عباس اکبری محمدی

پنجمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه ساعت در سالن جلسات مدیریت با حضور جمعی از معاونان و مدیران نواحی تولیدی با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پنجمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه ساعت در سالن جلسات مدیریت با حضور جمعی از معاونان و مدیران نواحی تولیدی با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت برگزار شد.

در این جلسه، عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه به نقش مهم مدیران، رؤسا، سرپرستان و شیفت‌فورمن‌ها در نظارت مؤثر و مستمر بر فعالیت همه همکاران امانی و پیمانکاران و اجرای اثربخش دستورالعمل‌ها در پیشگیری از حوادث اشاره کرد و خواهان اجرای دقیق شرح وظایف و مسئولیت‌پذیری افراد در ایفای وظیفه خود شد.

وی وقوع حوادث احتمالی در کارگاه‌ها را نتیجه بی‌توجهی به شبه‌حوادث و رفتارهای ناایمن افراد در بروز حوادث قبلی دانست و با بیان اینکه پاندمی کرونا در کم‌رنگ شدن برنامه‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نقش داشته است، خواهان اجرای الزامات قانونی و ایمنی در جهت ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کارکنان بخش پیمانکاری شد.

اکبری محمدی پیمانکاران را جزو لاینفک شرکت فولاد مبارکه دانست و خواستار تحلیل ریشه‌ای تمام شبه‌حوادث و حوادث جزئی و ارائه گزارش عملکرد در زمینه انجام اقدامات اصلاحی تعریف‌شده در کمیته‌های بررسی رویداد شد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه ضمن اشاره به نقش پررنگ آموزش‌های ایمنی در جهت ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان سازمان، هزینه‌های صرف‌شده در این زمینه را در همه بخش‌های امانی و پیمانکاران مؤثر و گامی بلند برای ارتقای ایمنی و افزایش بهره‌وری سازمان برشمرد.

وی از انجام تعمیرات سالانه بدون حادثه در ماه گذشته در نواحی مختلف قدردانی کرد و عملکرد مطلوب دستگاه نظارت در تعمیرات سالانه و برنامه‌ریزی‌شده نواحی را از دلایل اصلی کاهش حوادث برشمرد و همچنین خواستار تمرکز ویژه بر انجام هرچه ایمن‌تر تعمیرات اساسی و نوسازی نواحی گرم و نورد سرد شد.

در ادامه این جلسه، معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه، ضمن تأکید بر استفاده از ماسک و انجام واکسیناسیون در پیشگیری از شیوع کرونا به اهمیت آماده‌به‌کاری منابع روشنایی در بهبود محیط کارگاه و ایجاد فضای ایمن جهت انجام فعالیت‌ها پرداخت و ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در جهت مهار بحران سیل (پدیده مانسون) بر ایجاد طرح و برنامه جامع جهت اجرای برنامه‌های پدافند غیرعامل در سطح شرکت تأکید کرد.

مهدی کفایت در ادامه ضمن اشاره به تحلیل‌های صورت‌گرفته در خصوص حوادث و اهمیت سازماندهی، آموزش و کنترل رفتارهای افراد در انجام‌وظیفه واگذارشده به نحو ایمن، خواستار ساماندهی نرم‌افزارهای ایمنی به‌خصوص در بخش پیمانکاری و مدیریت فعالیت‌های پیمانکاران شد.

وی اجرای برنامه‌های تشویقی و بازدارنده، بروز رفتارهای سازگار با دستورالعمل‌های صنعتی در محیط کارگاه، ممانعت از انجام فعالیت در شرایط ناایمن و انجام برنامه‌ریزی جهت ارتقای فرهنگ ایمنی پیمانکاران را بسیار مؤثر دانست.

در همین زمینه، غلامرضا سلیمی، مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه هم ضمن تشکر از تحلیل‌های صورت‌گرفته و تلاش‌های انجام‌شده در جهت بهبود شرایط محیط کار و با اشاره به لایه‌های نظارتی موجود در محیط کارگاه‌ها، تلاش‌های صورت‌گرفته در این زمینه را مکفی ندانست و خواستار اجرای اثربخش آموزش‌ها و انجام بازدیدهای میدانی و چهره به چهره به‌منظور اطمینان از عملکرد کارکنان شد و بروز رفتارهای ناایمن از سوی افراد را نشانه بی‌توجهی دستگاه نظارت به رفتار افراد در انجام‌وظیفه واگذارشده برشمرد و به اهمیت آراستگی محیط کارگاه در پیشگیری از بروز حوادث انسانی تأکید کرد.

پس از آن محمدکاظم صباغی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه نیز ضمن اشاره به نقش پررنگ دستگاه نظارت در پیشگیری از بروز حوادث ماه اخیر، به بروز رفتارهای ناایمن افراد در شکل‌گیری حوادث اشاره کرد و خواستار توجه ویژه در جهت ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان و انجام بازرسی‌های ایمنی مستمر، انجام VIP داخلی و خارجی و انجام اقدامات اصلاحی پیش از بروز حوادث، شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک فعالیت‌ها با توجه به ماهیت فعالیت‌ها، انجام بازدیدهای میدانی و ایجاد شرایط ایمن جهت انجام فعالیت‌ها با انجام بازرسی‌های روزانه و مستمر شد.

حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست نیز برنامه‌ریزی و اقدامات شرکت در زمینه مقابله با ویروس کرونا را فراتر از استانداردهای ملی و بین‌المللی اعلام کرد و خواستار تکمیل و انجام واکسیناسیون دوز دوم، سوم و یادآور به‌منظور حذف کامل و پایان پاندمی کرونا در شرکت شد.

وی ضمن ابراز نگرانی از حوادث اتفاق‌افتاده در ماه گذشته به نقش دستگاه نظارت در پیشگیری از حوادث محیط کارگاه پرداخت و به اهمیت آماده‌سازی‌ها و سازماندهی فعالیت‌ها پیش از شروع فعالیت‌های روزانه، به‌خصوص فعالیت‌های تعمیراتی، در پیشگیری از حوادث تأکید کرد. او با اشاره به تحلیل‌های ریشه‌ای صورت‌گرفته با استفاده از مدل TIPOD BETA در تجزیه‌وتحلیل رویدادهای اخیر، نظارت مؤثر بر انجام ایمن فعالیت‌ها، سازماندهی فعالیت‌ها، اجرای دقیق دستورالعمل‌های ایمنی، برگزاری اثربخش آموزش‌های ایمنی و ضبط و ربط محیط کارگاه را از عوامل مؤثر در پیشگیری از بروز حوادث کارگاهی برشمرد.

جواد کیانی رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی در گزارشی به عملکرد ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت در ماه گذشته پرداخت و مدیریت فعالیت پیمانکاران در جهت ایجاد شرایط ایمن و بهبود فرهنگ ایمنی کارکنان این بخش را نامطلوب برشمرد و خواستار همکاری ویژه در جهت اجرای برنامه‌های تدوین‌شده به‌منظور بهبود عملکرد ایمنی پیمانکاران شد.

وی ضمن ارائه نتایج شاخص‌های کلیدی عملکرد شرکت در زمینه ایمنی (FR&SR) به نتایج تحلیل‌های صورت‌گرفته حوادث در بخش پیمانکاری پرداخت و سازماندهی محیط کارگاه، کنترل و نظارت مؤثر بر رفتار کارکنان در اجرای دستورالعمل‌های ایمنی، اجرای قوانین و مقررات ایمنی، رفتار مطابق دستورالعمل‌های ایمنی تهیه‌شده، اجرای اثربخش آموزش‌های ایمنی، طراحی مناسب محیط کارگاه، چیدمان مناسب تجهیزات، آمادگی و برنامه‌ریزی مناسب پیش از شروع فعالیت‌ها و استفاده از لوازم حفاظت فردی را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از حوادث اخیر برشمرد.

رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی ضمن اشاره به اینکه ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان بخش پیمانکاری از برنامه‌های ویژه ارتقای ایمنی پنج‌ساله شرکت است، خواستار همکاری جمعی در اجرای برنامه‌های تعریف‌شده شد.

در این جلسه، مهدی حاتمی، کارشناس بهداشت حرفه‌ای و ارگونومی در گزارشی به تشریح وضعیت منابع روشنایی در سطح شرکت پرداخت و مقرر گردید ضمن ایجاد یک کارگروه متشکل از واحدهای درگیر، دستورالعمل و گردشکار مربوط به منابع روشنایی شرکت با در نظر گرفتن استانداردهای مرتبط ایجاد گردد و اقدامات اصلاحی در جهت بهینه ساختن شرایط صورت پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =