کولر

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: تعویض ۲۰ میلیون کولر موجود در کشور می‌تواند ۵ هزار مگاوات صرفه‌جویی داشته باشد و به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه کند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، محمود کمانی در مراسم رونمایی از استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی، افزود: تعویض این تعداد کولر آبی کاهش ۴ هزار و ۳۰۰ مگاوات مصرف در زمان پیک را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: رشد مصرف بخش خانگی بالای ۵۰ هزار گیگاوات ساعت بود که به حدود ۱۰۰ هزار گیگاوات ساعت رسیده و نسبت به سال ۹۹، حدود هفت درصد رشد داشته است.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امسال با اعطای مشوق‌ها مصرف بخش خانگی در پیک مصرف کاهش پیدا کرد و در بخش عمومی و تجاری روند مصرف صعودی است. در برخی سال‌ها ۵ الی ۱۳ درصد رشد مصرف داشتیم.

کمانی گفت: چنانچه اقدامی در بهینه‌سازی مصرف انجام ندهیم، در سال ۱۴۰۵ به ۹۰ هزار مگاوات برق برای پیک مصرف نیاز داریم.

وی ادامه داد: تداوم این روند ناترازی زیادی در حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار مگاوات خواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش ظرفیت نیروگاهی یکی از برنامه‌ها برای تامین این نیاز برشمرد و گفت: برنامه کاهش ۱۰ هزار مگاوات در دستور کار قرار دارد. اجرای این دو برنامه سبب خواهد شد در سال ۱۴۰۵ میزان تقاضا و تولید با یکدیگر برابر شود.

کمانی میزان مصرف برق کلرآبی را ۱۲ هزار مگاوات، کولر گازی را ۱۳ هزار مگاوات و سایر را ۵ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: تابستان امسال از حدود ۷۰ هزار مگاوات مصرف برق، ۳۰ درصد مخصوص وسایل سرمایشی بوده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور داریم که ۲۰ درصد مصرف پیک را به خود اختصاص داده است، افزود: ۱۲ هزار مگاوات مصرف برق این تعداد کولر است.

وی ادامه داد: اکنون نرخ رشد سالانه ۵ درصد است که برای پاسخگویی به این میزان نیاز باید ۳۵۰۰ مگاوات سالانه نیروگاه احداث شود که جدا از هزینه بحث تأمین سوخت مطرح است.

کمانی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مورد بخش استاندارد کاهش توان مصرفی است که ۳ هزار مگاوات را برای دوره چهارساله در نظر گرفتیم. کاهش هزار و ۲۰۰ مگاوات کولر آبی، هزار مگاوات کولر گازی و ۳۰۰ مگاوات مصرف در لامپ‌ها در این برنامه قرار دارد.

رئیس ساتبا گفت: استاندارد جدید کولرگازی به تصویب رسیده که بر اساس آن روش آزمون بازنگری خواهد شد. بر این اساس ۳ رتبه G.F. E از برچسب‌های انرژی حذف می‌شود. این تغییر استاندارد حدود ۲۴۰ مگاوات در سال از مصرف کاهش خواهد داد و نیاز سالانه در سال ۱۴۰۲ کولرگازی ۸۰۰ هزار دستگاه است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در حوزه روشنایی و لامپ‌ها به دنبال اصلاحیه برچسب جدید لامپ هستیم و با این اصلاحیه ۴ رتبه از برچسب انرژی حذف می‌شود و جلوی تولید لامپ‌های رشته‌ای گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: از حدود ۱۵۰ میلیون لامپ نیاز سالانه حدود ۵ میلیون لامپ رشته‌ای در کشور تولید می‌شود که مصرف بالایی دارد و آسیب زیادی به مصرف انرژی می‌زند. در سال ۱۴۰۳ لامپ‌های رشته‌ای از تولید خارج خواهند شد.

کمانی گفت: ۲۰ میلیون کولر آبی حدود ۱۸ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق و یازده نیم میلیون تن تولید co۲ دارد و با تغییر در استاندارد از ۷۰۰ کیلووات ساعت به ۵۰۰ کیلووات ساعت خواهیم رسید.

وی افزود: استاندارد جدید از روز یکم آذر ماه اجباری شده و در سال آینده همه کولرها با موتور جدید bldc تولید می‌شود که میزان مصرف را از ۵۰۰ به ۲۵۰ کیلووات ساعت می‌رساند و حدود ۳۰ درصد هم در مصرف آب کولرهای صرفه جویی می‌شود.

رئیس ساتبا گفت: اصلاح استاندارد کولر آبی نخستین اقدامی بود که انجام شد. حدودا یک سال است که یک میلیون دستگاه کولر جدید داریم و پیش‌بینی می‌شود با این استاندارد ۲۵۰ مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =