• ۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
  • کد خبر: 31723
  • readingTime: ۱ دقیقه
معدن سیلیس

با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و بخش خصوصی زنجیره تولید ماده معدنی سیلیس در شهرستان خوی تکمیل می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهرستان خوی با داشتن ۴ معدن سیلیس با ذخیره قطعی بیش از ۶ میلیون تن یکی از قطب‌های مهم تولید خالص ترین نوع سیلیس در کشور است.

این ظرفیت‌ها موجب شده که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل زنجیره تولید ماده معدنی سیلیس در شهرستان خوی دست به کار شود.

در نشست نمایندگان ایمیدرو با نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه معدن آخرین راهکارهای سرمایه گذاری در این بخش بررسی شود.

عادل نجف‌زاده، نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست با مدیرعامل ایمیدرو اظهار کرد: با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی ایمیدرو و بخش خصوصی زنجیره تولید سیلیس با ایجاد کارخانجات فراروی این ماده در شهرستان خوی تکمیل می‌شود.

وی افزود: تکمیل این زنجیره در قالب دو واحد تولیدی برای بیش از ۵۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

نجف زاده با اشاره به شرایط و موقعیت منحصر به فرد لجستیکی و راه ریلی، زمینی و هوایی در شهرستان خوی افزود: همه این شرایط بستر را برای رونق تولید و سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره تولید سیلیس، فرو سیلیس و فرو کروم دراین شهرستان فراهم کرده است.

پیرمرادی مدیر معدنی صنایع معدنی ایمیدرو گفت: ایمیدرو برای تکمیل زنجیره تولید سیلیس با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در شهرک صنعتی خوی اقدام به ایجاد دو واحد فراوری فروکروم و فروسیلیس منگنز با ظرفیت هرکدام ۱۲ هزارتن در سال خواهد کرد.

وی مجموع سرمایه گذاری در این بخش را ۲ هزار ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این زنجیره با تکمیل این بخش‌ها در آینده نیز قابلیت توسعه خواهد داشت.

سیلیس معادن خوی با ۹۹ درصد مرغوبیت خالصترین نوع سیلیس در کشور است که به علت فقدان صنایع تبدیلی و زنجیره تکمیلی به صورت خام به استان‌های مختلف کشور و کشورهای خارجی صادر می شود.

در حال حاضر یک واحد تولید سیلیس با ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن در سال با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرک صنعتی خوی آماده بهره برداری شده است.

ماده معدنی سیلیس در صنایع شیشه سازی، چینی، سرامیک، آجر ماسه، ریخته گری و الکترونیک کاربرد دارد. ۲۸۰ معدن سیلیس در کشور فعال است که ذخیره این معادن ۷۰ میلیون تن برآورد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =