد تا فرآیند استخراج سنگ لیتیوم از معادن این منطقه را از نزدیک رصد کند ولی اعتراض ساکنین محل و قوانین ایالتی برداشت از معادن کارولینای شمالی را با مشکل مواجه کرده‌است. از طرفی معادن کانادا به دلیل سیاست‌های دولت در قبال سرمایه‌گذاران چینی وضعیت مشخصی ندارند.

اخبار منفی معادن لیتیوم به خصوص در غنا در بدو کشف معادن لیتیوم دشت قهاوند احتمالا با استقبال بازار جهانی از این معادن مواجه خواهد شد. با کشف این دو معدن در دشت قهاوند ایران از نظر لیتیوم پس از بولیوی، آرژانتین و شیلی در رتبه چهارم دارندگان لیتیوم قرار می‌گیرید. ضمن اینکه آمارهای جهانی حکایت از تقاضای بسیار زیاد شرکت‌های آمریکایی برای سنگ لیتیوم حکایت دارد. اکنون ۷۴% مصرف لیتیوم در صنایع الکترونیکی و کالاهایی مانند موبایل‌های هوشمند است و با ایجاد مشکلات استخراج از معادن کارولینای شمالی و آتلانتیک غنا حالا دشت قهاوند فرصت خوبی برای ورود به بازارهای جهانی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =