• ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
  • کد خبر: 30916
  • readingTime: ۲ دقیقه
سیل رفسنجان

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۶۰ میلیون نفر از جمعیت شهرها و روستاهای کشور در مناطق سیل‌خیز سکونت دارند که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، هوشنگ جزی امروز سه‌شنبه در حاشیه نشست مدیریت منابع آب و اهداف راهبردی آبخیزداری خراسان شمالی، اظهار کرد: ساکنان در ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۶۵۰ روستا و آبادی کشور در معرض خطر سیل قرار دارند.

به گفته وی؛ خسارت هر سیل در کشور حدود ۴۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: سازمان منابع طبیعی و آخیزداری کشور برای جلوگیری از خسارت سیلاب در این مناطق اقدام ها و برنامه های پیشگیرانه مناسبی را در سطح حوزه های آبخیز کشور در دستور کار خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی سیلاب های اخیر کشور مشخص می کند که در مناطقی که فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری انجام شده سیلاب با خسارت کمتری همراه بوده است که می طلبد که اعتبارات مناسب در مدیریت بحران استان ها برای پیشگیری از سیلاب و اقدامات علمی آبخیزداری تخصیص شود.

جزی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی خطر فرونشت زمین را بیش از گذشته کرده است گفت: نسبت برداشت آب زیر زمینی به آب قابل برنامه ریزی در برخی از مناطق کشور به ۱۷۶ برابر می رسد و این رقم قابل تامل است.

رسوب‌گذاری سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب خاک در سدها

وی درباره فرسایش خاک در بالادست سدها نیز افزود: سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب خاک همراه سیلاب‌ها شسته شده و در مخزن سدها رسوب‌گذاری می شود.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: میزان خاکی که هر ساله وارد مخزن های سدهای کشور می شود، معادل ۶ برابر حجم سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی است.

وی یادآور شد: ورود رسوب و خاک به مخزن سدها سبب کاهش عمر مفید این سازه ها می شود و این در حالی است که هزینه های بسیار زیادی برای ساخت آن صرف می شود.

فرسایش خاک ایران بیش از میانگین جهانی

جزی تصریح کرد: میزان فرسایش خاک در ایران سالانه ۱۶.۴ تن در هر هکتار است در حالی که شاخص جهانی آن ۲.۵ تن در هر هکتار است.

وی اظهار کرد: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه منابع طبیعی در معرض فرسایش آبی قرار دارد و این گستره در کشور بسیار بالا است و می طلبد در این زمینه چاره اندیشی شود.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: فرسایش و از بین رفتن خاک موضوعی مهمتر از، از بین رفتن منابع آبی است اما در کشور کمتر به صیانت و حمایت از خاک توجه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =