قرایی مقدم

یک جامعه‌شناس گفت: صنایع و ابزارهای صنعتی در جوامع محلی نقش معلمی را بازی می‌کنند.

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در خصوص نقش صنایع در ارتقای سرمایه اجتماعی در جوامع محلی اظهار داشت: اصولا بر اساس تئوری علمی که جامعه‌شناسان تکنوکرات تحت عنوان حکومت تکنیک مطرح کرده‌اند ناشی از آن است که هر نوع تکنیکی به عنوان تغییر و تحول اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بلوغ و سبک زندگی موثر است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر این امر تاکید داشته‌اند که فناوری فرهنگ می‌آورد و این یعنی سبک زندگی، ابراز داشت: باید توجه داشت که این امر ریشه تاریخی دارد، چرا که انسان‌های اولیه با ابزارسازی تغییر کردند و هر روز سبک جدیدی از زندگی را ایجاد کردند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: از زمانی که صنایع بزرگ در جوامع کوچکتر از جمله فیروزکوه، سمنان، یزد، مبارکه، لنجان، مشهد و دیگر نقاط مشابه ورود کردند، رفتار، خواسته‌ها و حتی آرزوهای مردم آن منطقه را تغییر دادند.

وی گفت: زمانی‌که در سال ۱۳۱۹ دوچرخه و ماشین دودی وارد تهران شد زندگی مردم ایران تغییر کرد، ادامه تغییرات را با ورود سوزن به ایران شاهد بودیم و این سیر همچنان ادامه دارد.

قرایی‌مقدم با تاکید بر اینکه صنایع و هر وسیله صنعتی در جوامه محلی نقش یک معلم را بازی می‌کنند، افزود: در این بین شتاب تغییر و تحول در افرادی که از قبل با برخی تکنولوژی‌ها آشنا بوده‌اند نسبت به افرادی که هیچ آشنایی با تکنولوژی نداشته‌اند متفاوت است.

وی با بیان اینکه ورود صنایع بزرگ به جوامع محلی در همه بخش‌های زندگی تحول ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این امر حتی در نوع پوشش، ادبیات مورد استفاده، نوع غذایی که مردم می‌خورند و سطح تحصیلات آنها تاثیرگذار است و شاهد ارتقای این شاخص‌ها در جوامع هستیم.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: مصداق همه این ادعاها را می‌توان در تغییر سبک زندگی مردم مبارکه، لنجان و اراک با ورود صنایع فولادی و خودروسازی شاهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =