گرد و خاک

رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در ۱۲ استان و خیزش گردوخاک در ۱۰ استان هشدار داد.

صادق ضیائیان در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به بررسی نقشه های هواشناسی کشور طی سه روز آینده اظهار داشت: بررسی این نقشه ها بیانگر ادامه فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در اکثر استان های کشور است.

وی افزود: این مخاطرات امروز در شمال آذربایجان شرقی، شمال و شرق اردبیل، شمال تهران، نیمه شمالی سمنان، غرب و شمال هرمزگان، شرق فارس، ارتفاعات مازندران، جنوب غرب و غرب کرمان و روز دوشنبه (۲۱ شهریورماه) در غرب و دامنه و ارتفاعات مرکز کرمان، ارتفاعات شمال تهران پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در این شرایط جوی احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کاهش شعاع دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد، گفت: از این رو برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی این مخاطرات پرهیز از هرگونه تردد و اسکان موقت مسافرین در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط از هرگونه فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط درجابجایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

وی همچنین به افزایش وزش باد شدید، در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک هشدار داد و افزود: این مخاطرات امروز در جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان، قم، جنوب تهران، شمال و شرق اصفهان، جنوب و غرب خوزستان و جنوب ایلام و فردا در شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی و غرب خوزستان پیش بینی شده است.

ضیائیان گفت: بر اثر این مخاطرات احتمال وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهروندان و به ویژه سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی باید از تردد در فضای باز خودداری کنند و در صورت لزوم ماسک کافی همراه داشته باشند، همچنین زائرین شرکت کننده در راهپیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها نیز باید به این امر توجه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =