• ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
  • کد خبر: 31958
  • readingTime: ۱ دقیقه
گازگرفتگی

رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی استان اصفهان گفت: استفاده از ذغال برای ایجاد گرما در فضای بسته جان دو شهروند اصفهانی را گرفت.

فرهاد حیدری رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایراسین از افزایش ابتلا به مسمومیت با مونوکسید کربن بر اثر استفاده از ذغال اشاره کرد و گفت: ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه امروز شنبه دهم دی ماه ۱۴۰۱ یک مورد ماموریت مسمومیت با مونوکسید کربن در شهرک شهید کشوری اصفهان به اتاق فرمان ۱۱۵ گزارش شد و بلافاصله واحد امدادی فوریت‌های پزشکی به محل حادثه اعزام شد.

وی افزود: در این حادثه پدر ۵۵ ساله و پسر ۲۷ ساله اش بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده از ذغال در فضای بسته کانکس، جانشان را از دست دادند.

رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی استان اصفهان ضمن ابراز تاسف از مرگ این دو شهروند اصفهانی تصریح کرد: در زمان رسیدن نیروهای امدادی اورژانس پیش‌ بیمارستانی هر دو نفر فاقد علایم حیاتی بوده و مدت طولانی از فوت آنها گذشته بود.

حیدری با بیان اینکه کارشناسان اورژانس پیش‌ بیمارستانی استان در ۹ ماهه امسال به ۲۵۲ مورد ماموریت مسمومیت co اعزام شده اند افزود: در این مدت نیروهای امدادی اورژانس استان ۲۳۹ بیمار مسموم با مونوکسید کربن را به مراکز درمانی منتقل کرده و یا به ایشان خدمات سرپایی در محل ارائه دادند.

وی به افزایش موارد مسمومیت با مونوکسید کربن با کاهش دما و شروع فصل سرما اشاره کرد و گفت: از ابتدای شهریور ماه تاکنون، ۵۱ نفر بر اثر استفاده از ذغال در استان اصفهان دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شده اند و ۴ نفر به همین دلیل جانشان را از دست داده اند.

رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی استان اصفهان به شهروندان هشدار داد و اذعان کرد: از مردم خواستاریم، برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی، ضمن استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد از سوزاندن ذغال برای تولید گرما و یا استفاده از بخاری های بدون دودکش جدا خودداری کرده و از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل نمایند.

حیدری با ذکر اینکه گاز مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است ادامه داد: سردرد، وز وز گوش، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ از علایم مسمومیت با مونوکسید کربن می باشد که در موارد شدید ایجاد تپش قلب، کاهش هوشیاری، کما و در نهایت مرگ می کند و به همین علت قاتل خاموش نام گرفته است.

وی اذعان کرد: شهروندان عزیز اصفهانی در صورت وقوع علایم فوق با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و ضمن اجرای راهنمایی های کارشناسان درخواست کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =