• ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
  • کد خبر: 33071
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگان

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: ۶۸ طرح تحقیقاتی ارسالی از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور به این مجتمع، در زمینه های مرتبط با صنایع معدنی در این منطقه در حال اجرا و یا انعقاد قرارداد با محققان است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، محمد گل محمدی افزود: از این میزان ۱۲ طرح تحقیقاتی دانشجویی و غیر دانشجویی مرتبط با صنایع معدنی شامل اکتشاف، استخراج، فرآوری، آب و محیط زیست در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف در حال اجرا و ۵۶ طرح هم در شرف انعقاد قرارداد با محققان است.

وی افزایش ارتباط با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در بخشهای مرتبط با صنایع معدنی را از رویکردهای مهم مجتمع سنگ آهن سنگان خواف ذکر کرد و ادامه داد: از مجموع ۱۰۰ طرح تحقیقاتی دانشجویی و غیر دانشجویی ارسالی در زمینه های مرتبط با صنایع معدنی طی سنوات اخیر به مجتمع سنگ آهن سنگان خواف، ۳۹ طرح تاکنون به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: مهمترین طرحهای تحقیقاتی اجرا شده توسط مجتمع سنگ آهن سنگان خواف بررسی تاثیر چسبنده ها و افزاینده های معدنی و آلی در فرآیند گندله سازی، بررسی کیفیت آب، هوا و صدا در مجتمع سنگ آهن سنگان، تجزیه و تحلیل فناوری فرآوری ارائه طرح بهینه تغلیظ، بررسی فنی و اقتصادی و تحلیل پایداری دیواره نهایی معدن سنگ آهن سنگان با استفاده از روش های تجربی و تحلیلی ومقایسه میزان ارتباط شاخص های استرس گرمایی با برخی پارامترهای فیزیولوژیکی بدن در کارگران معدن روباز سنگ آهن است.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌ آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر است و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =