معدن

سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول‌های معدنی راه اندازی شد، این طرح ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور و افزایش بهره وری معادن در حفظ سرمایه های ملی ایران اقدامی علمی و سازنده است.

محمد رضایی دشتکی طراح و سازنده سامانه «پایش هوشمند بهره‌وری شاول‌ها» در گفتگو با خبرنگار ایراسین بیان کرد: معادن عمدتاً به دلیل در اختیار نداشتن ملزوماتی به‌منظور پایش شاخص بهره‌وری، کار مفید شاول‌ ها را بر مبنای سالم بودن آن یا به عبارتی فعالیت در معدن تصور می‌کنند و تا زمانی که در شاول ها خرابی رخ ندهد، در چرخه تولید فعال تلقی می‌شوند.

رضایی دشتکی بابیان اینکه حدود ۵۰۰ دستگاه بیل و شاول در صنایع معدنی به‌کاررفته است خاطرنشان کرد: تا پیش‌ازاین مشکلات ناشی از تولید در معادن را به‌حساب کمبود شاول‌های مدرن می‌گذاشتند و اقدام به خرید آن از کشورهای دیگر همچون چین، ژاپن و ایالات‌متحده می‌کردند؛ درصورتی‌که با به‌کارگیری این سامانه، امکان ارزیابی واقعی بهره‌وری و کنترل میزان تولید در چرخه اقتصادی معادن قابل‌مشاهده و اندازه‌گیری است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت‌های مدیریتی این سامانه با سیستم‌های گران‌قیمت خارجی برابری می‌کند، گفت: قیمت مناسب درازای نقش استراتژیکی که در برنامه‌ریزی‌های معادن دارد، بازار مناسبی را برای مشتریان داخلی و خارجی علی‌الخصوص کشورهای هم‌جوار همچون عربستان و ترکیه فراهم ساخته است.

طراح و سازنده سامانه «پایش هوشمند بهره‌وری شاول‌ها» بابیان اینکه سیستم حاضر قابلیت نصب بر روی هرگونه بیل و شاول در صنایع سدسازی و راه‌سازی را داراست افزود: وجود ۷۰ معدن بزرگ‌مقیاس در ترکیه و معادن عربستان زمینه صادرات سامانه و ارزآوری برای کشور را به‌طورقطع فراهم خواهد ساخت.

رضایی دشتکی با اشاره به اینکه حداقل هزینه واردکردن یک شاول از کشوری مانند چین ۱۲ میلیون دلار است اعلام کرد: به‌منظور پیشگیری از خروج ارز و هزینه سرمایه‌گذاری کلان، اولویت با ارتقاء بهره‌وری و استفاده از سامانه‌های پایشی است.

وی اظهار کرد: در طرح توسعه محصول فوق، علاوه بر به‌روزرسانی سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول‌ها، پایش هوشمند بهره‌وری بر روی دامپ تراک‌های معدنی نیز در حال انجام است.

گفتنی است سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول که با استقبال صنایع معدنی کشور روبرو بوده است، تاکنون موفق شده است رتبه اول فناوری‌های معدنی از سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین۳) در سال ۱۴۰۰ و پایان‌نامه برتر دومین جشنواره استارپوزال در سال ۱۳۹۹ را کسب کند.

محمد رضایی دشتکی دانشجوی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان، طرح «سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول‌های معدنی» را سال ۱۳۹۶ در قالب پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد دنبال کرد و در سال ۱۳۹۷ موفق به ساخت نمونه پایلوت این سامانه شد.

پس از انجام آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در سال ۱۳۹۸ این سامانه با موفقیت بر روی ۱۰ شاول معدن مس سرچشمه راه‌اندازی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =