لوازم خانگی

درحالی که صنع لوازم خانگی می‌تواند نه تنها در اشتغالزایی بله در ایجاد ارزش افزوده بالاتر به اقتصاد کشورمان خدمت کند می‌بینیم سیاست‌های غیرمنطقی و همچنین مقطعی درباره ممنوعیت واردات و سیاست‌های ارزی بجای حمایت از تولیدکنندگان داخلی زمینه رشد و رونق قاچاق را افزایش داده است.

محمدرضا غزنوی در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این زمینه گفت: برآوردهایی که انجام شده طی یک سال گذشته سیاست‌های ارزی و همچنین ممنوعیت واردات برخی اقلام لوازم خانگی باعث شده قاچاق بخصوص در برندهای خاصی رونق بیشتری داشته باشد، چون تقاضا برای این برندها وجود داشته اما منبعی برای تامین آنها در بازار نیست.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه تصریح کرد: قاچاق در زمان‌های مختلف نقش خود را تغییر می‌دهد و حتی در زمان‌هایی قاچاق از داخل به خارج انجام می‌شود، اما در حال حاضر شاهد واردات غیرقانونی لوازم خانگی هستیم که متضاد با سیاست‌های حمایت از تولید ملی است و باید با آن منطقی، اصولی و اساسی برخورد کنیم.

غزنوی درادامه با اشاره به گردش مالی بیش از ۱۰ میلیاردی لوازم خانگی در ایران افزود: ایجاد ممنوعیت برای حمایت از کالای داخلی سیاست مناسبی نیست بخصوص اینکه مدت‌هاست برخی از محصولات خارجی در بازار ایران خودنمایی کرده و جا افتاده‌اند، در این شرایط بهترین راهکار مدیریت واردات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

وی تاکید کرد: هم اکنون در بسیاری از بخش‌های لوازم خانگی امکان تولید داخل داریم و کیفیت بسیاری از آنها می‌تواند نیازهای بازار را تامین کند امااینکه یکباره بخواهیم رویه بازار را تغییر دهیم قطعا نتیجه مطلوب ایجاد نمی‌شود. بهترین راهکار این است که با فرهنگ سازی و حمایت همه جانبه از تولید زمینه رشد و هدایت تقاضا به سوی کالاهای با کیفیت ایرانی را مهیا کنیم.

به اعتقاد سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی؛ کاهش قدرت خرید مردم در بازار امروز بلای جان تولیدکنندگان داخلی شده و همین روند زمینه‌ای برای سودجویی گروهی خاص با واردات غیرقانونی و عرضه محصولات با قیمت‌های پایین شده است، درحالی که قرار بود با ممنوعیت واردات حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت بگیرد.

این مقام صنفی به خبرنگار ما گفت: امروز برای حمایت از تولید داخلی و همچنین حفظ اشتغال در این صنعت دولت باید اقدام موثر و جدی انجام دهد در غیر این صورت توانمندی‌های تولیدی ایران تقلیل یافته و در نهایت وابستگی و خروج ارز از کشورمان دوچندان خواهد شد هرچند این پایان کار نیست و بازارهای صادراتی ایران نیز از دست می‌رود.

وی اظهار کرد: ممنوعیت چاره کار نیست بلکه مسئولان می‌توانند با استفاده از تعرفه‌های گمرکی، حمایت‌های قانونی و برخی حمایت‌های مالی بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که کالای باکیفیت ایرانی قدرت رقابت بالاتری نسبت به نمونه‌های خارجی در بازار داشته باشد به این ترتیب خریداران ناخودآگاه به سمت کالاهای کیفی داخلی هدایت خواهند شد.

غزنوی معتقد است تامین منابع مالی برای تولید کنندگان جهت تامین سرمایه‌در گردش آنها و همچنین تقویت قدرت خرید مردم دو راهکار اساسی هستند که می‌تواند صنعت لوازم خانگی ایران را دوباره احیاء کرده و دستاوردهای قابل توجهی در اقتصاد کشورمان داشته باشد. در غیر اینصورت هزینه‌های سرباری که هر روز افزایش می‌یابد عاملی در تضعیف صنعت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =