شکوری

مشکلات و معضلات اقتصادی در سال‌های اخیر باعث شد تا دغدغه اصلی مسئولان کشور بر پایه رونق تولید و  در نتیجه اشتغال قرار بگیرد.

به گزارش ایراسین؛ این درحالی است که بخش معدن کشور به علت برخورداری از ذخایر قابل توجه در منطقه، قابلیت محقق ساختن شعار سال یعنی  "رونق تولید" را داشته و دارد.

اما برای بهره‌مندی و استفاده بهینه از این امتیازات بدون تردید با شرایط فعلی نمی‌توانیم امید چندانی داشته باشیم، چون مشکلات و نواقصی وجود دارد که می‌توانیم با برطرف کردن هدفمند آنها آینده‌ای روشن برای جایگاه معادن و صنایع معدنی در اقتصاد کشورمان متصور باشیم.

از این رو بد نیست برخی مشکلات و موانع رونق تولید در این بخش مولد از اقتصاد کشورمان را برشماریم تا مسئولان و تصمیم‌گیرندگان اصلی در بخش معادن و صنایع معدنی یعنی دولت، مجلس و سیاست‌گذاران بتوانند با دید باز و نگاه علمی و عملی برای آنها راهکار مناسب ارایه کنند.

بطور کلی اصلی‌ترین نقاط ضعف این بخش از اقتصاد کشور عبارتنداز ضعف درنحوه محاسبه سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور، فقدان استراتژی مدون در معدن و صنایع معدنی، ضعف در اکتشافات معدنی و یکپارچه سازی اطلاعات اکتشافی کشور، ضعف در قانون‌گذاری و سیاست‌های حمایتی دولت و مجلس از بخش معدن و صنایع معدنی، تامین مالی، عوارض بر صادرات، عدم شفافیت در شورای عالی معادن، عدم جذابیت سرمایه‌گذاری.

نگاه اجمالی به تک تک این موارد اگرچه به نوعی نگران کننده است اما نباید فراموش کنیم که اغلب این موارد همانند زنجیره‌ای درکنار هم قرار گرفته‌اند که در صورت شناخت دقیق مشکل اصلی و برطرف کردن آن گره‌های آتی یک به یک خود به خود گشوده خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =