لیتیوم

با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده و با استفاده از متخصصان و سرمایه‌گذاران متعهد می‌توان از لیتیوم به عنوان یک فلز استراتژیک و خاص در راستای جهانی شدن صنعت ایران بهره برد.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، هفته گذشته مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت و معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خبری مبنی بر کشف دو معدن لیتیوم در دشت قهاوند را دادند و حتی بر تأییدیه وجود لیتیوم در این منطقه تأکید کردند و یادآور شدند گواهی کشف صادر و پروانه بهره‌برداری نیز در حال اخذ است.

طبق گفته مسئولان گستره این دو معدن ۵ تا ۶ کیلومتر مربع و به اندازه مساحت دشت قهاوند است و میزان ذخیره قطعی محدوده یاد شده ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کانسنگ لیتیوم عنوان شد همچنین از ۲۰ میلیون تن ذخیره احتمالی سخن به میان آمد.

از همین رو بر آن شدیم تا کم و کیف این فلز استراتژیک که حالا بیخ گوشمان در دشت قهاوند کشف شده را بسنجیم و چند و چون استخراج و کاربرد آن را بررسی کنیم.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در این باره با تأکید بر اینکه عناصر استراتژیک در صنایع های‌تک و برتر کاربرد دارند اظهار کرد: فلزات استراتژیک همچون لیتیوم در حوزه هوافضا، صنایع الکترونیکی دقیق مثل ساخت تراشه‌ها، قطعات محاسباتی ابرکامپیوترها و صنایع با دمای بالا بسیار کاربردی هستند.

حسن محسنی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اضافه کرد: ماهیت دستیابی و اکتشاف ذخایر فلزات استراتژیک از این منظر بسیار ارزشمند است چراکه در خیلی از موارد بی‌نیازی کشور را در پی دارد.

لیتیوم گامی برای رونق اقتصادی

استادتمام زمین‌شناسی اقتصادی دانشگاه بوعلی‌سینا در این باره یادآور شد: فلز استراتژیک لیتیوم با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد در محدوده دشت قهاوند اکتشاف شده و گام بعدی سرمایه‌گذاری و استقرار تاسیسات معدنی و فرآوری است.

محمد معانی‌جو در ادامه متذکر شد: هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد بود و حتما باید از کشورهایی چون شیلی که از پیش در این راستا اقداماتی داشتند مشورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه حمایت بخش دولتی در این بحث ضروری و اقتصادی‌ترین راه استفاده از تجربه کشورهای دوست است عنوان کرد: استخراج این ماده معدنی در مرحله خاک توسط دیگر کشورها خریداری می‌شود اما این خام‌فروشی به شمار می‌رود.

استادتمام زمین‌شناسی اقتصادی دانشگاه بوعلی‌ خاطرنشان کرد: سود اصلی فروش لیتیوم فرآوری شده است و عیار آن در هر تن ۸۵ گرم است به نحوی که هر تن ماده معدنی ۸۵ گرم لیتیوم خالص دارد و قسمت عمده باطله محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استخراج و فرآوری این فلز استراتژیک؛ اشتغال‌زایی و ارزآوری به همراه دارد گفت: کشف این فلز افزون بر رونق اقتصادی داخلی، ارتباط با اقتصاد جهانی را نیز در پی دارد.

معانی‌جو در ادامه تصریح کرد: شورآبه‌ها و کانی‌ها دو منبع استخراج لیتیوم هستند و این فلز کشف شده در دشت قهاوند جزو شورآبه‌ها بوده همچون کشورهای شیلی و استرالیا.

ایران در لیست کشورهای لیتیومی جهان

دکترای زمین‌شناسی گرایش پترولوژی در همدان در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: فلز استراتژیک لیتیوم در موارد زیادی از جمله باتری‌های الکتریکی، صنایع پیشرفته، صنایع دفاعی و تهیه و تولید آلیاژهای منحصر به فرد کاربرد دارد تا جایی که خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا از فلزات استراتژیک خاصه لیتیوم بهره می‌برند.

زینب دارایی‌زاده با اشاره به اینکه این فلز در کنار آلومینیوم در صنعت هواپیماسازی نیز به دلیل سبک بودن و در عین حال مقاوم و محکم بودن جایگاه ویژه‌ای دارد متذکر شد: با کشف لیتیوم اخیر در دشت قهاوند، همدان یکی از ذخایر استراتژیک این فلز استراتژیک محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه لیتیوم به دلیل روند سخت استخراج و استحصال و صدالبته به دلیل قیمت بالای آن در حجم کم و ابعاد کیلوگرم به فروش می‌رسد اضافه کرد: حجم پیش‌بینی شده لیتیوم در دشت قهاوند باعث شد ایران جزو رده‌های اول کشورهای لیتیومی قرار خواهد گرفت.

این کارشناس تصریح کرد: طبقه گفته مسئولان ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کانسنگ لیتیوم در همدان است که این میزان می‌تواند ما را در شرایط خیلی خوبی قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه درخواست بنده این است که لیتیوم استخراج شده در ایران و در همدان با توجه به کاربردهای بسیار وسیع فرآوری شود و به نتایج خوبی دست یابیم ادامه داد: پیگیری مسئولان در این حوزه ضروری است چراکه فلز لیتیوم اقتصاد کشور را زیر و رو می‌کند و رونق اقتصادی بی‌حد و حصری برای ایران به ارمغان می‌آورد.

دارایی‌زاده در ادامه از غول‌های لیتیوم دنیا همچون آرژانتین، شیلی و استرالیا نام برد و یادآور شد: امیدوارم پژوهش‌های متناوب در این زمینه در حد پایان‌نامه باقی نماند بلکه به منصه ظهور برسد.

 لیتیوم دروازه جهانی شدن/ فلز استراتژیک لیتیوم جز صنایع های‌تک چه کاربردی دارد؟

لیتیوم، استراتژیک و خاص

یک کارشناس معدن نیز در این راستا اظهار کرد: لیتیوم به‌ عنوان عنصر استراتژیک در صنایع خودروسازی الکترونیکی کاربرد بسیاری دارد و در دنیا حائز اهمیت است به ویژه اینکه قطب لیتیوم دنیا در حال حاضر بولیوی به شمار می‌رود و ما هم اگر به این گردونه بپیوندیم قطعاً آورده‌های چشمگیری دارد.

محمد خاکی با بیان اینکه افغانستان نیز از ذخایر خوب لیتیوم برخوردار است اما هنوز به مرحله استحصال نرسیده است افزود: در شورآبه‌های کشور ما نیز لیتیوم وجود دارد اما هنوز ذخیره‌یابی صورت نگرفته و استحصال صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌ای که در کشور لیتیوم استحصال کند وجود ندارد و همدان می‌تواند در این حوزه پیشگام باشد تصریح کرد: اگر امکان استحصال لیتیوم در همدان فراهم شود، می‌توانیم صنایع مختلفی گرداگرد این معادن ایجاد کنیم.

این کارشناس معدن با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع تبدیلی به مولفه‌های بسیاری نیاز دارد ادامه داد: صرفا وجود یک ماده معدنی نمی‌تواند توجیه ایجاد واحدهای تولیدی باشد اما لیتیوم ظرفیتی است که می‌تواند توجیه اقتصادی لازم را برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این صنعت نیازمند تکنولوژی است خاطرنشان کرد: این ماده معدنی یک صنعت جدید محسوب می‌شود از همین رو با پیگیری‌های لازم و ایجاد زیرساخت‌ها می‌توان بسترهای شغلی فراوانی فراهم آورد و در افزایش تولید ناخالص داخلی موثر واقع شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =