• ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
  • کد خبر: 33720
  • readingTime: ۵ دقیقه
هواپیما

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی به طرح جامع حمل و نقل نیاز دارد از تدوین این طرح خبر داد و گفت: با توجه به افق ۱۴۱۴ تدوین این دورنما در صنعت هوانوردی،ریلی و جاده ای در حال انجام است.

به گزارش ایراسین، حسن خوشخو در نخستین همایش فرصت‌ها و چالش‌های شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها به میزبانی سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، افزود: هدف ما از برگزاری این نشست احیای صنعت هوانوردی در دوران پساکرونا است چرا که صنعت هوانوردی یک دوره رکود را بر اساس پیامدهای کرونا تجربه کرد که این صنعت را با چالش هایی مواجه کرد.

وی با اشاره به ماده ۳۷ کنوانسیون شیکاگو خاطر نشان کرد: صنعت هواپیمایی بر پایه نظم شکل گرفته است که پیامد این نظم ایمنی، امنیت و تسهیلات است.

خوشخو با بیان اینکه به دنبال ایجاد یک همسانی در صنعت هوانوردی هستیم که همه بخش‌های خود را درگیر آن کنیم،اظهار داشت: تا در آینده به‌عنوان نماینده دولت در صنعت هوانوردی ایفای نقش کنیم.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:همچنین بررسی کنیم آیا ظرفیت های زیرساختی ما می‌تواند نیازهای جامعه را پوشش دهد، آیا در پساکرونا ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها ظرفیت زیرساختی را ایجاد کردند و همچنین سیاست‌های کلی دولت در حیطه صنعت هوانوردی را مورد واکاوی قرار دهیم و نقطه نظرات کارشناسان در حوزه صنعت هوانوردی را بشنویم تا سیاست کلی برای نقشه راه آینده مشخص شود.

ایمنی پروازها در اولویت است

خوشخو با بیان اینکه اولویت ما ایمنی پروازها است تاکید: شرکت‌های هواپیمایی به‌عنوان بازوی اصلی صنعت هوانوردی باید مسیر توسعه را به درستی تشخیص دهند که رفاه و عدالت اجتماعی به همراه داشته باشد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این راهی است که کشورهای پیشرفته رفته‌اند، گفت: نقش صنعت هوانوردی صرفاً به عنوان پوشش حمل و نقل نیست که در صورت سیاستگذاری درست نقش توسعه دارد و بر آنیم تا در این نشست به الزامات حوزه ایمنی صنعت هوانوردی با نظر کارشناسان بپردازیم.

حمیدرضا سیدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این همایش با تبریک روز نیروی هوایی گفت: امروز عوامل دست اندرکار صنعت هوانوردی جمع شده اند تا چالش‌ها و مشکلات بررسی شود.

سیدی اظهار کرد: ما اگر یک مدل مفهومی قائل باشیم و روابط اجزا را در نظر بگیریم سازمان هواپیمایی که وجه اصلی است نماد حاکمیت و واضع قوانین است که ضلع اصلی هرم است. ضلع دوم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده که اقدامات بنیادین و زیرساختی فرودگاه‌ها را عهده‌دار است وضلع سوم نیز شرکت های هواپیمایی هستند اما وجه چهارم که قابل تعریف است.

سیدی با بیان اینکه بایستی مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان باشند تا روابط بین این چهار وجه را تعریف و ضابطه‌مند کنیم،افزود: این فرضیه می‌تواند با وظایف خود ما در خصوص ساخت، توسعه و نگهداری هواپیما در روی زمین و ناوبری هوایی در آسمان مطرح شود.

اسناد حقوقی و فنی شرکت های هواپیمایی در قالب ۳۲ دستورالعمل تهیه و تنظیم شده است

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: مطابق اصل اول ایکائو ایمنی و اصل دوم امنیت، دو روی سکه هستند و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در راستای ماده ۳۷ کنوانسیون شیکاگو بحث تدوین قوانین و نظام‌نامه‌ها اقدام کرده است و دستورالعمل‌ها، اسناد و دستورالعمل‌ها طی کار فشرده، تهیه و تنظیم شد، در واقع اسناد حقوقی و فنی شرکت های هواپیمایی در راستای اصل اول که ایمنی است برای اخذ گواهینامه فرودگاهی نوشته شده است که شامل ۳۲ دستورالعمل است.

وی تصریح کرد: بایستی در حوزه ایمنی بحث فرهنگ‌سازی در مجموعه حمل و نقل هوایی را نهادینه کنیم. از سوی دیگر روابط و قراردادهای این چهار وجه ضوابط یکطرفه نیست و برای طرفین تعهد ایجاد می کند، لذا شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای وضع قوانین دائمی این صنعت اعلام آمادگی می‌کند.

استفاده از ظرفیت‌های فناورانه در صنعت هوانوردی

در ادامه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تبریک ایام ماه رجب و دهه فجر گفت: فلسفه کارگاه های آموزشی یادگیری است چراکه شرایط ما به سبب تحریم‌ها در دنیا متفاوت است.

محمد محمدی‌بخش افزود: رشد این صنعت به‌قدری زیاد است که سرریز این دانش در بقیه صنایع اتفاق می‌افتد، بنابراین باید از ظرفیت‌های فناورانه استفاده کنیم تا از سرعت پیشرفت این صنعت عقب نمانیم که البته دلیل آن جنگ نابرابر و تحریم از آبان ۵۸ تا امروز است.

وی خاطرنشان کرد: پس ما باید با توان مضاعف کار کنیم تا صنعت هوانوردی روز آمد،متوازن و همراه و همدل باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تشریح کرد: در برنامه هفتم توسعه به مدیریت چندوجهی ایمنی، اقتصادی، جنگ، آگاهی از تحریم و ارتباط با مراکز دانشگاهی را در نظر گرفته‌ایم. همه نقش آفرینان این صنعت نیز باید صاحب نظر باشند، به‌طورکلی این جلسه برای شنیدن نظرات موافق و مخالف و تحلیل آنها است که به سمت ارتقا و رشد ایده آل حرکت کنیم.

تدوین طرح جامع حمل و نقل در شقوق حمل ونقل در وزارت راه و شهرسازی

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: از نگاه دیگری به موضوع می پردازم. صنعت هوانوردی به طرح جامع حمل و نقل نیاز دارد که در وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین است تا هدف گذاری صورت بگیرد و دورنما مشخص شود.

افندی‌زاده افزود: بایستی با توجه به افق ۱۴۱۴ این دورنما در صنعت هوانوردی تدوین شود، همین کار در صنعت ریلی و جاده ای در حال انجام است که در سال ۱۴۰۲ سند اولیه ای با توجه به چشم انداز تنظیم و ارائه می‌شود که راهبردها و برنامه ها مشخص شود.

وی تشریح کرد: صنعت حمل و نقل هوایی علی رغم اینکه سهم کمتری در جابجایی دارد اما با وجود حساسیت بالا، نیازمند دقت و ایجاد زمینه های مناسب است. همچنین برای هم افزایی علمی سخت‌ترین مقررات در دنیا برای صنعت هواپیمایی است چون باید دوره‌های متعدد آموزشی سپری شود به‌روزرسانی صورت گیرد.

افندی‌زاده ادامه داد: صنعت هوانوردی بالاترین تحریم را در کشور ما داشته که با توانمندی‌های داخل توانسته ایم این صنعت را پویا نگه داریم، در همایش امروز که نوعی هم اندیشی است بر آنیم تا چشم انداز ما رفع چالش‌های موجود باشد چراکه نگاه ما اگر به سوی مشکلات باشد، راه به جایی نمی‌برد و خروجی ندارد. در واقع افراد متخصص و مسوول با نگاه امید و حل موضوع می‌توانند راهکار مناسب ارائه دهند که این موضوع بهترین فرصت ها را فراهم می کند، بر این اساس جلسات این‌چنینی باعث افزایش هم‌افزایی می‌شود و نگاه نیل به موفقیت شکل می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =