بارندگی

معاون اداره کل هواشناسی  استان اصفهان گفت: در شهرهای بزرگ و  کلانشهرها شرایط توپوگرافی اجازه نمی‌دهد که بارش‌های سنگینی اتفاق افتد مگر در مناطقی خاص.

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه بارش‌های تابستانه الگوی جوی خاصی ندارد، اظهار داشت: ماهیت این بارش‌ها رگباری است و در مناطقی رخ می‌دهد که از نظر اقلیم مساعد باشد.

وی با بیان اینکه بارش‌های موسمی بیشتر در ارتفاعات، مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه‌های فصلی رخ می‌دهد، ادامه داد: از این رو طی سه روز اخیر در مناطق غرب و جنوب استان اصفهان که همجوار با استان‌های کوهستانی مانند چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال است در پی فعالیت سامانه مونسونی اقیانوس هند بارش‌های خوبی دریافت کردند.‌

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در خصوص چرایی بارش‌های نامناسب در کلانشهر اصفهان تصریح کرد: پیش بینی‌های صورت گرفته بارش باران رگباری در جنوب شهرستان اصفهان بود و برای شهر اصفهان بارش رگباری پیش بینی نشده بود و این در حالی است که روز پنجشنبه جریان بارش‌های جنوبی نیز تغییر کرد و بارشی را دریافت نکردیم.

وی افزود: باید توجه داشت که با بررسی آمار بارش در کلانشهرهای کشور شاهد بارش‌های سنگین در مناطق اطراف شهرهای بزرگ و بارش‌های سبک در شهرها هستیم.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه تاثیر آلاینده‌های صنایع بر فعالیت سامانه‌های جوی با الگوهای هواشناسی همخوانی ندارد، اضافه کرد: در شهرهای بزرگ و کلانشهرها شرایط توپوگرافی اجازه نمی دهد که بارش‌های سنگینی اتفاق افتد مگر مناطقی خاص.

وی با بیان اینکه جریان موسمی دارای رطوبت بالا است و علاوه بر این باید شرایط برای صعود هوای مرطوب از جمله ارتفاعات فراهم شود، افزود: این در حالی است که این جریان در کلانشهرها با شدت رطوبت کمتری فعالیت خواهد داشت و از این رو بارش‌های خفیف‌تری خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =