وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت برخی کالاها با مصوبات خودمان به نرخ ارز متصل شده و در نتیجه با یک تنش و افزایش نرخ ارز، سایر قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ گفت: بازار فولاد از نرخ ارز پیروی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید رضا فاطمی امین پیش از ظهر امروز، شنبه ۴ تیرماه، در نشست خبری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در طول زنجیره‌های مختلف متوازن نیست، اظهار کرد: این شبیه این است که یک خط انتقال آب به طول ۱۰۰ کلیومتر و با قطر لوله یک متر داشته باشی اما قطر این لوله در ۲۰ متر مسیر به جای یک متر، نیم متر باشد.

وی افزود: باید به سمت تغییر سازوکارها پیش برویم؛ ادامه وضع موجود به معنی ادامه مشکلات موجود است. مهمترین ماموریت و رسالتی که در وزارت صمت برای خود تعریف کردیم، رفتن به سمت سازوکارهای نوینی است که امکان استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود را بهینه کند.

وزیر صمت گفت: یکی از مسائل ساختاری در اقتصاد ایران این است که با دست خودمان قیمت‌های داخلی را به نرخ ارز متصل کردیم. نرخ ارز از سه طریق باعث تورم و افزایش قیمت‌ها می‌شود. یک مسیر قیمت مواد اولیه است. برای مثال وقتی ورق فولادی یا پنبه به کشور وارد می‌کنیم، با افزایش نرخ ارز قیمت این مواد نیز افزایش می‌یابد و تورم ایجاد می‌شود.

فاطمی امین ادامه داد: مسیر دوم اثر انتظاری تورم است که برای همه شفاف است. وقتی بازار ارز به هم می‌ریزد و قیمت ارز افزایش می‌یابد، مردمی که از کاهش ارزش پول خود نگران هستند، به خرید دارایی‌های سرمایه‌ای روی می‌آورند، تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند و بنابراین یک موج افزایشی در کشور ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: اثر سوم افزایش نرخ ارز در موادی است که با دست خودمان آن را به نرخ ارز گره زده‌ایم. برای مثال برخی کالاها مثل مواد پتروشیمی بر اساس قوانین مصوب خودمان به نرخ ارز متصل است. در نتیجه با ایجاد یک دعوا بین دو کشور روسیه و اوکراین و افزایش قیمت‌های جهانی، نرخ مواد اولیه داخلی که در بورس عرضه می‌شود نیز افزایش می‌یابد که این خود افزایش قیمت آب معدنی یا نخ و پارچه را به دنبال دارد. بنابراین بخش عمده اصلاح ساختارها از این باب است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: باید اثر سوم نرخ ارز بر اقتصاد کشور حذف شود. در صنعت فولاد این اتفاق رخ داده و الان بازار فولاد از نرخ ارز پیروی نمی‌کند.

فاطمی امین درباره بازار خودرو نیز گفت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند بهبود این صنعت قابل قبول است.

قطعی برق حداقلی برای صنایع کوچک با اشتغالزایی بالا

وی درباره تامین برق صنایع نیز اظهار کرد: امسال همکاری خوبی با وزارت نیرو در حال انجام است. سعی کردیم صنایع کوچک و خردی که اشتغال بالا دارند کمترین قطعی برق را تجربه کنند. بر این اساس شهرک های صنعتی تنها یک روز در هفته برقشان قطع می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =