• ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
  • کد خبر: 30139
  • readingTime: ۸ دقیقه

مزایای مسئولیت اجتماعی برای کسب و کارها چیست؟

برندهای با «تعهد اجتماعی» اصلی‌ترین محرک خرید هستند
مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی شرکتی، الگوی تجاری خودگردانی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند از نظر اجتماعی مسئول خود، ذینفعان و افکار عمومی باشند. با اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتی، شرکت‌ها از انواع تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بر جنبه‌های اجتماعی آگاه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، درگیر شدن در فرآیند ‌مسئولیت اجتماعی شرکتی در رویه معمول تجاری، به‌معنای این است که یک شرکت به‌ روش‌هایی عمل می‌کند که باعث ترقی جامعه و محیط‌زیست می‌شود و دیگر تأثیر منفی‌ بر آنها ندارد. مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهوم گسترده‌ای است که می‌تواند بسته به نوع شرکت و صنعت اشکال متفاوتی به خود بگیرد. کسب‌وکارها از طریق برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی، بشردوستی و کارهای داوطلبانه می‌توانند به جامعه منفعت برسانند و درعین حال برند خود را ارتقا دهند.

همان‌قدر که مسئولیت اجتماعی شرکتی برای جامعه اهمیت دارد، برای خود شرکت هم ارزشمند است. فعالیت‌های چنین برنامه‌ای می‌تواند پیوند بین کارمندان و شرکت‌ها قوی‌تر کند، باعث افزایش روحیه شده و هم به کارمندان و هم به کارفرمایان احساس ارتباط بیشتری با دنیای اطراف بدهد.

شرکتی که از نظر اجتماعی مسئول می‌شود، ابتدا باید پاسخگوی خود و ذینفعان خود باشد. اغلب شرکت‌هایی که این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند کسب‌وکار خود را تا جایی رشد می‌دهند که با جامعه هم همکاری بهتری داشته باشند. از این رو، مسئولیت اجتماعی شرکتی استراتژی‌ است که توسط شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود. با این وجود، هرچقدر شرکتی موفق‌تر باشد، باید مسئولیت بیشتری برای برقراری استانداردهای رفتارهای اخلاقی برای همتایان، رقبا و صنعتش برعهده بگیرد. مسئولیت اجتماعی اشکال مختلفی دارد. از کسب‌وکارهای کوچک یا بزرگ، انتظار می‌رود که راه را در ایجاد یک برنامه CSR مترقی که به مردم کمک می‌کند و برنامه‌ای که بسته به شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی تغییر می‌کند، رهبری کنند.

نمونه‌ای از مسئولیت اجتماعی شرکتی

شرکت استارباکس مدت‌هاست به انجام مسئولیت اجتماعی و تعهد برای پایداری و رفاه اجتماعی شناخته شده است. استارباکس از بدو تأسیس مراحل شاخصی در مسئولیت اجتماعی شرکتی را به‌ نمایش گذاشت. طبق گزارش تأثیرات اجتماعی جهانی این شرکت در سال ۲۰۲۰، این مراحل شاخص شامل رسیدن به صددرصد استفاده بهینه اخلاقی از قهوه، ایجاد شبکه جهانی‌ از کشاورزان و ارائه ۱۰۰ میلیون درخت به آنها تا سال ۲۰۲۵، پیشتازی در ساخت ساختمان‌های سبز در سراسر مغازه‌هایش، میلیون‌ها ساعت خدمات اجتماعی و ایجاد برنامه دانشگاهی پیشگامانه‌ برای کارمندانش است. اهداف استارباکس برای سال ۲۰۲۱ و پس از آن شامل استخدام ۵۰۰۰ کهنه‌سرباز، ۱۰ هزار پناهنده و کاهش آثار زیست‌محیطی فنجان‌هایش و درگیری کارمندانش در رهبری برنامه‌های زیست‌محیطی است.

در گزارش سال ۲۰۲۰ استارباکس به برنامه این شرکت هم اشاره شده که به دنیا برای هدایت پاندمی کروناویروس کمک خواهد کرد. مسئولیت این شرکت در قبال این پاندمی روی سه عنصر ضروری تمرکز دارد: اولویت‌ دادن به سلامت مشتری‌ها و کارمندانش، حمایت از برنامه سلامت و مقامات دولتی در تلاش‌شان برای کاهش آثار پاندمی و حضورشان در جوامع از طریق برنامه‌های مسئولانه و مثبت است.

مزایای سرمایه‌گذاری اجتماعی شرکت‌ها برای مشاغل

مزایای بالقوه CSR برای شرکت‌ها عبارتند از:

  • شناخت بهتر برند
  • شهرت تجاری مثبت
  • افزایش فروش و وفاداری مشتری
  • صرفه جویی در هزینه های عملیاتی
  • عملکرد مالی بهتر
  • توانایی بیشتر برای جذب استعداد و حفظ کارکنان
  • رشد سازمانی
  • دسترسی آسان تر به سرمایه
  • شهرت تجاری مسئول

سرمایه‌گذاری اجتماعی شرکتی می‌تواند به ما کمک کند تا به عنوان یک کسب‌وکار مسئولیت‌پذیر شهرت داشته باشیم، که به نوبه خود می‌تواند منجر به مزیت رقابتی شود. شرکت‌ها اغلب از تامین‌کنندگانی که سیاست‌های مسئولانه دارند، حمایت می‌کنند، زیرا این می‌تواند بر نحوه دید مشتریانشان منعکس شود. برخی از مشتریان تنها ترجیح نمی‌دهند با شرکت‌های مسئول معامله کنند بلکه آن‌ها بر این امر اصرار دارند.

بسیاری از شرکت‌ها مسئولیت اجتماعی شرکتی را انجام می‌دهند، زیرا بر جوامع آنها تأثیر مثبت می‌گذارد. تلاش‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی همچنین به اخلاقی و پاسخگو بودن شرکت در قبال اقداماتش کمک می‌کند. مزایای برنامه CSR یک شرکت می‌تواند به مزایایی برای کارکنان آن نیز تبدیل شود. اینها می‌توانند سودهای ملموس مانند افزایش درآمد یا چیزهای نامشهود مانند غرور و عزت نفس باشند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

با کاهش استفاده از منابع، ضایعات و انتشار گازهای گلخانه‌ای، می‌توانید به محیط زیست کمک کرده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنید. با چند مرحله ساده، ممکن است بتوانید قبوض آب و برق خود را کاهش دهید و برای کسب و کار خود پس‌انداز کنید. ببینید چگونه برای صرفه‌جویی در هزینه، ضایعات کسب و کار خود را کاهش دهید.

یافتن و حفظ کارکنان با استعداد

داشتن یک کسب و کار مسئولیت‌پذیر و پایدار ممکن است استخدام کارمندان جدید یا حفظ کارمندان موجود را آسان‌تر کند. کارکنان ممکن است انگیزه بیشتری برای ماندن داشته باشند، بنابراین هزینه‌ها و اختلال در استخدام و آموزش مجدد کاهش می‌یابد.

سایر مزایای CSR برای شرکت‌ها چیست؟

با عمل به روشی پایدار و مسئولانه، ممکن است موارد زیر برای شما آسان‌تر شود:

  • دسترسی به امور مالی: سرمایه‌گذاران بیشتر از یک تجارت معتبر حمایت می‌کنند.
  • جلب توجه مثبت رسانه‌ها: هنگام شرکت در فعالیت‌های اجتماعی این امر محقق می‌شود.
  • کاهش بار نظارتی: روابط خوب با مقامات محلی اغلب می‌تواند انجام تجارت را آسان‌تر کند.
  • شناسایی فرصت‌های تجاری جدید: این فرصت‌ها در توسعه محصولات یا خدمات جدید ایجاد می‌شود.

CSR مشارکت کارکنان را افزایش می‌دهد

تحقیقات گسترده ثابت می‌کند که CSR و احساس قوی هدف کارکنان به طور فعال به افزایش مشارکت کارکنان کمک می‌کند. این یک معیار مثبت برای پیشبرد سایر آمارهای عملکرد تجاری است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد کارمندان متعهد ۱۷ درصد افزایش بهره‌وری دارند، ۲۱ درصد سود بیشتری دارند و می‌توانند ۴۱ درصد غیبت کمتری داشته باشند. نوآوری همچنین در یک محل کار درگیر افزایش می‌یابد. بشردوستی شرکتی کل سازمان‌ها، از مدیران بازاریابی گرفته تا رهبران عملیات را درگیر می‌کند.

شرکت‌ها اغلب مجموعه‌ای از افراد با استعداد و همفکر هستند که به سمت چشم‌اندازی وسیع‌تر کار می‌کنند. اگر بتوانید یک برنامه CSR را پیدا کنید که با ارزش‌های شرکت مطابقت داشته باشد، کسب و کار شما واقعاً این فرصت را دارد که تأثیر مثبت قابل توجهی ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که باورهای کارکنان در پشت طرح‌های CSR می‌تواند بر نگرش‌های محل کار، اعتماد به مدیریت ارشد، غرور سازمان، رضایت شغلی و حتی عملکرد تأثیر بگذارد. کارمندان شما بزرگترین سفیران برند شما هستند، با اصالت پیشروی می‌کنند و فرصت‌های معتبر مطبوعاتی به زودی درپی خواهند بود.

جلب شدن رسانه‌ها به سوی کسب‌وکار

یک برنامه مسئولیت اجتماعی تاثیرگذار می‌تواند توجه رسانه‌ای برای شما به همراه داشته باشد. اگر سازمان شما همیشه در تلاش برای به دست آوردن محبوبیت آنلاین و علاقه مطبوعاتی است، ابتکار CSR شما می‌تواند مسیر شما به سمت بازار باشد.

اعتماد افکار عمومی

۸۸ درصد مصرف‌کنندگان می‌گویند بیشتر تمایل دارند پول خود را برای شرکتی خرج کنند که از فعالیت‌های اجتماعی حمایت می‌کند که باعث ارتقای جامعه می‌شود. چنین شرکت‌هایی، با کمک به جامعه، خواه با اهدا یا کمک‌های داوطلبانه، اعتماد مصرف‌کنندگان خود را جلب می‌کنند. این شرکت‌ها در بلندمدت مشهور و محبوب‌تر می‌شوند و یک‌روز، در صفحه اول مهم‌ترین رسانه‌ها قرار خواهند گرفت.

افزایش وفاداری مشتری

در پیمایش نیلسون در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۶ درصد شرکت‌کنندگان گفتند: «برندی که به‌واسطه ارزش اجتماعی‌اش شناخته شده» بالاترین محرک خرید را دارد و ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان گفتند «برندی با تعهد اجتماعی» اصلی‌ترین محرک خرید است.

اگر ارزش‌های شرکت شما در راستای ارزش‌های شخصی مشتری‌ باشد، قطعاً آن‌ها به برند شما وفاداری بیشتری خواهند داشت. مهم‌تر از این، نسل هزاره که تا سال ۲۰۱۹ پس از نسل جنگ جهانی دوم بیشترین جمعیت را داشتند، این روزها نیروی محرک این بازار هستند.

نسل عصر جدید ترجیح می‌دهد با «شرکت‌ها و برندهایی با پیام‌های اجتماعی، شیوه‌های ساخت پایدار و استانداردهای تجاری اخلاقی کار کند». برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی ویترینی برای ارزش‌های شرکت شماست و نشان می‌دهد که کار گروهی و درگیری اجتماعی مهم‌ترین ارزش‌های کار شما هستند.

افزایش خلاقیت

ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی کارمندان را تشویق می‌کند چیزهای جدید را امتحان کرده و انرژی دوباره‌ای برای کارهای‌شان بگیرند. کارمندان از طریق این شکل از درگیری اجتماعی احساس می‌کنند برای آغاز به کمک شکل‌گیری تصویری بزرگ‌تر قدرتمندتر شده‌اند.

ممکن است درباره محصولات یا فرآیندهای داخلی ایده‌های جدیدی سراغ‌شان بیاید یا برای حل مشکلات جدید ابتکارات جدیدی به خرج دهند. وقتی شما ارزش‌های شرکت خود را از طریق کمک به جامعه نشان می‌دهید، کارمندها هم تشویق می‌شوند روش‌های جدید و بهتری را برای انجام وظیفه‌شان توسعه دهند.

پایداری

این یکی از مهم‌ترین منافع بلندمدت برای یک کسب‌کار است. مسئولیت اجتماعی شرکتی به شرکت‌ها کمک می‌کند پایدارتر شوند. یک روش آشکار برای اینکه شرکت‌ها از نظر اجتماعی مسئول شوند کاهش گازهای گلخانه‌ای و آغاز به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

شرکت‌ها این کار را می‌توانند از طریق تشویق کارگران‌شان به خاموش‌ کردن ابزارآلات، وقتی از آنها استفاده نمی‌کنند، یا چراغ‌ها و دستگاه‌های تهویه پس از کار، انجام دهند. با انجام چنین کارهایی هر شرکتی می‌تواند از قبض‌های آب و برق و … خود پس‌انداز بسیار بالایی به دست آورده و درعین حال خود را به‌عنوان شرکتی که مسئولیت اجتماعی دارد، معرفی کند.

افزایش حفظ و وفاداری مشتری با برنامه مسئولیت اجتماعی

یک برنامه مسئولیت اجتماعی عالی به شرکت فرصتی می‌دهد تا ثبات و وفاداری را به نمایش بگذارد، که در نهایت به حفظ مشتری و افزایش فروش تبدیل می‌شود. به عنوان مثال تحقیقات نشان می‌دهد که ۸۷ درصد از آمریکایی‌ها تمایل بیشتری به خرید محصولی از شرکتی دارند که بتوانند ارزش‌های خود را با آن هماهنگ کنند و بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان حاضر هستند در صورت خرید از شرکتی قوی، برای یک محصول هزینه بیشتری بپردازند.

در سال ۲۰۱۰، سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) ایزو ۲۶۰۰۰ را روانه بازار کرد که مجموعه‌ای از استانداردهای داوطلبانه برای کمک به شرکت‌ها بود که مسئولیت اجتماعی شرکتی را اجرا کنند. ایزو ۲۶۰۰۰، برخلاف دیگر استانداردهای ایزو، بیشتر راهنمایی ارائه کرده تا التزامات زیرا طبیعت مسئولیت اجتماعی شرکتی بیشتر کیفی و کمی است و به استانداردهایش نمی‌توان گواهینامه داد.

ایزو ۲۶۰۰۰ تصریح می‌کند که مسئولیت اجتماعی چیست و به سازمان‌ها کمک می‌کند اصول مسئولیت اجتماعی شرکتی را در عمل تفسیر کنند. هدف این استاندارد تمام سازمان‌ها و بدون ملاحظه فعالیت، اندازه و موقعیت مکانی‌شان است و این استاندارد، چون بسیاری از ذی‌نفعان کلیدی سراسر دنیا به توسعه آن کمک کرده‌اند، اجماعی جهانی را همراه خود کرده است.

اهمیت و تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی

شرکت‌های بسیاری به مسئولیت اجتماعی شرکتی به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از تصویر برندشان نگاه می‌کنند و بر این باورند که مشتریان بیشتر علاقه دارند با برندهایی کار کنند که از نظر آنها اخلاقی‌تر هستند. به‌همین خاطر فعالیت‌های یک شرکت می‌تواند می‌تواند بخش مهمی از روابط عمومی آن شرکت باشد. درعین حال، برخی از بنیانگذاران شرکت‌ها هم به‌خاطر اعتقادات شخصی‌شان راضی به اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتی شده‌اند.

حرکت به‌سمت مسئولیت اجتماعی شرکتی در چندین قلمرو تأثیرگذار است. برای مثال، شرکت‌های بسیاری برای اصلاح پایداری زیست‌محیطی کارهای‌ خود، از طریق اعمالی همچون نصب منابع انرژی تجدیدپذیر یا خرید کاهنده‌های کربن گام‌هایی برداشته‌اند. برای مدیریت زنجیره‌های منابع هم تلاش‌ها صورت گرفته تا اتکا بر الگوهای کاری غیراخلاقی مثل کار کودکان حذف شود. اگرچه برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی بین شرکت‌های بزرگ رواج بیشتری دارد اما کسب‌وکارهای کوچک هم از طریق برنامه‌هایی با مقیاس‌های کوچک‌تر همچون کمک به خیریه‌های محلی و حمایت مالی از برنامه‌های محلی در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =