• ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
  • کد خبر: 32869
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند؛

کاهش نرخ طلا شاید سال آینده

به اعتقاد تحلیلگر بازار طلا و جواهر، رشد فعلی قیمت در بازار فلز زرد اجتناب‌ناپذیر است
عباد محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران

روند قیمت در بازار فلز زرد از اواخر پاییز صعودی شد تا بهای طلا و سکه کانال‌های قیمتی جدیدی را تجربه کند. به اعتقاد عباد محمدولی، کارشناس و تحلیلگر بازار طلا و جواهر، رشد فعلی قیمت در بازار فلز زرد طبیعی است و تا ۲۰ اسفند ماه افزایش قیمت‌ها را داریم.

به گزارش ایراسین، سکه امامی در آخرین روزهای دی ماه سقف ۲۱ میلیون تومان را شکست و در کانال ۲۲میلیون تومان قرار گرفت. همچنین هر گرم طلای ۱۸عیار در کانال قیمتی بالاتر از دو میلیون‌ تومان معامله شد. فعالان بازار باور دارند احتمال نزول قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ضعیف است و روند صعودی ادامه می‌یابد. درهمین راستا عباد محمدولی، کارشناس و تحلیلگر بازار طلا و جواهر، رشد فعلی قیمت در بازار فلز زرد را به سبب چند عامل اجتناب‌ناپذیر دانست و به ایراسین گفت: «تقاضا برای خرید طلا در سه ماه پایانی سال بالا می‌رود و یک امر طبیعی است که قیمت‌ها افزایش یابد.»

او افزود: «سال میلادی به تازگی شروع شده است و همواره از نیمه آذرماه تقاضا برای طلا زیاد می‌شود زیرا شرکت‌های خارجی تسویه حساب‌های خود را با شرکت‌های داخلی انجام می‌دهند. پس از آن سال چینی را داریم که مجدد تسویه حساب‌هایی صورت می‌پذیرد. درنهایت پایان سال شمسی، مناسبت‌ها و تسویه حساب کارخانه‌ها با کارگران، پرداخت عیدی، سنوات و... است ؛ یعنی در کل این عوامل سبب ورود تقاضا به بازار طلا می‌شود و با این اوصاف افزایش قیمت طلا و سکه طبیعی است.»

این کارشناس و تحلیلگر بازار طلا تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی را عامل دیگری برای تدوام روند صعودی طلا و سکه دانست و توضیح داد: «در کنار این عوامل، کشور با تحریم‌های ظالمانه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و اقتصاد ما مورد هدف قرار گرفته است که این موضوع بر اقتصاد و معیشت مردم تاثیر می‌گذارد. درنتیجه این امر سبب یک شبه‌عامل پنجم می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود به بازار طلا ورود می‌کنند تا سرمایه‌شان را به طلا تبدیل کنند.»

طلا در انتظار۱۴۰۲

روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا از آذر ماه شروع شد و بازاریان معتقدند طلا و سکه سال ۱۴۰۲ به ثبات می‌رسد. محمدولی نیز در این خصوص تصریح کرد: «من فکر می‌کنم تا ۲۰ اسفند ماه افزایش قیمت‌ها را داریم و پس از آن تقاضا برای طلا و سکه خود به خود از بازار کم می‌شود. همچنین فرارسیدن ماه رمضان در فروردین، خلوت شدن بازار را به دنبال داد که این موضوع می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد و طلا را کاهشی کند. درکل پیش‌بینی من از بازار طلا روندی با شیب ملایم روبه افزایش تا نیمه اسفند ماه است و پس از آن قیمت‌ها کاهشی می‌شود.» همچنین این کارشناس بازار اعتقاد دارد اثر سیاست و تصمیمات سیاستمداران و اقتصادانان کشور را نباید نادیده گرفت و هر اقدام آن‌ها می‌تواند به نوبه خود بر بازار ارز، طلا و سکه تاثیر مثبت بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =