خرما

عضو هیات مدیره صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به تصمیم‌های خلق‌الساعه در بخش صادرات محصولات مختلف ایرانی به بازارهای خارجی تاکید کرد: این دستورالعمل‌ها نه تنها گره‌ای از بازار داخلی کشور برطرف نخواهد کرد بلکه زیان اقتصادی بالاتری به اقتصاد ایران می‌زند که در آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش ایراسین، سیامک شهریاری، در این زمینه گفت: دستیابی به بازارهای صادراتی برای محصولات دارای ارزش افزوده بالا مثل صنایع غذایی و خشکبار یکی از امتیازاتی است که نباید هرگز به آنها بی‌توجه باشیم درحالی که متاسفانه مدتی است مسئولان به بهانه حمایت از بازار داخلی دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کنند که نتیجه آن حذف محصولات ایران از بازارهای خارجی است.

شهریاری در ادامه افزود: تصمیم‌گیری‌های شتابزده و همچنین غیر کارشناسی امروز آفت صادرات غیرنفتی ایران شده است به این دلیل که تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف با هزینه‌های هنگفت برای خود بازارهایی را ایجاد می‌کنند که با یک دستور العمل برای همیشه این بازار از بین می‌رود.

به گفته این عضو هیات مدیره صادرکنندگان خشکبار ایران حفظ بازارهای صادراتی در بخش‌های مختلف بخصوص صنایع غذایی و خشکبار امری بسیار مهم برای تولید کنندگان است که درصورت از دست رفتن آن بازار در بسیاری از موارد بازگشت مجدد تقریبا غیر ممکن است و حتی اگر هم دوباره بتوان به بازار وارد شد سهم بالایی ایجاد نمی‌شود.

وی درباره دستورالعمل ممنوعیت صادرات خرما تاکید کرد: براساس آمارهای موجود بیش از یک میلیون تن تولید خرما هرسال در کشورمان ثبت شده که از این میزان حداکثر 30 درصد صادر می‌شود بنابراین حجم بالایی از خرما به خارج از کشور صادر نمی‌شود که بخواهیم برای تامین بازار داخلی این بازار را از بین برد.

شهریاری به خبرنگار ما گفت: نمونه بارز بی‌توجهی مسئولان به نظرات کارشناسی در این بخش را می‌توان در اعمال ممنوعیت صادرات خرما دید چون خرمای صادراتی ایران اصولا قابلیت استفاده داخل کشور را نداشته و تقاضای بالایی برای آن وجود ندارد چون بیشتر به صورت خشک و نیمه خشک صادر می‌شود که این نوع خرما در بازار داخلی تقاضای بسیار پایینی دارد.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است، اجرایی شدن دستورالعمل ممنوعیت صادرات انواع خرما هیچ کمکی به تعادل بازار داخلی نکرده چون همانطور که قبلا اشاره کردم اصولا خرمای صادراتی تقاضای بالایی داخل کشور ندارد و تنها دستاورد آن را می‌توان در حذف سهم صادراتی ایران از این کالای با کیفیت و برندشده ایرانی دید.

به گفته شهریاری این نوع برخورد بخصوص درباره کالاهای اساسی دقیقا بیانگر این نکته است که ستاد تنظیم بازار امکان یا توانمندی مدیریت بازار داخلی را ندارد و بازاری با بزرگی 80 درصد محصولات را رها کرده و به بهانه مدیریت بازار 20 درصد محصول صادراتی را زمینگیر کرده است که دستاوردی به جز ورشکستگی و کاهش درآمدهای صادرات غیر نفتی کشورمان نداشته است.

عضو هیات مدیره صادرکنندگان خشکبار ایران به خبرنگار ما گفت: اعمال چنین سیاست‌هایی بدون درنظر گرفتن نظرات کارشناسان و فعالان این عرصه می‌تواند مستقیم تولید را نشانه گرفته و در آینده تولید را تا سطوح چشمگیری کاهش دهد که برهمین اساس شاید دور از واقعیت نباشد که بگوییم اکنون بجای حمایت از تولید داخلی درحال تیشه زدن به ریشه تولید داخل ایران هستیم.

وی با اشاره به درآمد 400 میلیون دلاری صادرات خرما اظهار کرد: امروز که آمریکا رسما وارد جنگ اقتصادی با ایران شده و درحال بستن تک تک راه‌های صادرات محصولات ایرانی مثل نفت، محصولات پتروشیمی، خودرو و ... است خودمان نباید با اعمال چنین دستورالعمل‌هایی با سیاست‌های خصمانه آمریکا همراهی کنیم و به اقتصاد ملی کشور ضربه بزنیم.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی درواقع سربازان خط مقدم اقتصاد کشورمان هستند چون با درنظر گرفتن تمام مشکلات و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی آمریکا باز این گروه توانسته‌اند خریداری برای محصولات با کیفیت ایران بیابند پس اجازه دهیم این سربازان خط مقدم به مقاصد و اهداف صادراتی خود تسلط داشته باشند، تا اینکه با سیاست‌های غیر منطقی در واقع آنها را تنبیه کنیم.

شهریاری درپایان هشدار داد درصورت خروج صادرکنندگان از بازار بدون تردید در بخش محصولات کشاورزی و صنایع غذایی باید شاهد ورود دولت برای خریدهای تضمینی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =