مجید وفایی

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: استارت آپ ها نقش موثری در همه بخش های مختلف زنجیره معدن و صنایع معدنی به ویژه استحصال مواد معدنی دارند و بسیاری از ایده ها توسعه ای این حوزه حاصل استفاده از ظرفیت های استارت آپ ها است.

به گزارش ایراسین، مجید وفایی فرد که در رویدار هم رسانی توسعه بازار و تجاری سازی تولیدات شرکت های دانش بنیان زنجیره فرآوری مواد معدنی(دایان ۴) سخن می گفت، افزود: صنعت نسل چهارم طی دوره ده ساله خود کمتر بر اصول اصلی انصاف و پایداری اجتماعی متمرکز بوده و بیشتر بر دیجیتالی سازی و فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی به منظور افزایش بازده و انعطاف پذیری تولید متمرکز بوده است.
وی افزود: اما در نسل پنجم انقلاب صنعتی با سه محور انسان، پایداری و تاب اوری سعی در تعامل اختصاصی انسان و ماشین داشته و فناوری های الهام گرفته از طبیعت و مواد هوشمند، شبیه سازی، هوش مصنوعی و... دیده شده است.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: پژوهش و توسعه فناوری در بخش فرآوری مواد معدنی نیز دارای چالش ها و رویکردهایی است که در چالش ها با میزان سهم کم پژوهش از تولید ناخالص ملی، نگاه منطقه ای نه ملی و جهانی و موازی کاری و اتلاف منابع مواجه هستیم.

زیست بوم نوآوری و فناوری ایمیدرو و نقش توسعه ای آن

وفایی فرد ادامه داد: ایمیدرو به واسطه توسعه فعالیت های پژوهشی و علمی در صدد رفع چالش ها است و در این زمینه این سازمان بابسترسازی ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی(ایمینو) به دنبال رفع چالش ها است.
وی گفت: در این زمینه ایمیدرو با شبکه سازی و هم افزایی، حمایت از طرح ها مطالعاتی و ایده های ارزش آفرین، بومی سازی و تجاری سازی و کسب و توسعه دانش فنی اقدامات توسعه ای در اجرای روندهای فناورانه در بخش فرآوری کرده است.

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی بسترساز توسعه اقتصاد دانش بنیان معدن

وفایی فرد اظهار داشت: همچنین مرکز فرآوری مواد معدنی ایران با تجربه ۱۸ سال در انجام خدمات آزمایشگاهی آنالیز و تحقیقات فرآوری در مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت به دنبال ایفای نقش خود در بسترسازی توسعه اقتصاد دانش بنیان معدن است.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: این مرکز بستر مناسبی جهت هدفگذاری و انجام فعالیت های توسعه ای در راستای ایجاد زیست بوم نوآوری و توسعه ارتقای فناوری ها در حوزه فرآوری مواد معدنی و اعتلا از مرکز خدمات به مرکز پژوهش و توسعه فرآوری است.
وی گفت: دراین زمینه مرکز نامبرده توسعه بهره وری و اقتصاد سبز در بخش فراوری مواد معدنی، پژوهش و توسعه فناوری در تولید عناصر و مواد معدنی استراتژیک، توسعه ارتباطات با دانشگاه ها و صنایع معدنی بزرگ و ایجاد مراکز C&D و رصد فناوری را هدفگذاری کرده است.
وفایی فرد ادامه داد: همچنین مرکز تحقیقات دارای ظرفیت مطالعات و تحقیقات شناسایی و فرآوری گوهرسنگ ها است و با محوریت طرح گوهرسنگ برنامه ریزی ایجاد آزمایشگاه مرجع در حوزه گوهرسنگ ها در قالب همکاری شبکه ای در دستور کار است

حمایت از ایده ها و نوآوران

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت های ایمیدرو و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی از دانش بنیان ها و ایده های ارزش آفرین، گفت: به طور حتم با اجرای آیین نامه های اجرایی طرح زیست بوم و هم افزایی مرکز به عنوان بازوی اجرایی بخش تحییقات فرآوری، ایده ها جذب و به دنبال حمایت از نوآوران این بخش هستیم.
وفایی فرد در تشریح اقدامات این مرکز عنوان کرد: طی پنج سال گذشته ۶۳۵ پروژه تحقیقاتی فرآوری و ۹۳ پروژه پایلوت در مرکز مورد اجرا بوده است و در ساخت تجهیزات، روش های مختلف فرآوری و عناصر نادر خاکی مطالعاتی انجام شده است.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به استراتژی جدید ایمیدرو مبنی بر توسعه عناصر استراتژیک، اعلام کرد: ایمیدرو با ارایه لیست اولویت بندی عناصر استراتژیک و سند راهبردی آن گام های اولیه در توسعه اینگونه عناصر برداشته است و بستری فراهم خواهد شد تا محققان در این زمینه فعالیت های پژوهشی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =