• ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
  • کد خبر: 31243
  • readingTime: ۱ دقیقه
آلودگی هوا

متخصص قلب و عروق و کارشناس دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: ۱۲ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی به‌علت آلودگی هوا است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، دکتر طاهره سماوات در خصوص ارتباط آلودگی هوا و بیماری‌های قلبی‌عروقی گفت: به‌طور کلی یک‌سوم مرگ‌های ناشی از سکته مغزی، سرطان ریه، حملات قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه، مرتبط با آلودگی هوا هستند.

وی با بیان اینکه ۱۲ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی به‌علت آلودگی هوا است و سالانه ۶ میلیون مرگ منتسب به آلودگی هوا می‌شود، افزود: بعد از یک ساعت مواجهه انسان با هوای آلوده و حتی دو روز پس از آن، میزان رخداد سکته‌های قلبی ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که این ذرات اغلب از مصرف سوخت‌های فسیلی و ذرات ناشی از تماس لاستیک اتومبیل‌ها با جاده تولید می‌شوند.

سماوات ادامه داد: آلودگی هوا موجب تشدید نارسایی قلب، افزایش بستری بیماران قلبی به میزان ۱۲/۲ درصد، افزایش آریتمی یا نامنظمی ضربان قلب و افزایش احتمال ایجاد لخته (ترومبوز) در سیاهرگ‌های اندام تحتانی می‌شود.

وی به افراد آسیب‌پذیر، مانند بیماران قلبی‌ریوی، دیابتی، مبتلا به فشار خون بالا، چاق و بیماران مصرف‌کننده کورتون و دارای ضعف سیستم ایمنی و زنان باردار توصیه کرد از بیرون رفتن و رفت‌وآمد درون شهری در شرایط آلودگی هوا بپرهیزند.

وی افزود: توصیه می‌شود در روزهای آلوده، افراد از فعالیت بدنی و ورزش‌کردن با شدت زیاد، یعنی فعالیتی که باعث افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس شده و فرد حین فعالیت به‌ راحتی نتواند صحبت کند، در محیط بیرون منزل خودداری و از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی، حبوبات کامل فراوان و مقدار چربی، شیرینی و نمک کم استفاده کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، کارشناس دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رژیم غذایی پرچرب و بسیار شیرین و مصرف دخانیات و الکل باعث افزایش رادیکال آزاد شده و در ایجاد التهاب قلبی‌عروقی و آسیب بافتی دخالت دارند، توصیه کرد که افراد به‌طور جدی از مصرف این مواد بپرهیزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =