بدهی خارجی دلار ارز

کارشناس بازار ارز با بیان اینکه نرخ ارز متأثر از دو مؤلفه «شرایط تورمی و نقدینگی» و «میزان منابع ارزی» است، گفت: باتوجه ‌به میزان منابع ارزی موجود در کشور، با قاطعیت می‌گویم که نرخ ارز واقعی بسیار کمتر از نرخ فعلی است.

‌به گزارش ایراسین به نقل از فارس، احمد لواسانی، با بیان اینکه روند صادرات کشور روزبه‌روز در حال افزایش است، اظهار داشت: طبیعتا در آینده نزدیک، روند ذخیره منابع ارزی نه‌تنها با کسری منابع مواجه نخواهد بود بلکه رشد حجم دلار و یورو در کشور برای فعالان صنف صرافی‌ها کاملاً محسوس است.

وی افزود: در ارز نیمایی که عمده سبد مصارف ارزی از جمله صادرات و واردات را تأمین می‌کند، هیچ‌گونه رشد ناگهانی نرخ و کمبودی مشاهده نشده است، ‌ارز مسافری و دانشجویی نیز به‌خوبی در حال تأمین شدن در بازار آزاد است.

رئیس اسبق شورای‌عالی کانون صرافان با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار ارز به‌خوبی روند طبیعی و عادی خود را سپری می‌کند، گفت: الان جهش‌های کنونی بازار ارز صرفاً موقتی بوده و عرضه ارز در روزهای پیش‌رو سیر صعودی بیشتری پیدا خواهد کرد.

* بازار ارز در نقطه تعادلی قرار ندارد

لواسانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در هفته‌های گذشته در بورس کالا به‌صورت گسترده به عرضه اوراق سکه اقدام کرد و این اقدام بلافاصله در بازار ارز اثر خود را گذاشت، بیان کرد: قیمت‌های کنونی بازار حاکی از آن است که هنوز بازار به آرامش قطعی و نقطه تعادلی خود نرسیده است.

این کارشناس بازار ارز با عنوان اینکه نرخ ارز تحت‌تأثیر دو مؤلفه «شرایط تورمی و نقدینگی» و «میزان منابع ارزی» تعیین می‌شود، بیان کرد: با قاطعیت عرض می‌کنم که اگر منابع ارزی موجود در کشور را ملاک تعیین نرخ قرار دهیم، نرخ ارز بسیار پایین از قیمت کنونی است.

* مردمِ هیجان‌زده و کم‌اطلاع بازنده اصلی نوسانات دلار

وی گفت: بسیاری از افرادی که صرفاً با هیجان و بدون آگاهی اقدام به خرید ارز کرده‌اند حتماً با ضررهای غیرقابل‌پیش‌بینی مواجه خواهند شد، ‌بازار ارز محل مناسبی برای نوسان‌گیری نیست و هر کس بدون اطلاعات کافی وارد این بازار شود، دچار انجماد سرمایه و خسران خواهد شد.

رئیس اسبق کانون صرافان ادامه داد: طبق تجربه، بازار ارز در برهه‌های کوتاه‌مدت، دچار نوسانات مقطعی می‌شود اما این نوسانات همیشه زودگذر بوده است، ‌از تاریخ شروع تحریم‌ها یعنی سال ۸۹ و ۹۰ هم همین نوسانات در بازار جاری بوده است‌ اما بازنده اصلی این نوسانات، عموماً مردم کم‌اطلاع از بازار ارز بوده‌اند.

وی تأکید کرد: هرگونه خریدوفروش ارز خارج از بستر رسمی تعریف شده برای آن جرم است، بیان کرد: همه معامله‌گران بازار فردایی مجرم تلقی شده و به مفاد مجازات‌های مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محکوم خواهند شد.

*‌ فقط ارز کشور مقصد به مسافران پرداخت شود

لواسانی با بیان اینکه برای کنترل نرخ دلار و یورو در بازار آزاد نیاز داریم تا فشار خرید را از روی این ارز کاهش دهیم، اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود که به مسافران به‌جای پرداخت دلار یا یورو، صرفاً ارز کشور مقصد پرداخت شود.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: برای تحقق این موضوع نیاز است که صرافان کل کشور در یک سامانه مجزا ارزهایی به‌غیراز دلار و یورو را برای یکدیگر به شکل آنلاین عرضه کنند

* اختلاف ۵۰۰ تومانی دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی‌

‌بنابراین گزارش‌، صعود هیجانی نرخ دلار هم‌زمان با ناآرامی‌های اخیر موجب شد تا عده‌ای نگران و چشم‌انتظار نرخ‌های نجومی برای دلار باشند، بررسی‌ها نشان می‌دهد منشأ این انتظارات ساختگی در بازار ارز به پیش‌بینی‌های غلط عده‌ای سودجو بازمی‌گردد که ید طولایی در سفته‌بازی و دلالی دارند.

با استناد به برخی از متغیرهای بنیادی مثل افزایش انکارناپذیر صادرات نفتی و غیرنفتی و درآمدهای ارزی کشور، شرایط حال حاضر کشور نسبت به گذشته بهبود یافته است؛ از سوی دیگر تجربه نشان داده است که طی سال‌های اخیر، خرید ارز ناشی از هیجانات بازار و جوسازی دلالان، برای عموم مردم چیزی جز ضرر و زیان در پی نداشته است.

نرخ کنونی ارز در کانال‌های موسوم به معاملات فردایی به‌گونه‌ای اعلام می‌شود که هیچ مبنایی برای آن وجود ندارد؛ طبق شواهد میدانی خبرنگار فارس بالاترین نرخ دلار که در بازار آزاد توسط دلالان به فروش می‌رسد، معمولاً حدود ۵۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ‌ اعلامی در فضای مجازی است. البته رصد فعالیت کانال‌های اعلام نرخ در فضای مجازی نشان می‌دهد که این کانال‌ها نیز هیچگونه مبنایی برای قیمت‌گذاری یا تعیین نرخ ارز ندارند و شاهد اعلام نرخ‌های متفاوت برای دلار هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =