انتقال آب از خلیج فارس

مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود با بیان اینکه آب انتقالی به اصفهان به صنعت و شرب اختصاص دارد، گفت: سرمایه‌گذاران این طرح صنایع هستند و بخش‌هایی از آن درحال اجراست، مجوز تخصیص در یک گام ۲۰۰ میلیون و در گام بعد ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که صنایع ۲۰ درصد این منابع را به آب شرب اصفهان تخصیص دادند.

علیرضا الماس‌وندی در گفتگو با خبرنگار ایراسین، درخصوص طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، اظهار کرد: مطالعات تکمیلی بخشی از این طرح درحال انجام است و به زودی این پروژه در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه آب انتقالی به اصفهان به صنعت و شرب اختصاص دارد، افزود: سرمایه‌گذاران این طرح صنایع مختلف هستند و بخش‌هایی از آن درحال اجراست، در فاز اول حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب منتقل می‌شود، مجوز تخصیص در یک گام ۲۰۰ میلیون در سال و در گام بعد ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که ۲۰ درصد این منابع را صنایع به تامین آب شرب بلندمدت و میان مدت اصفهان تخصیص دادند.

مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود با بیان اینکه طرح انتقال آب از خلیج‌فارس چندین فاز دارد، ادامه داد: این طرح در چند فاز تکمیل می‌شود، این پروژه در طول حدود پنج سال با اجرای فازهای بعدی تکمیل می‌شود و حداکثر تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

لزوم اتحاد تصمیم‌سازان حوزه آب و همگرایی بین ذینفعان

وی تصریح کرد: این طرح مفید می‌تواند در شرایطی که اصفهان با موضوع فرونشست روبرو است به تامین منابع آب زیرزمینی کمک کند؛ طرحی که در دیگر کشورهای پیشرفته هم مرسوم بوده و صنعت و مصارف آب شرب از این مسئله بهره‌مند می‌شوند و پساب آن هم می‌تواند سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه کند و نرخ فرونشست را کاهش دهد. البته وزارت نیرو در طرح جامع حوضه زاینده‌رود کنترل برداشت و نظارت بر چاه‌های غیرمجاز را هم در دستور کار دارد تا بتواند شرایط فرونشست را به حداقل برساند.

الماس‌وندی با ابراز امیدواری از رسیدن به تعادل در زمینه توسعه پایدار در میان مدت، گفت: انتقال آب از دریا و مواردی مانند جایگزینی پساب به جای آب هم می‌تواند به افزایش حجم آبهای سطحی و زیرزمینی و جریان دائمی آب در رودخانه و تالاب گاوخونی کمک کند.

وی درخصوص لزوم اتحاد تصمیم‌سازان حوزه آب و همگرایی بین ذینفعان شامل دولت و مردم، اظهار کرد: با طرح مباحث در سطح دولت تلاش می‌شود که همه ذینفعان و ابعاد مختلف درنظر گرفته شود، همه استان‌ها برای ما یکسان هستند و باید توزیع عادلانه آب در آنها مدنظر باشد. در جلسات تصمیم‌گیری از تمام گروه‌های ذینفع نظرخواهی می‌شود تا مشکلات مردم اصفهان و سایر نقاط کاهش یابد.

ایستگاه‌های پمپاژ و برداشت از چاه‌های غرب و شرق نظام‌مند می‌شوند

مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: تنها صنایع از آب زاینده‌رود برداشت ندارند و علاوه بر صنایع در حوزه کشاورزی و غذایی هم برداشت‌هایی از این رودخانه صورت گرفته است. البته نگاه وزارت نیرو این بوده که صنایع به سمت استفاده از پساب هدایت شوند و خوشبختانه در استان اصفهان نسبت به دیگر نقاط کشور اقدامات بسیار مثبتی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این برنامه هم اصفهان به عنوان شهر پایلوت درنظر گرفته شده است، ادامه داد: مقرر شد ایستگاه‌های پمپاژ و میزان برداشت چاه‌های شرق و غرب استان نظام‌مند شود تا برداشت‌ها براساس پروانه باشد و برداشت‌های غیرمجاز تعیین تکلیف شوند که مباحث زمان‌بندی اجرای این فعالیت‌ها در جلسات مختلف با جهاد کشاورزی مطرح شد.

الماس‌وندی با بیان اینکه شرایط صنعتی اصفهان باعث ایجاد اشتغال و افزایش جمعیت شده است، افزود: در توسعه صنایع باید بتوانیم برای جمعیتی که به دلیل صنعت گردهم آمدند آب شرب تامین کرد؛ در این حالت باید صنعت به سمت تامین آب از طریق منابع غیرمتعارف همچون انتقال آب از دریا برود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی وزارت نیرو به این سمت است که تمام صنایع در یک بازه زمانی به استفاده از پساب روی بیاورند مگر اینکه صنایعی به استفاده از پساب دسترسی نداشته باشند اما مواردی که نزدیک مراکز جمعیتی شهرها هستند باید به سمت پساب و بازچرخانی آب بروند.

فولاد مبارکه از پساب برای خطوط تولید خود استفاده می‌کند

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در تشریح اقدامات فولاد، اظهار کرد: فولاد مبارکه در اقدامی ارزشمند در فرآیند تولید خود با اجرای طرح جمع‌آوری پساب، میزان قابل توجهی از آب موردنیاز فرآیند تولیدخود را از این طریق تامین کرده است، این اقدام در کشورهای توسعه یافته جهان هم درحال اجراست که برای سیستم‌های خنک‌کننده خطوط تولید از پساب استفاده می‌کنند، این روش کمترین عوارض زیست محیطی را به همراه دارد.

وی درخصوص برنامه جامع دولت و تاکیدات وزارت نیرو، تصریح کرد: برنامه دولت و وزارت نیرو یک برنامه مطالعاتی جامع است که تمام مسائل زیست محیطی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی و مناقشات حوزه در آن مطرح شده و در برنامه انتقال آب دو بخش مدیریت عرضه و مصرف مورد تاکید است.

الماس‌وندی ادامه داد: در جلساتی با حضور مسئولان جهادکشاورزی مقرر شد روش‌های سنتی آبیاری اصلاح و زیرساخت‌های شرایط مدرن و کشت گلخانه‌ای در منطقه ایجاد شود همچنین تسهیلاتی از طریق بانک‌ها برای راه‌اندازی شیوه‌های جدید به منظور کاهش مصرف آب اختصاص یابد که در برنامه‌ریزی جدید مدل‌های مختلفی دیده شده است.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران، تصریح کرد: ممکن است برخی ایراد بگیرند که جمع‌آوری پساب تغذیه زیرزمینی را مورد تهدید قرار می‌دهد درحالی که این اقدام می‌تواند به کاهش مشکل فرونشست که به دلیل کمبود تغذیه آب‌های زیرزمینی است، کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =