محتشمی پور

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: وزارت صمت برنامه جدی برای حل چالش‌های موجود در صنعت فولاد دارد و از مشاوره شرکت‌ها در زمینه شناسایی نقاط ضعف و قوت استقبال می‌کند و امیدوارم که سیاست‌گذاری در این صنعت را بهبود ببخشیم.

به گزارش ایراسین، رضا محتشمی ‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت عنوان کرد: از موضوعات مهم برای بررسی و عارضه‌یابی در صنعت فولاد، برآورد از تقاضای جهانی فولاد و تاثیر آن بر بازار داخلی است تا به واسطه شناخت نیاز بازار برای آن تصمیم‌گیری شود. متاسفانه در حال حاضر ظرفیت تولید غیر فعال ما در بخش فولاد بالاست که یکی از دلایل آن عدم تطابق زیرساخت با توسعه ظرفیتهاست.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اعلام کرد: سیاست‌گذاری مناسب در بخش فولاد کشور لازم است. هم‌اکنون ۵۰ درصد ظرفیت صنعت فولاد ما بلااستفاده مانده که می‌توانیم با افزایش تقاضا شاهد افزایش رشد تولید در زنجیره فولاد کشور باشیم.

محتشمی ‌پور خاطرنشان کرد: مساله انرژی یکی از موانع تاثیرگذاری بوده است که سبب کاهش فعالیت در زنجیره فولاد شد و باید در زمینه رفع چالش آن مدیریت درستی صورت گیرد. هر چند که امسال در تأمین انرژی برای صنعت فولاد با مشکلاتی کمتری مواجه شدیم و شاهد افزایش تولید فولاد بودیم، امیدواریم امسال نیز بتوانیم این مسئله را به خوبی مدیریت کنیم. با توجه به این که به فصل سرما نزدیک می‌شویم، بدون شک در زمستان با مشکل کمبود گاز به‌عنوان عامل محدودکننده در فعالیت‌های صنعت فولاد مواجه خواهیم بود. در این شرایط سخت با کمک هم باید بتوانیم با اعمال سیاست‌گذاری‌ها و راهکارهای مناسب با عوامل کاهش تولید فولاد در کشور مقابله کنیم هرچند که نباید انتظار تأمین گاز بیشتری برای این صنعت داشته باشیم. در زمستان پیش‌رو مساله کمبود گاز به شکل بهتری مدیریت خواهد شد اما در صنعت فولاد بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی به عامل دیگر تاثیرگذار در این صنعت اشاره کرد و گفت: سیاستی که در بخش مسکن اعمال شد بر زنجیره فولاد تاثیرگذار بود. در سال گذشته تقاضای فولاد در جهان کاهش یافت و علت آن هم کاهش حوزه ساخت و ساز مسکن در بعضی از کشورها بود.

محتشمی‌پور پیش‌بینی کرد: بازار صادراتی فولاد خام حدود ۴۰ درصد است. کشور چین به عنوان بزرگترین بازار و تولیدکننده فولاد در این زمینه اثر موثری داشته است. با توسعه ساخت و ساز مسکن در کشور چین می‌توانیم در کوتاه‌مدت امیدوار باشیم که صنعت فولاد نیز بتواند با افزایش تقاضا در جهان مواجه شود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اشاره کرد: مساله نوسانات قیمتی در بخش فولاد از دیگر چالش‌های کوتاه مدت ما است که فشار بسیاری را به واحدهای کوچک اعمال می‌کند.

محتشمی پور به یکی دیگر از چالشهای این حوزه پرداخت و گفت: مساله قراضه از دیگر چالش‌های ما در این بخش است. سهم قراضه در کشور ما پایین است. شرکت‌های فولادی ما باید در زمینه واردات قراضه سرمایه‌گذاری‌ داشته باشند.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در پایان گفت: وزارت صمت برنامه جدی برای حل چالش‌های موجود در صنعت فولاد دارد و از مشاوره شرکت‌ها در زمینه شناسایی نقاط ضعف و قوت استقبال می‌کند و امیدوارم که سیاست‌گذاری در این صنعت را بهبود ببخشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =