• ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
  • کد خبر: 34314
  • readingTime: ۷ دقیقه
مسمویت دانش اموزان

نخستین مورد مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر در نهم آذر سال جاری در قم رسانه‌ای شد، اما تکرار این اتفاق در استان و در دیگر مدارس دخترانه واکنش‌های زیادی را برانگیخت و مسئولان را به پیگیری و کشف واقعیت‌ها واداشت.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، یکی از موضوعات مورد توجه در جریان مسمومیت دانش‌آموزان استان قم بروز این اتفاق در مدارس دخترانه بود که حتی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اخیر خود به آن اشاره کرد: این عارضه از نهم آذر امسال در هنرستان نور واقع در یزدان‌شهر قم اتفاق افتاده که منجر به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز شده و مجددا در ۲۲ آذر در همین مدرسه این اتفاق تکرار شده است که به دنبال آن ۵۱ نفر دچار مسمومیت شدند؛ دستگاه قضا این موضوع را جدی پیگیری می‌کند.

مسعود ستایشی ادامه داد: ۳۰ خانواده‌ در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان شکایتی را در دادسرای عمومی و انقلاب قم مطرح کردند و دادستان قم با همکاری ضابطان مربوطه و آموزش و پرورش قم در حال بررسی موضوع هستند؛ همچنین مراجع امنیتی و اطلاعاتی و قضایی در حال بررسی موضوع هستند و گزارش این موضوع به معاون اول قوه قضاییه تقدیم شده است.

شاید یکی از مهمترین موضوعات برای بررسی وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان تداوم مسموم شدن دانش‌آموزان در قم، چهارمحال و بختیاری، بروجرد و حتی در شهر تهران است و اینکه این حوادث در مدارس دخترانه رخ داده و در فاصله آذر امسال تاکنون این اتفاقات موجب نگرانی والدین دانش‌آموزان شده است.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان؛ از واقعیت‌ها تا پیگیری‌ها

ماجرا از قم شروع شد
ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان قم به ۹ آذر ۱۴۰۱ بازمی‌گردد و برای اولین بار در هنرستان دخترانه نور ۱۸ دانش‌آموز پس از مسمومیت توسط اورژانس به مراکز درمانی این شهر انتقال داده شدند.

دیری نپایید که روز سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه نیز در هنرستان نور دوباره ۵۱ نفر دیگر از دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند، تکرار این حادثه برای والدین بسیار نگران کننده بود.

ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان به همین چند مدرسه ختم نشد و هشتم بهمن ۱۵ دانش‌آموز، دهم بهمن ۱۷ دانش‌آموز و یک معلم در مدرسه دخترانه فاطمیه قم و ۱۲ بهمن نیز هفت دانش‌آموز و یک معلم دچار مسمومیت شدند.

با وجود اینکه اغلب این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه رخ داد، اما ۲۵ بهمن سال جاری و انتشار خبر مسمومیت در مدرسه راهنمایی دوشیفته پسرانه قم همه را حیرت‌زده کرد که ممکن است داستانی پشت ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان باشد.

ورود دادستانی قم به ماجرا
همزمان با وقوع حوادث مختلف مسمومیت دانش‌آموزان در قم، دادستانی این استان با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی با محوریت بررسی ابعاد و دلایل بروز این حادثه و راهکارهای پیشگیری از این گونه حوادث به این قضیه ورود کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن غریب دادستان قم بر ضرورت شناسایی دلایل حادثه ناگوار مسمومیت دانش‌آموزان دخترانه تاکید کرد و گفت: همه دستگاه‌های استان تا حصول نتیجه و آرامش خاطر خانواده‌ها برای مدیریت صحیح و شایسته این امر بسیج شوند تا شاهد حوادث مشابه و ناگواری در این زمینه نباشیم.

دادستانی قم از زمان شروع این حوادث کارگروه ویژه‌ای برای بررسی موضوع تعیین کرد.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان؛ از واقعیت‌ها تا پیگیری‌ها

حال ۶۱ دانش‌آموز مسموم شده قمی مساعد اعلام شد
پس از این اتفاقات، مجید محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، وضعیت جسمی ۶۱ دانش‌آموز را که در مدارس استان دچار مصدومیت شدند، مساعد توصیف کرد و گفت: در گزارش مسمومیت‌ها از هشت مدرسه به اورژانس ۱۱۵ قم، پس از بررسی و حضور تیم‌های امدادی در مدارس ۶۱ دانش‌آموز به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی افزود: نمونه‌های آزمایشگاهی برای تشخیص علت حادثه از دانش‌آموزان تهیه شد و یافته‌های اولیه از حوادث قبلی وجود گاز منواکسیدکربن را در تعدادی مدارس تایید می‌کند و بررسی‌ها برای شناسایی علت های احتمالی دیگر نیز ادامه دارد.

مسمومیت دانش‌آموزان استان قم بررسی می‌شود
سخنگوی دولت نیز درباره موضوع مسمومیت دانش‌آموزان استان قم گفت: وزیر بهداشت برای بررسی موضوع مسمومیت عازم این استان شده اما مطابق گزارش‌های اولیه پزشکی، اثر مسمومیت بلندمدت نیست.

علی بهادری جهرمی افزود: با توجه به برخی مباحثی که پیرامون حوادثی در برخی دبیرستان‌های دخترانه استان قم پیش از این در جلسات قبلی هیئت دولت توسط وزیر آموزش و پرورش ارائه شده بود و ماموریتی که به وزیر اطلاعات داده شده بود، امروز وزیر اطلاعات گزارش اولیه را از بررسی‌های اولیه در مجموعه هیئت دولت ارائه کردند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی استان قم متخصص حوزه سم‌شناسی است و استان قم هم ظرفیت پزشکی خوبی دارد. ۱۵ عضو هیات علمی از خود دانشگاه‌های استان قم در حوزه‌های پزشکی و حوزه‌های مرتبط با پزشکی در حال همکاری برای بررسی موضوع هستند.

عامل مسمومیت دانش‌آموزان قمی میکروبی نیست
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سفر به قم و عیادت از برخی از این دانش‌آموزان گفت: جمع بندی وزارت بهداشت این است که عامل مسمومیت دانش آموزان قمی میکروبی نیست. بر اساس جمع بندی وزارت بهداشت مسمومیت بسیار خفیف و هیچ گونه عارضه‌ای را از زمان شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نکرده است.

تشکیل کمیته علمی برای بررسی وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان در قم
پدرام پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از تشکیل کمیته علمی ویژه‌ای با دستور وزیر بهداشت برای بررسی مستمر علت و وضعیت مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم خبر داد و گفت: مسئولیت این کمیته بررسی شواهد علمی و آزمایشگاهی مسمومیت‌های شماری از دانش‌آموزان در قم است و یافته‌های این کمیته علمی از طریق رسانه‌ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

البته عباس ذاکریان فرماندار قم پیشتر اعلام کرده بود که منفی شدن نتایج همه آزمایشات و نمونه‌های گرفته شده از دانش‌ آموزان قمی در عالی‌ترین آزمایشگاه‌های مرجع در تهران تایید شده و تاکنون موردی از آلودگی و مسمومیت در خون و نمونه‌های گرفته شده از دانش‌آموزان مشاهده نشده است.

دستور دادستان کشور برای پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصران احتماعی
حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی‌های به وجود آمده در این زمینه، به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم ماموریت داد تا به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصران احتمالی ورود کند.

آخرین وضعیت دانش‌آموزان استان قم
دانشگاه علوم‌پزشکی قم دوم اسفند ماه در اطلاعیه‌ای با اشاره به اینکه امروز دانش‌آموزی به بیمارستان‌های استان اعزام نشده است، از مساعد بودن وضعیت عمومی ۶ دانش‌آموز بستری خبر داد که حال عمومی آنها مناسب است و پس از انجام اقدامات تشخیصی و با نظر پزشکان معالج از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان؛ از واقعیت‌ها تا پیگیری‌ها

اعزام هیئتی از مجلس به قم برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش‌آموزان
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز روز چهارشنبه سوم اسفند ماه خواستار اعزام هیئتی از مجلس به قم برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم شد و گفت: درباره مساله مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قم هنوز هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان قم داده نشده است.

احمد امیرآبادی فراهانی اظهار کرد: این داستان ادامه دارد و انتظار می‌رود هیئت رئیسه مجلس هیئت متشکلی از کمیسیون‌های آموزش، بهداشت و امور داخلی به قم اعزام کند و مجلس به این موضوع ورود کند تا خانواده‌های قمی از نگرانی خارج شوند.

اما داستان مسمومیت دانش‌آموزان به اینجا ختم نشد و زمانی که همه درگیر وضعیت مسموم شدن دانش‌آموزان در قم بودند، ارشاد شاهقلی مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری روز ۱۹ آذر به وقوع حادثه برای ۱۸ دانش‌آموز اهل وردنجان در اردو براثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن خبر داد.

پس از قم، چهارمحال و بختیاری و تهران، این بار مسمومیت دانش‌آموزان در بروجرد
ظاهرا ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در سال جاری پایان ندارد به گونه‌ای که پس از استان‌های قم و چهارمحال و بختیاری، خبر از مسمومیت حدود ۳۰ نفر از دانش‌آموزان تهران هم در رسانه‌ها منتشر شد که در نهایت استفاده از اسپری حشره‌کش را دلیل این موضوع عنوان کردند.

اما موضوع مسمومیت این بار در شهرستان بروجرد و در ۲ مرحله، این حادثه را برای همه بار دیگر زنده کرد. روز سه شنبه ۱۹ دانش‌آموز و چهارشنبه ۵۱ دانش‌آموز دیگر دچار مسمومتی با گاز مونوکسیدکربن شدند.

دو بار مسمومیت در دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد
مهدی غیبی رییس اورژانس پیش بیمارستانی لرستان دوم اسفند ماه اعلام کرد: ۱۹ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد به دلیل نشت گاز منوکسیدکربن مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی بیان کرد: براساس نظر اولیه کارشناسان آتش نشانی، نشت گاز منوکسیدکربن متصاعد شده از دودکش سالن ورزشی مجاور مدرسه بوده است.

نریمان سبحانی رییس اداره آموزش و پرورش بروجرد نیز گفت: ۱۳ نفر از دانش‌آموزان که روز گذشته دچار گاز گرفتگی شده بودند از بیمارستان ترخیص شدند و ۶ نفر دیگر در بیمارستان بستری هستند که قرار است به زودی ترخیص شوند، البته حال عمومی همه آنها مساعد است و مشکل خاصی برای هیچ دانش‌آموزی به وجود نیامد.

جواد گودرزی رییس اورژانس بروجرد نیز گفت: برای بار دوم بیش از ۲۰ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد دچار مسمومیت شدند. این دانش‌آموزان به صورت سرپایی مداوا اما برای احتیاط به بیمارستان آیت‌الله بروجردی منتقل شدند و حال عمومی همه خوب است.

علت اصلی این اتفاق مشخص نیست همگی دچار حالت‌هایی از ضعف و بی‌حالی هستند که تشخیص اولیه مسمومیت عنوان می‌شود ولی نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

مسمومیت دانش‌آموزان بروجرد ارتباطی با مسمومیت‌های اخیر قم ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفت: مسمومیت شماری از دانش‌آموزان یک مدرسه در بروجرد بر اثر گاز منوکسیدکربن بوده و ارتباطی با مسمومیت‌های اخیر در قم ندارد.

پدرام پاک‌آیین روز چهارشنبه سوم اسفند ماه افزود: مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بر اثر استنشاق دود اتفاق می‌افتد. گویا در مجاورت مدرسه‌ای که برخی دانش‌آموزان آن در بروجرد مسموم شده‌اند، دستگاهی با سوخت دیزل کار می‌کرده و دود ناشی از آن مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان را به دنبال داشته است‌.

وی خاطرنشان کرد: به همین جهت مسمومیت این دانش‌آموزان مرتبط با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =