• ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
  • کد خبر: 25935
  • readingTime: ۲ دقیقه
تمرینات تیم ملی در دوحه قطر

شنیده حاکی از این است که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در تفکر تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، درست ۲۳ سال پیش بود که تیم ملی در مرحله آماده‌سازی برای جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شوکه شد و با سرمربی بزرگ خود خداحافظی کرد. تومیسلاو ایویچ با یک ماموریت ویژه به تیم ملی ایران آمد، ماموریت او موفقیت در جام جهانی با نسل طلایی فوتبال ایران و پیروزی در بازی قرن برابر آمریکا بود.

اما نام بزرگ کروات ماندگاری نداشت و در فاصله چند ماه مانده به مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ و با تصمیم صفایی‌فراهانی از تیم ملی برکنار شد. در آن سال تیم ملی با ستاره‌هایی نظیر دایی، استیلی، مهدوی‌کیا و عابدزاده به ایتالیا رفت تا برای رقابت‌های جام جهانی آماده شود.

تیم ملی در ایتالیا با تیم‌های بزرگی چون اینتر بازی دوستانه برگزار کرد، اما جنجالی‌ترین بازی، مسابقه با تیم آ.اس روم بود. بازی‌ای که ایویچ به دلیل سیکل بدنسازی و عدم آمادگی ملی‌پوشان با آن مخالفت داشت، اما سفیر وقت ایران در ایتالیا و مسئولان وقت فدراسیون بر برگزاری آن اصرار کردند. در نهایت تیم ملی که چهار بار دروازه اینتر میلان را باز کرده بود پا به استادیوم روم گذاشت و با نتیجه هفت بر یک شکست خورد.

این شکست آغاز سقوط فوتبال ایران بود، فشارهای بالا دستی برای نشستن یک مربی ایرانی روی نیمکت ایران در جام جهانی باعث شد ایویچ، که بعدها عنوان موفق‌ترین مربی قرن را از آن خود کرد، از تیم ملی جدا شود و جلال طالبی بر روی نیمکت تیم ملی بشیند؛ تیم طالبی اگرچه در جام جهانی برابر آمریکا پیروز شد، اما با تحمل دو شکست تلخ برابر یوگوسلاوی و آلمان از صعود به دور بعدی مسابقات بازماند.

تکرار تاریخ برای اسکوچیچ

اگرچه نه ایران ۲۰۲۲ شبیه کلاس ۹۸ است و نه اسکوچیچ را می‌توان با ایویچ مقایسه کرد، اما شاید این بار تاریخ برای کروات دیگر در ایران تکرار شود. تیم ملی ایران در حالی که کمتر پنج ماه دیگر باید برابر انگلیس، آمریکا و ولز در جام جهانی صف‌آرایی کند، شرایط بسیار عجیبی را پشت سر می‌گذارد.

تیم ملی فوتبال ایران در فیفادی که رقبایش در جام جهانی از آن نهایت بهره را بردند، تنها به برگزاری یک اردو در دوحه قطر و انجام یک بازی دوستانه برابر الجزایر بسنده کرد. بازی که در آن صعف‌های بی‌شمار تیم پرستاره اسکوچیچ نمایان شد، از خط دروازه تا نوک خط حمله ایران علی‌رغم داشتن اسامی مطرح هیچ نظم تیمی نداشت و به شکست دو بر یک برابر الجزایر تن داد.

پس از این شکست انتقادات به تیم ملی و فدراسیون فوتبال به اوج خود رسید و حتی هشتگی برای اخراج اسکوچیچ در آستانه مسابقات جام جهانی فوتبال در فضای مجازی شکل گرفت. حتی بازیکنان نیز در مصاحبه‌هایی خود از برنامه‌ریزی فدراسیون و شرایط تیم ملی ابراز ناامیدی و نارضایتی کردند.

با این حال در روز گذشته برخی رسانه‌ها ادعا کردند که بار دیگر فشارهای نهادهای بالادستی برای تغییر سرمربی بر فدراسیون بالا گرفته و ممکن است اتفاق ایویچ برای اسکوچیچ تکرار شود. اتفاقی که اگرچه در سال ۹۸ تلخ بود، اما شاید در آستانه جام جهانی قطر به آن تلخی نباشد.

از طرفی تیم ملی پس از مسابقات جام جهانی و در تابستان سال آینده باید در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میدان برود، رقابت‌هایی که برای تیم ملی به مراتب مهم‌تر از جام جهانی خواهد بود و تغییر کادرفنی پیش از رقابت‌های جام جهانی و آوردن یک نام بزرگ شاید بتواند به موفقیت در مسابقات آسیایی کمک کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =