زغال سنگ

سنگ‌آهن همچنان برای حفظ کانال قیمتی ۱۰۰دلاری مقاومت می‌کند؛ اما نرخ زغال‌سنگ کک‌شو و قراضه وارداتی به چین رو به کاهش گذاشته است. افول فولادسازی در چین باعث شده است تا همچنان سیگنال کاهش قیمت بر بازار مواد اولیه فولادسازی حکمفرما باشد. این سیگنال در حال اثرگذاری بر بازار زغال‌سنگ متالورژیک و قراضه وارداتی به چین است.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد سنگ‌آهن در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه ۲۵ جولای، به روال روز پایانی هفته قبل، در مسیر رشد نرخ قدم برداشت؛ به نحوی که بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین با رشد نرخ روزانه ۶/ ۳درصدی با قیمت ۱۰۴دلار به فروش رفت. «پلتس» در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد به پایین‌ماندن حاشیه سود فولادسازی در چین اشاره و اذعان می‌کند که رشد نرخ در بخش سنگ‌آهن، بی‌توجه به سیگنال پایین‌ماندن حاشیه سود فولادسازی در چین رخ داده است. بلاتکلیفی چشم‌انداز قیمتی در این بازار باعث شده است تا خریداران در موضع احتیاط باشند. در عین حال، نقدینگی در بازار کاهش یافته است که این موضوع باعث می‌شود خرید و فروش محدود باشد.

بازار زغال‌سنگ، بدون حمایت رشد نرخ

«پلتس» در گزارش خود به کاهش بهای زغال‌سنگ کک‌شوی آسیا به علت تقاضای پایین خریداران خبر داد. به این ترتیب، بهای هر تن زغال‌سنگ فوب استرالیا با افت ۲/ ۲درصدی به ۲۲۱دلار به ازای هر تن رسید. بهای زغال‌سنگ تحویل بنادر چین نیز روز ۲۵جولای روندی مشابه روند زغال‌سنگ استرالیا داشت و به این ترتیب «پلتس» نرخ فروش روزانه زغال‌سنگ کک‌شوی تحویل بنادر چین را برابر ۳۲۸دلار به‌ازای هر تن تخمین زد که نسبت به نرخ فروش در روز جمعه ۲۲جولای کاهش ۲درصدی داشت. کاهش تولید در واحدهای فولادسازی چین زمینه افت نرخ را فراهم کرده است. یک تاجر هندی به «پلتس» گفت: در گذشته میزان سفارش برای زغال‌سنگ زیاد بود؛ اما با توجه به کاهش تولید فولاد در چین، دیگر زغال‌سنگ حمایت چندانی ندارد و در کانال نزولی قرار گرفته است.یکی از خریداران چینی نیز به «پلتس» گفت: کاهش تولید فولاد در چین باعث شده است تا حدود ۵۰ تا ۶۰‌درصد از ظرفیت تولید زغال‌سنگ کاسته شود در عین حال، با توجه به روند منفی حاشیه سود فولادسازی احتمالا افت قیمت در بازار زغال‌سنگ ادامه‌دار می‌شود.

قراضه در ترکیه از سکه افتاد

از بازار قراضه آهن ترکیه هم اخباری در خصوص کاهش قیمت به گوش می‌رسد. بنا بر گزارش «پلتس»، در ترکیه، قیمت پریمیوم واردات قراضه آهن روز ۲۵ ژوئیه، با افت ۲دلار و ۵۰سنت به ۳۶۷دلار و ۵۰سنت به ازای هر تن رسید. برخی منابع بر این باورند که تعطیلات تابستانی در ترکیه و همچنین افزایش و کاهش ناگهانی اخیر قیمت قراضه آهن سی‌اف‌آر چین باعث قرار گرفتن بهای این محصول در کانال نزولی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =