علی رسولیان

معاون وزیر صمت گفت: با توجه به اهتمام دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار دولت تاکنون ۱۴ درصد واحدهای صنعتی راکد کاهش یافته و از ۸۰۵۶ واحد به ۶۹۱۵ واحد رسیده است.

به گزارش ایراسین، علی رسولیان امروز (دوشنبه) در نشست خبری گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، یک هزار و ۷۴ واحد صنعتی تولیدی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کردند، به بالای ۵۰ درصد ظرفیت تولید رسیدند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۲ هزار و ۱۷۰ واحد تولیدی راکد مجدد به چرخه تولید بازگشتند.

وی گفت: در این مدت شاهد کاهش ۱۴ درصدی آمار واحدهای صنعتی تولیدی راکد از هشت هزار و ۵۶ واحد به ۶ هزار و ۹۱۵ واحد هستیم. تاکنون یک‌هزار و ۹۳۶ قرارداد راکد تعیین تکلیف شده، ۸۰۰ هکتار از اراضی فسخ داوری شده و ۴۶۶ هکتار بازپس گیری شده و آماده ارائه به فعالان جدید است.

معاون وزیر صمت از صادرات ۲۴ میلیون دلاری کنسرسیوم های صادراتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی در سال جاری خبر داد که عمده صادرات آنها محصولات غذایی، خشکبار، شیرینی، کفش و... به کشورهای همسایه و همچنین روسیه بوده است.

وی همچنین در خصوص ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با دیگر کشورها خاطرنشان کرد: مذاکرات اولیه با کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و به تازگی ارمنستان انجام شد، اما اگر قرار باشد این شهرک‌های صنعتی مشترک در نقطه صفر مرزی ایجاد شود نیاز به تغییر قوانین و مقررات داشته و باید در مجلس مصوب شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به مذاکرات با مسوولان کشور ترکیه و بحث و بررسی در خصوص قیمت زیرساخت‌ها برای بنگاهی ایرانی و ترک، ادامه داد: اگر این پیش نویس به قانون تبدیل شود شاید بتوان بحث شهرک‌های صنعتی مشترک با دیگر کشورها رو راحت تر اجرایی کرد. بحث دیگر احداث شهرک صنعتی در دیگر کشورها است و اکنون در تبریز شهرک صنعتی خارجی داریم که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور دارند.

۲۷۳ سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی تاکنون

وی اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۱۶۶ واحد جدید در شهرک های و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده که منجر به ایجاد ۳۳ هزار شغل جدید شده است.

این مقام مسوول در ادامه گفت: یک‌هزار و ۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود دارد که ۸۵۱ مورد آنها به بهره رسیده و فعال است.

وی بیان‌داشت: مطابق آخرین آمارها تا پایان آذر ماه امسال تعداد ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که زمینه اشتغال به کار یک ملیون و ۱۲ هزار نفر را فراهم کرده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: تاکنون ۲۷۳ سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی انجام شده که منجر به ایجاد ۱۱ هزار و ۲۵۱ شغل شده است.

وی ادامه‌داد: همچنین ۲۱ شرکت مدیریت صادرات برای ارائه خدمات برای توسعه صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط شکل گرفته و ۸۳ کنسرسیوم صادراتی مورد حمایت ما است که این کنسرسیوم‌ها در سال جاری ۲۴ میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

رسولیان اضافه‌کرد: تاکنون ۵۰۵ خوشه صنعتی شناسایی شده، ۱۲۲ خوشه خاتمه یافته و ۵۴ پروژه خوشه نیز در حال اجراست.

وی بیان‌داشت: در حوزه آموزشی بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز تاکنون ۴۸ هزار و ۳۰۳ دوره آموزشی برای بیش از یک میلیون و ۱۶۸ هزار نفر به صورت حضوری و الکترونیکی برگزار شده و این آمار در ۹ ماهه امسال ۲ هزار و ۶۹۶ دوره آموزشی برای ۵۶ هزار نفر بوده است.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: در ۹ ماهه امسال ۲۳۲ تور صنعتی برای چهار هزار و ۶۶۲ نفر برگزار شده و علاوه بر آن ۶۶۱ طرح دانشگاهی و ۶۴ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مورد حمایت قرار گرفته است.

وی گفت: یک‌هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی مستعد که می‌توانستند دانش‌بنیان شوند با کمک سازمان صنایع کوچک شناسایی و ۷۵۹ واحد آنها دانش‌بنیان شدند که ۶۷۸ مورد آنها داخل شهرک‌ها هستند و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۲۹ واحد جدید شناسایی شدند.

رسولیان از واگذاری زمین به ۹۷ واحد دانش‌بنیان در سال جاری خبر داد و افزود: تاکنون ۲۳۵ رویداد استارتاپی در کشور برگزار شده که ۲۸ مورد آنها در سال جاری بوده است. اکنون ۶ شهرک فناوری فعال در کشور وجود دارد که دارای آزمایشگاه، واحد تحقیق و توسعه و... هستند و امسال نیز مجوز ۴۰ شهرک فناوری جدید را دریافت کردیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از مکان‌یابی نخستین شهرک میکروالکترونیک کشور خبر داد که فرآیندهای اخذ مجوز آن در حال انجام است.

شناسایی نیازهای فناورانه بنگاه‌های بزرگ

رسولیان همچنین از شناسایی ۴۸۱ نیاز فناورانه بنگاه‌های بزرگ با کمک شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: در ۹ ماهه امسال نیز ۲۰۸ نیاز جدید شناسایی و ۳۹ نیاز فناورانه برآورده شد. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آذرماه سه‌هزار و ۲۰۳ قرارداد واگذاری زمین به شرکت‌ها انجام و یک‌هزار و ۴۶۶ هکتار زمین به آنها واگذار شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اضافه‌شدن اراضی زیادی به شهرک‌های صنعتی در سال گذشته، خاطرنشان‌کرد: امسال تمرکز خود را بر تامین زیرساخت‌های این اراضی قرار دادیم و برای ۲ هزار و ۱۵۱ هکتار زیرساخت تامین شد.

وی افزود: امسال ۴۷۴ لیتر بر ثانیه آب جدید و ۳۳۴ مگاوات برق جدید برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شد، همچنین برای ۱۸ شهرک صنعتی تامین گاز، هشت شهرک صنعتی فیبر نوری و سه مدول تصفیه‌خانه آب راه‌اندازی شد.

رسولیان بیان‌داشت: در موضوع بازچرخانی آب نیز ۲۵۷ مدول تصفیه‌خانه در سطح کشور اضافه شد و امسال در برنامه داریم که ۵۹ هزار متر مکعب بر ثانیه آب را بازچرخانی کرده و به داخل شهرک‌های صنعتی ببریم.

وی همچنین از مشارکت این سازمان برای مشارکت در ساخت شهرک‌های انرژی خورشیدی (پنج شهرک در هر استان) خبر داد که می‌تواند در آینده به تغییر نحوه تولید برق، همچنین کمک به کاهش کسری برق کشور بیانجامد و به‌زودی نخستین شهرک ‌انرژی خورشیدی کشور در قزوین به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر صمت تصریح‌کرد: در سال جاری ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به انجام رسید که ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن اجرایی شده است.

ایجاد ۶۰۰ هکتار فضای سبز برای ایجاد شهرک‌ها

معاون وزیر صمت گفت: ۶۰۰ هکتار فضای سبز برای ایجاد شهرک‌های ایجاد کردیم. یکی از سیاست‌های ما شفافیت است به این دلیل که کل فرآیندها به صورت الکترونیک است و حتی نحوه پرداخت نیز مشخص است اگر تقاضا بیش از زمین‌های موجود باشد شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند و فعالان اقتصادی می‌توانند بدون مزایده در آن شرکت کنند.

علی رسولیان معاون وزیر صنعت گفت: سهم صنایع کوچک از تسهیلات پایین است به طور تقریبی ۷ الی ۶ درصد تسهیلات را صنایع کوچک استفاده می‌کنند، اما تفاهم نامه‌هایی را با تعدادی از بانک‌ها امضا کردیم تا صنایع کوچک نیز از تسهیلات سهم بیشتری داشته باشند.

وی در رابطه با تامین مالی زنجیره صنایع کوچک گفت: میزان تامین مالی زنجیره برای صنایع کوچک حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیارد تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =