گرد و خاک

رئیس شورای اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با هدف همگرایی منطقه ای برای مقابله با پدیده طوفان‌های شن و گرد و غبار، تفاهم نامه همکاری محیط زیستی ایران و امارات متحده عربی منعقد می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، نوراله مرادی اظهار داشت: تفاهم همکاری های محیط زیستی برای مقابله با طوفان های شن و گرد و غبار فردا سه شنبه ( ۲۱ تیرماه) با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست امارات متحده عربی امضا می شود.

وی افزود: در این یادداشت تفاهم موضوعاتی همچون مقابله با طوفان های شن و گرد و غبار، ایجاد فرصت هایی برای تبادل اطلاعات دانش تخصصی و تجربیات، اجرای فعالیت های مشترک و تدوین برنامه اقدام منطقه ای پیش بینی شده است.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تشکیل سمینارهای مشترک، دوره های آموزشی و جلسات، تبادل بازدید بین کارشناسان در زمینه طوفان های شن و گرد و غبار، ایجاد کارگروه ویژه مقابله با اثرات طوفان های شن و گرد و غبار در منطقه، تسهیم و تبادل دانش در زمینه مدیریت، تطابق و مبارزه با توفان های شن و گرد و غبار در منطقه و استفاده از تجارب مراکز بین المللی موجود برای هشدار و پیش بینی زودهنگام طوفان های شن و گردوغبار از دیگر اهداف این تفاهم همکاری است.

به گزارش ایراسین، با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی محیط ‌زیست برای تقویت دیپلماسی و تاکید رییس جمهور درباره سلامت مردم و مدیریت پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی، نشست وزیران محیط‌زیست کشورهای همجوار ۲۱ تیرماه با هدف رفع چالش‌های زیست‌محیطی در سطح منطقه و با حضور مقامات بلند پایه کشوری، وزرای محیط زیست کشورهای منطقه، نمایندگان سازمان های بین المللی مرتبط و اعضای ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار برگزار برگزار می‌شود.

پس از ماموریت رئیس جمهوری به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع معضل آلودگی هوا، علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در راس هیاتی متشکل از مدیران وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی و امور خارجه با سفر به چندین کشور منطقه، با مسئولان محیط زیست کشورهای عراق، سوریه و کویت برای مدیریت پدیده گرد و غبار گفت و گو و تبادل نظر کرد.

همچنین در راستای همگرایی منطقه ای برای مقابله با این پدیده، شانزدهم خردادماه امسال، گردهمایی محیط زیست و دیپلماسی منطقه‌ای با حضور سفرای کشورهای همسایه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که در ادامه تلاش های دیپلماتیک برای مدیریت منطقه ای پدیده گرد و غبار و دیگر چالش های زیست محیطی، نشست وزرای محیط زیست کشورهای همجوار ۲۱ تیرماه برگزار می شود.

تاکنون کشورهای عراق، ارمنستان، سوریه، قطر، آذربایجان، عمان و ترکیه برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =