عربستان

بردهای تاریخی عربستان مقابل آرژانتین و ژاپن مقابل آلمان و همچنین نبرد پایاپای کره‌جنوبی با اروگوئه، اعتبار آسیایی‌ها را در جام‌جهانی ۲۰۲۲ دوچندان کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، با برگزاری دیدارهای روز پنج‌شنبه تمامی تیم‌های آسیایی در دیدار نخست‌شان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ به میدان رفتند و به غیر از ایران و استرالیا، سه تیم عربستان‌سعودی، ژاپن و کره‌جنوبی سربلند میدان را ترک کردند. از اتفاق تیم‌های ملی عربستان و ژاپن نتایجی گرفتند که تا همیشه در تاریخ فوتبال ملی‌شان ماندگار شد. اما دلیل اصلی موفقیت این سه تیم چه بود؟

با مقایسه‌ای بین بازی ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان با ایران و استرالیا می‌توان دریافت که سه تیم اول در دقایقی کلیدی آنقدر شجاعانه بازی کردند که حتی اگر بازنده میدان هم باشند، بازنده‌ای سربلند باشند. البته نمی‌شود کتمان کرد که هرسه کمی هم خوش‌شانس بوده‌اند.

اولین تیمی که همه را غافلگیر کرد، عربستان‌سعودی بود. تیمی که دوره قبل در بازی افتتاحیه از روسیه میزبان ۵ گل خورد، وقتی آرژانتین را برد که لیونل مسی با رؤیای قهرمانی در جام‌جهانی گام به این رقابت‌ها گذاشته. بردی که باعث شد هواداران عربستانی در قطر تکیه کلام «مسی کجاست؟» را بارها تکرار کنند و به شوخی داخل جیب‌های دیگران دنبال اسطوره آرژانتینی بگردند! عربستان نیمه نخست دیدار با آرژانتین خوش‌شانس بود که بعد از دریافت گل در دقیقه ۱۰ از روی نقطه پنالتی، در ادامه ۳ گلی که دریافت کرد همه‌شان آفساید اعلام شد. با این حال نباید نقش اروه رنار سرمربی فرانسوی شاهین‌ها را کمرنگ تصور کرد، چرا که همیشه شهامت او ستودنی بوده و ایرانی‌ها بابت استخدام نکردن او پشیمان شده‌اند. عربستان در چند دقیقه با گل‌های صالح الشهری و گل هوشمندانه و تماشایی سالم الدوسری نسخه آرژانتین را پیچید. همین ۲ گل کافی بود تا عربستان به لاک دفاعی برگردد و جانانه از بردی که در تاریخ فوتبال‌شان رخ داده بود، دفاع کنند. حالا عربستان جان گرفته و بعید نیست مقابل مکزیک و لهستان هم امتیاز بگیرد تا مدعی صعود شود.

جام ۲۲؛ جام درخشش آسیایی‌ها؟/ مزد شجاعت ۳ تیم در راند اول

اما دیگر اتفاق عجیب در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه رخ داد؛ جایی که ژاپن هم چند دقیقه‌ای آلمان را غافلگیر کرد. به نوعی سناریوی دیدار عربستان مقابل آرژانتین در این دیدار هم تکرار شد؛ گل از روی نقطه‌پنالتی، مردود شدن گلی دیگر توسط VAR و در نیمه دوم بازگشت تیم آسیایی. آلمان می‌توانست نیمه اول خونِ سامورایی‌ها را بریزد، ولی با رقیبش مدارا کرد و حتی نیمه دوم هم شوت ایلکای گوندوغان به تیر دروازه برخورد کرد تا بازگشت ژاپن کلید بخورد. گل اول ریتسو دوان که در زمان درست در مکان درست قرار داشت، به نوعی ژاپنی‌ها را شیر کرد. کندی خط دفاعی آلمان با سرعت تاکوما آسانو در دقیقه ۸۳ گل دوم را در پی داشت؛ گلی که مانوئل نویر از زاویه بسته خورد. نیمکت ژاپن منفجر شد و دیگه دفاع سامورایی‌ها باز شدنی نبود. پس از این دیدار هانسی فلیک اشاره کرد که تیمش ۷۸ درصد مالکیت توپ را در دست داشته، اما خودشان کاری کردند که ژاپن به بازی برگردد. در مجموع این بازی ژاپن با تنها ۲۶ درصد مالکیت توپ توانست با شجاعتش توانست برای ماندگار را در جام‌جهانی رقم بزند. حالا ژاپن هم مثل عربستان با پیروزی مقابل یکی از مدعیان قهرمانی جام، شانس حذف کردن این تیم و صعود به مرحله بعد را به‌دست آورده.

جام ۲۲؛ جام درخشش آسیایی‌ها؟/ مزد شجاعت ۳ تیم در راند اول

کره‌جنوبی سومین تیمی بود که از رقیبی بزرگ امتیاز گرفت، ولی این نتیجه قابل حدس بود. کره که با پرتغال، اروگوئه و غنا هم‌گروه است پس از کسب تساوی مقابل لاسلسته در اولین دیدارش در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی موقعیت خوبی برای صعود فراهم کرد. کره نیمه نخست بارها در آستانه فرو ریختن دروازه اولین قهرمان تاریخ جام‌جهانی بود ولی استفاده لازم را نبرد. نیمه دوم بیشتر به دفاع کره گذشت و بازی را اروگوئه برای‌شان سخت‌تر کرد، اما با درخشش کیم سئونگ گیو سنگربان‌شان دروازه‌شان را حفظ کردند. مثل عربستان و ژاپن انتظار نمی‌رفت کره در این دیدار دست و پا بسته باشد، اما همین که نبردی پایاپای با تیمی پرستاره داشتند، اتفاق خوبی‌ست.

جام ۲۲؛ جام درخشش آسیایی‌ها؟/ مزد شجاعت ۳ تیم در راند اول

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =