تجهیزات پزشکی

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به نوسان‌های اخیر نرخ ارز و شرایط بازار اعلام کرد: نوسان نرخ ارز درکنار افزایش مطالبات این صنف عامل اصلی تضعیف و حذف بخشی از تولید کنندگان شده است.

مجید روحی در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: طی چند سال اخیر تولیدکنندگان تجهیزات و تولید کنندگان برای همراهی با مسئولان و همچنین حمایت از بخش سلامت در خدمت مردم با تمام توان فعالیت کردند و مشکلات را تقریبا نادیده گرفتند به همین دلیل حجم بالایی مطالبات ایشان معوق شده و هیچ پاسخگویی هم در این بین نیست.

وی در ادامه افزود: ادامه این روند نه تنها باعث بروز مشکلات گسترده در بخش سلامت کشور و وابستگی بیش از حد خواهد شد بلکه کیفیت ارایه خدمات و تامین نیاز بخش بهداشت و درمان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، درحالی که اگر از تولیدکنندگان این بخش حمایت لازم بشود قطعا امکانات و توانمندی بالاتری در ارایه خدمت به هم  وطنان خواهیم داشت.

این مقام صنفی تاکید کرد: اکنون صنف تولید کنندگان تجهیزات پزشکی ۶۰۰ عضو فعال دارد که قرار بود ۵۰۰ میلیون یورو از حساب صندوق توسعه ملی برای پرداخت مطالبات آنها برداشت شود تا بتوانند به روند تولید خود ادامه دهند، اما ظاهرا این برداشت انجام شده ولی بخش کوچکی از آن به عنوان بدهی تولیدکنندگان صنف پرداخت شده است.

وی درباره مبلغ پرداخت شده تولید کنندگان به خبرنگار ما گفت: تنها هزار میلیارد تومان به تولید کنندگان بابت مطالباتشان پرداخت شده و هیچ اطلاعی نیست که مازاد برداشت شده از حساب صندوق توسعه ملی برای چه منظور هزینه شده است، اما آنچه که کاملا مشخص است حال نا مساعد تولید کنندگان و احتمال حذب بخش عمده‌ای از تولید است.

روحی همچنین تصریح کرد: پس از پیگیری‌های بسیاری که انجام دادیم و نتیجه‌ای به دست نیاوردیم به دیوان عدالت اداری نامه نوشتیم و در آن شرایط را عنوان کردیم و از این مرجع قانونی خواستیم تا درباره مابقی ۵۰۰ میلیون یورو برداشت از حساب صندوق توسعه ملی پیگیری کنند تا بتوانیم سهم تعیین شده برای صنف را وصول و به تولید خودمان ادامه دهیم، اما هنوز نتیجه‌ای  نگرفتیم.

وی معتقد است کیفیت تولیدات ایران در بسیاری از موارد بالاست و تولیدکنندگان می‌توانند در صورتی که حمایت‌های لازم از آنها صورت پذیرد نه تنها نیازهای داخلی را تامین کرده بلکه در زمینه صادرات نیز فعال باشند به این ترتیب ارزآوری بالایی برای کشورمان ایجاد می‌شود و می‌توانیم هرچه بیشتر در راستای اشتغالزایی گام برداریم.

به گفته رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی کم لطفی دولت به این صنف باعث شده تا حجم بالایی ارز برای واردات نیازهای بخش بهداشت و درمان کشورمان هزینه شود درحالی که تولید کنندگان داخلی می‌توانند ۷۰ درصد از نیاز داخلی را تامین کنند. به عنوان مثال سال گذشته تنها ۴۵ میلیون دلار به این صنف اختصاص داده شد و در همین دوره یک میلیون دلار تنها برای ۳۰ درصد کالای مورد نیاز بازار هزینه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =