• ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
  • کد خبر: 32705
  • readingTime: ۲ دقیقه
هوای پاک

۲۹ دی‌ماه روز ملی هوای پاک است. شعار این روز هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی است.

به گزارش ایراسین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی، ۲۹ دی‌ماه روز ملی هوای پاک است. شعار این روز هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی است.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست روزشمار هفته پاک بدین شرح است: شنبه (۲۴ دی‌ماه) روز هوای پاک، قانون و دستاوردها، یکشنبه (۲۵ دی‌ماه) روز هوای پاک، حمل و نقل عمومی، دوشنبه (۲۶ دی‌ماه) روز هوای پاک، سلامت و بهداشت عمومی و سه‌شنبه (۲۷ دی‌ماه) روز هوای پاک، نظام مدیریت سبز شهرداری‌ها.

روزهای چهارشنبه (۲۸ دی‌ماه) روز هوای پاک، تولید دانش بنیان و اشتغال سبز، پنج‌شنبه (۲۹ دی‌ماه) روز هوای پاک، مشارکت و مسئولیت اجتماعی و جمعه (۳۰ دی‌ماه) روز هوای پاک، آموزش، فرهنگ سازی و رسانه نامگذاری شده است.

سابقه قانون گذاری در زمینه آلودگی هوا در ایران به سال ۱۳۵۴ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ قانون و آیین نامه در مورد آلودگی هوا توسط مراجع مختلف به تصویب رسیده است.

آخرین قانون جامع در زمینه آلودگی هوا، قانون هوای پاک است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ این قانون شامل ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره و آیین نامه فنی است که شامل مجموعه راهکارهای کاهش و کنترل آلودگی هوا توسط منابع است و طبق قانون هوای پاک، ۲۳ دستگاه در اجرای این قانون دارای تکالیف اجرایی و نظارتی هستند همچنین به موجب «ماده ۲ قانون هوای پاک» نظارت بر اجرای قانون هوای پاک برعهده سازمان محیط‌زیست است.

تبصره دو ماده ۳ قانون هوای پاک اشاره می‌کند «تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط در محدوده این قانون موظف هستند علاوه بر همکاری با سازمان حفاظت از محیط زیست، الزامات اعلامی از سوی این سازمان در رابطه با اجرای قانون را رعایت کنند؛ در غیر اینصورت مستنکف از اجرای قانون و مشمول ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی می‌شوند.»

بر اساس ماده ۶ قانون هوای پاک نیز «همه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به‌کار گرفته می‌شوند؛ ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی پس از طی دوره معافیت خود بر اساس قانون هستند.»

هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی

در همین رابطه جعفر جندقی اظهار داشت: شنبه (۲۴ دی) هوای پاک، قانون و دستاوردها، یکشنبه (۲۵ دی) هوای پاک، حمل و نقل عمومی، دوشنبه (۲۶ دی) هوای پاک، سلامت و بهداشت عمومی و سه‌شنبه (۲۷ دی) هوای پاک، نظام مدیریت سبز شهرداری‌ها نام‌گذاری شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: چهارشنبه (۲۸ دی)، پنجشنبه (۲۹ دی) و جمعه (۳۰ دی) نیز به ترتیب «هوای پاک، تولید دانش بنیان و اشتغال»، «هوای پاک، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی» و هوای پاک، آموزش، فرهنگ سازی و رسانه نام گرفته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =