نقدینگی

"مالیات بر عایدی سرمایه" در کشورهای توسعه یافته ابزاری برای جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارهای غیر مولد و سفته بازی است و در این‌ هفته‌ها نمایندگان مجلس در حال بررسی جزییات مالیات بر عایدی سرمایه برای تصویب آن هستند ولی آیا با تصویب این طرح نقدینگی مازاد جذب بخش‌های تولید خواهد شد؟

به گزارش ایراسین، پیش‌نویس طرح مالیات برعایدی سرمایه نشان می‌دهد در صورت تصویب، خریداران در بازارهایی مانند خودرو و مسکن اگر کمتر از بازه زمانی مشخص اقدام به فروش دارایی کنند باید بخش بزرگی از اختلاف قیمت را مالیات بدهند. برای مثال اگر یک خودرو پراید ۲۷۰ میلیون تومان بخرید و کمتر از یک سال بعد به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان بفروشید، بخشی از سود ۳۰ میلیون تومانی شما شامل مالیات می‌شود. آیا مالیات بر عایدی سرمایه نقدینگی مازاد را به کانال درست هدایت می‌کند؟

سید رضی حاجی آقامیری، عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ این سوال به ایراسین گفت: «من فکر نمی‌کنم نقدینگی به سمت تولید هدایت شود زیرا فرمول‌های اقتصادی در یک شرایط عادی نتیجه مورد انتظار دارند، اینکه این طرح برای هدایت نقدینگی استفاده می‌شود باید در شرایط عادی باشد.» از نظر حاجی‌آقا میری تورم حال حاضر شرایط اقتصاد را غیرعادی کرده‌ است، این عضو اتاق بازرگانی گفت: «وقتی تورم نزدیک به ۵۰ درصد داریم، قوانین اقتصادی شاید آنطور که انتظار می‌رود عملی نشود.»

چندی پیش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران نیز در گزارشی پیرامون این طرح خواستار اصلاح بخشی از بندهای آن شد، در این گزارش آمده‌است: «در اکثر کشورهای مجری مالیات بر عایدی سرمایه، حتی در کشورهای توسعه‌یافته‌ای که با نرخ‌های تورم اندک روبرو هستند، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بدون تعدیل تورمی، گره‌گشا نیست.» طرح مالیات برعایدی سرمایه طی روزهای گذشته منتقدان و موافقان زیادی داشته حتی به گفته پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بعضی از نمایندگان مجلس نیز خواهان مسکوت ماندن این طرح هستند. پورابراهیمی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «در شرایطی که اقتصاد کشور از دلالی و سفته‌بازی رنج می‌برد و قیمت خودرو، ارز و طلا به دنبال سوداگری و سفته‌بازی افزایش یافته است مسکوت ماندن این طرح به صلاح نیست.»

سیدرضی حاجی آقامیری نیز با بیان اینکه تعریف صحیحی از سرمایه وجود ندارد گفت:«نقدینگی با ثبات به سمت بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های تولیدی هدایت می‌شود، اگر ثبات ایجاد شود ما جذب سرمایه داریم و اگر شرایط اقتصادی غیر ثابت باشد ما با فرار سرمایه مواجه هستیم.» آمارهای اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس هم حکایت از خروج سرمایه قابل توجه طی چند دهه گذشته از کشور دارد. در این شرایط باید دید طرح مالیات بر عایدی سرمایه توانایی مقابله با سفته بازی در کشور را دارد یا خیر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =