صابر پرنیان

مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی با اشاره به ورود سازمان صمت برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: از آنجا که می‌خواهیم سهم معادن در اقتصاد استان را افزایش دهیم، حل مشکلات معادن راکد در دستور کار قرار گرفته کارگروه معادن شهرستانی به ریاست فرماندار هر شهرستان تشکیل شده است.

صابر پرنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: با اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها و با توجه به اینکه قیمت برخی مواد اولیه دو یا سه برابر شده است، واحدهای صنعتی با مشکلات نقدینگی برای تامین مواد اولیه مواجه شدند. در واقع نیاز واحدهای صنعتی به سرمایه در گردش سه برابر افزایش یافته است و واحدهای تولیدی برای تامین سرمایه در گردش نیاز به تسهیلات دارند. با توجه به اینکه ۳ ماه از سال گذشته و هنوز پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در این حوزه آغاز نشده، پیگیر حل موضوع هستیم.

وی افزود: مشکل دوم واحدهای تولیدی ماشین‌آلات است. با توجه به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱، معافیت عوارض واردات ماشین آلات صنعتی حذف شده و میانگین عمر ماشین آلات صنعتی در کشور بالا رفته است، در تلاشیم با همراهی نمایندگان استان آذربایجان شرقی از راه‌های قانونی این مشکل را حل کنیم. باید توجه داشت که میانگین عمر ماشین آلات صنعتی در استان آذربایجان شرقی ۳۰ سال است. برای اینکه بتوانیم محصولات با کیفیت در تیراژ بالا و با مصرف انرژی کمتر به منظور افزایش قدرت رقابتی تولید کنیم، لازم است ماشین آلات ما به روز شود؛ این مهم نیاز به تسهیلات و رفع موانع موجود دارد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده و تعامل وزارت نیرو با وزارت صمت، تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل کمبود برق به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که حداکثر تعطیلی شهرک‌های صنعتی با اعلام قبلی یک روز در هفته باشد. در مورد صنایع پرمصرف مثل سیمان و فولاد نیز مصوب شد از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح با تمام ظرفیت کار کنند و در روز نیز به گونه‌ای عمل شود که خطوط تولید متوقف نشود. امیدواریم تمهیداتی از سمت وزارت نیرو اتخاذ شود که تولید در صنایع پیشرو دچار آسیب نشود.

پرنیان گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری کافی در حوزه تامین برق پایدار انجام نشده و صنعت برق به اندازه نرخ رشد واحدهای تولیدی توسعه نیافته است. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این راستا بسیار راهگشاست.

وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی نیز اظهار کرد: جلسات متعددی برای بهره‌مندی از پتانسیل کشورهای همسایه و کشورهای اتحادیه اوراسیا برگزار شده است. با تشکیل شورای عالی سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان شرقی، موانع این مسئله با حضور استاندار احصا و تصمیمات مناسب اتخاذ می‌شود.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گفت: قصد داریم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان را در سال جاری ۱۰۰ درصد افزایش دهیم. در این راستا به شرکت‌ها مشاوره لازم ارائه می‌شود تا فرآیند ثبت این شرکت‌ها به عنوان شرکت دانش‌بنیان تسهیل شود.

پرنیان ادامه داد: برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن نیز با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی رتبه اول ذخایر معدنی کشور را در اختیار دارد، به جد ورود کردیم. از آنجا که می‌خواهیم سهم معادن در اقتصاد استان را افزایش دهیم، حل مشکلات معادن راکد در دستور کار قرار گرفته است. به علاوه کارگروه معادن شهرستانی به ریاست فرماندار هر شهرستان نیز تشکیل شده است بنابراین امیدواریم امسال تحرک ویژه‌ای در این حوزه در استان شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم که عمده درآمد ناشی از معادن را بر اساس دستور رئیس جمهور، برای توسعه استان هزینه کنیم. با توجه به ظرفیت معدن مس سنگون در تلاشیم که تولید کنسانتره مس را از ۳۰۰ هزار تن به ۹۰۰ هزار تن برسانیم. تولید ۲۵۰ هزار تن کاتد مس نیز در دستور کار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =