• ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
  • کد خبر: 30238
  • readingTime: ۳ دقیقه
تصادف

رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: هفت ماه امسال روند تصادفات در کشور افزایشی بوده و یکی از استان‌های دارای این روند افزایشی، خراسان جنوبی است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، سردار حسن مومنی امروز سه‌شنبه _ یکم آذرماه_ در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ نیز شاهد افزایش تصادفات بودیم که البته پارسال به خاطر شرایط کرونایی کشور در سال ماقبل آن و کاهش ترددها در سال ۱۳۹۹، طبیعی بود.

وی افزود: هفت ماه امسال فوتی‌های تصادفات در خراسان جنوبی ۲۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است لذا عزم استان را می‌طلبد و از نماینده ولی فقیه در استان درخواست داریم هم مسولان و هم مردم نسبت به حوزه تصادفات آگاه‌تر شوند.

رئیس پلیس راه کشور با تاکید بر ضرورت توجه ائمه جمعه و جماعات به ترویج فرهنگ رانندگی، گفت: بخش از کار ما فرهنگی است و اگر فرهنگ رانندگی و مقررات راهنمایی و رانندگی با آمار به مردم آموزش شود، شاهد اثرات خوبی هستیم که نمونه آن در کمربند ایمنی مشاهده می‌شود.

وی افزود: براساس بررسی صورت گرفته ۴۹ نقطه پرتصادف در خراسان جنوبی وجود دارد که با توجه به اعتبارات محدود سازمان راهداری هنوز موفق به اصلاح آنها نشده‌ایم.

سردار مومنی گفت: واژگونی خودرو در خراسان جنوبی نیز بالاست به طوری که شاخص واژگونی در کشور ۳۸ درصد و در خراسان جنوبی ۵۱ درصد است و یکی از علل اصل این بوده که جاده‌های منطقه خشک و خسته‌کننده است.

وی با بیان اینکه تصادفات موتورسواران نیز در خراسان جنوبی رقم بالایی دارد، گفت: متوسط تصادف و فوتی موتورسوارها در کشور ۱۲ درصد و در این استان ۱۸ درصد است که کار در این حوزه و فرهنگ‌سازی در کاهش آمار تصادفات نقش موثری دارد.

رئیس پلیس راه راهور فراجا اضافه کرد: در کشور ۲۶ درصد مردم روستانشین هستند ولی ۳۹ درصد متوفیان مربوط به تصادفات روستایی است لذا فرهنگ‌سازی رانندگی در روستاها باید جدی گرفته شود و دست ائمه جماعات و جمعه در این زمینه باز است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بیانات مکرری درخصوص تصادفات داشته‌اند، گفت: یکی از فرمایشات ایشان این است که «سعی کنید تصادفات را به حداقل اقل ممکن برسانید» و براساس فرمان رهبری همه سعی و تلاش پلیس راه بر این است که این منویات معظم له را پاسخگو باشیم و به نتیجه‌ای برسیم.

سردار مومنی تصریح کرد: ۳۳ دستگاه و سازمان در حوزه تصادفات نقش دارند که پلیس یکی از این دستگاه‌هاست و هشت دستگاه از جمله وزارت راه و شهرسازی، هلال‌احمر، اورژانس، پلیس راه و صدا و سیما نقش بیشتری دارند لذا با همه توان وظایف خود را با حداقل انتظارات انجام می‌دهیم و نیروهای پلیس مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب مجاهدان فی سبیل الله هستند.

وی افزود: سال ۸۴ نزدیک به ۲۷ هزار کشته تصادفات در یک سال داشتیم و الان این آمار به ۱۷ هزار نفر رسیده که زیاد است چون به جان انسان‌ها مربوط بوده و حدود ۳۰۰ هزار نفر مجروح ناشی از تصادفات داریم که ۱۵ تا ۲۰ درصد مصدومان معلول می‌شوند و ضربه سنگینی به کشور است.

رئیس پلیس راه کشور با یادآوری اینکه هزینه‌های تصادفات حدود هفت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، گفت: این آمار بسیار بالایی است لذا انتظار داریم همه دستگاه‌ها برای کاهش تصادفات پای کار باشند.

وی افزود: خوشبختانه دولت سیزدهم به حوزه تصادفات توجه خاص دارد و بعد از ۱۰ سال اولین جلسه شورای عالی ترافیک امسال با حضور رئیس جمهور برگزار شد که نشان‌دهنده دغدغه ایشان در حوزه تصادفات است.

سردار مومنی اظهار کرد: استانداران هم موظف شده‌اند که در زمینه کاهش تصادفات ورود پیدا کنند و جلسات مختلفی در وزارت کشور برگزار شده اما شرایط اقتصادی دولت طوری است که در تخصیص بودجه و اعتبار لازم مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که داریم ناایمن بودن راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز است که اصلاح آنها به اعتبار نیاز دارد.

رئیس پلیس راه راهور فراجا افزود: ارتباط خوبی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای داریم و بخش قابل توجهی از بار تصادفات برای ایمنی جاده‌ها روی دوش پلیس و راهداری است.

وی علاوه بر این دیدار امروز در نشست کمیته راهبری تصادفات خراسان جنوبی با حضور استاندار نیز شرکت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =