وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تامین مالی زنجیره‌ای حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد بهره‌وری منابع موجود را افزایش می‌دهد، گفت: راه حل زیرساختی برای حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی این است که روش‌های نوین تامین مالی اجرایی شود

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید رضا فاطمی امین پیش از ظهر امروز، شنبه ۴ تیرماه، در نشست خبری با بیان اینکه اصلاح ساختاری سخت است، اظهار کرد: دلیل اول دشواری این مسئله، این است که ما الان در شرایط ناپایداری هستیم. این اولین بار در تاریخ ایران است که ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ سال در کشور وجود دارد. در نتیجه این موضوع خیلی از مشکلات اقتصادی بروز کرده و خود را نشان داده است.

وی افزود: وقتی می‌خواهید سازوکار جدیدی را ایجاد کنید، آشنایی نسبت به آن وجود ندارد و پذیرفتن آن زمان می‌برد. به علاوه با تغییر سازوکارها منافع عده‌ای به هم می‌ریزد و بنابراین در برابر این تغییرات مقاومت می‌کنند.

وزیر صمت گفت: ما در وزارت صمت دو کار را به صورت موازی انجام می‌دهیم. اولین کار ادامه روند موجود است که از ناچاری انجام می‌شود اما نکته مهم این است که ما در سطح اول باقی نماندیم. اقدام دوم که از سال گذشته آغاز شد، مسیری است که اگر به درستی اجرا نشود تنها منجر به بهبود اندکی در روند موجود می‌شود.

فاطمی امین اظهار کرد: در حالی که یکی از سه مولفه تولید منابع مالی و نقدینگی است، نظام بانکی و مالی ایران به شدت مشکل دارد. یک روش برای حل این مسئله روش معمول تبصره ۱۸، چانه‌زنی با بانک‌ها و تماس گرفتن با تولیدکنندگان است.

وی افزود: اما راه حل زیرساختی این است که روش‌های نوین تامین مالی اجرایی شود. در این زمینه تامین مالی زنجیره‌ای از سال گذشته آغاز و تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان تامین مالی از این طریق اجرا شد. در هیئت دولت هم مصوب شد که ۲۰ درصد تسهیلات به این سبک پرداخت شود.

وزیر صمت گفت: تامین مالی زنجیره‌ای حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد بهره‌وری منابع موجود را افزایش می‌دهد. طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب نیز تا حد بسیاری انحراف منابع را کاهش می‌دهد.

فاطمی امین تصریح کرد: متاسفانه ما با مشکل انحراف منابع محدود اختصاص یافته به تولید مواجه هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =