مدارس

کارشناس آموزشی گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی در مدارس امری داوطلبانه است اما در حال حاضر که در دوران گذار هستیم و دانش آموزان با تحولات بسیاری رو به رو هستند، توجه به این مقوله امری ضروری است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر آن تاکید شده است.

مرضیه پودینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در آستانه بازگشایی مدارس با اشاره به مسئولیت اجتماعی یک مدرسه، اظهار داشت: باید توجه داشت که این نوع مسئولیت در مدارس مسئولیت داوطلبانه‌ای است که اعضای مدرسه در برابر جامعه و محیط‌زیست با پذیرش اصول اخلاقی، توسعة ارزش‌های دموکراتیک و پایدار، رفتار شفاف و اخلاقی در مشارکت فعال داوطلبانه، خودآموزی رفتار مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تعهد به در نظر گرفتن نیازهای ذی‌نفعان در چهارچوب قوانین و استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهند.

مدرسه می‌تواند نگرش اجتماعی مطلوب را در دانش آموزان پرورش دهد

وی افزود: از این رو مدرسه می‌تواند با استفاده از نیروهای متخصص و اختصاص امکانات لازم و ایجاد برنامه‌های مناسب و متنوع علمی، ورزشی، فرهنگی و ... برای همه دانش‌آموزان گذشته از انتقال دانش و مهارت، بر رفتار و اجتماعی کردن افراد و همسازی با اخلاق اجتماعی از طریق انتقال ارزش‌ها، هنجارها و نگرش‌های اجتماعی مطلوب و مناسب تأثیرات شگرفی داشته باشد.

این کارشناس حوزه آموزش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش نیز به صراحت بر مسئولیت پذیری همه ‌جانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی و مهارت لازم برای جامعه گزاره‌های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی، عمومی، رعایت حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی، ارتقای آداب و آیین زندگی متعالی، بهداشتی و زیست ‌محیطی، تقویت شایستگی‌های اعتقادی، اخلاقی و حرفه‌ای مدیران و معلمان و تحکیم نقش الگویی آنان و فراهم آوردن سازوکارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر آنها در برنامه‌های تربیتی و فعالیت‌های پرورشی مدارس تأکید شده است، اضافه کرد: با نظر به اهمیت و ضرورت توجه به کارکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی مدرسه، شواهد موجود نشان از نبود یک چهارچوب مفهومی روشن از این مفهوم و ابعاد و مؤلفه‌های آن می‌دهد

برخورداری از ویژگی مسئولیتپذیری اجتماعی، عامل مهمی در اجرای قوانین است

وی با تاکید بر اینکه برخورداری از ویژگی مسئولیت‌پذیری اجتماعی، عامل مهمی در اجرای قوانین، مقررات و هنجارهای اجتماعی است، ادامه داد: این امر می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها پیشگیری کند و در نهایت، جامعه را به ‌سوی پیشرفت و ترقی سوق دهد.

پودینه اضافه کرد: آموزش ‌و پرورش هر کشوری سهم مهم و اساسی در سرنوشت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آن کشور دارد. تقویت بنیه علمی و تربیتی کشور، انتقال فرهنگ به آیندگان و حفظ میراث گذشتگان، تقویت اراده ملی، ایجاد بینش سیاسی صحیح، برقراری روابط اجتماعی، تقویت پایه‌های اقتصادی، همه از جمله کارکردهای نظام تربیتی است که مدرسه می‌تواند در رسیدن به آنها نقش مهمی داشته باشد؛ بنابراین، شکوفایی مدرسه ازجمله حساس‌ترین و حیاتی‌ترین رسالت نهادهای تربیتی است.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی با تربیت نسلی روبه‌رو است که باید آنها را برای زندگی اجتماعی آماده کند، تصریح کرد: بی‌توجهی به شرایط و اقتضائات و ضروریات زندگی اجتماعی باعث می‌شود نوجوانان مهارت‌های لازم را در تطبیق خود با جامعه نیاموخته باشند و دچار آسیب جدی شوند.

مهم‌ترین اهداف تعلیم و تربیت آماده کردن دانش آموزان برای ورود به جامعه است

این کارشناس حوزه آموزش افزود: با توجه به تحولات بوجودآمده در نظام‌های آموزشـی، اهـداف، فراینـدها، روش‌ها، ابزارها و ... جریـان آمـوزش و یادگیری دچار دگرگونی شده و به‌تبع آن مدرسه نیز در بخشی از نظام اجتماعی دچار تغییراتی در کارکردها و وظـایف شـده است.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مدرسه «کانون تربیتی محله» کانون اصلی تغییر و تحول و دارای قدرت تصمیم‌گیری و پاسخگویی معرفی شده است که می‌تواند فعالیت‌های متنوعی از قبیل آموزشی، پرورشی، فراغتی و ... را در برگیرد، گفت: این امر امکان بالقوه‌ای را در پذیرش نقش‌های مختلف در جامعه به مدرسه خواهد داد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف تعلیم و تربیت، اجتماعی ساختن دانش‌آموزان به معنای آماده کردن آنان برای شرکت فعال و سازنده در زندگی اجتماعی، کسب آگاهی درباره حقوق اجتماعی خود و بهره‌برداری صحیح از آن و احترام به حقوق دیگران و همکاری با سایر افراد جامعه است.

پودینه اضافه کرد: یکی از شیوه‌های گرایش دانش‌آموزان به فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، مشارکت آنان در گروه‌ها و شوراهای متشکل از همسالان در مدارس است.

وی با بیان اینکه مشارکت‌جویی و دموکراسی در آموزش ‌و پرورش یک اصل برای تربیت اجتماعی و سیاسی است، افزود: تشکل‌های دانش‌آموزی می‌توانند در تحقق اصل مشارکت دانش‌آموزان در امور مدرسه همکاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =