• ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
  • کد خبر: 25799
  • readingTime: ۳ دقیقه
آیدین زینال زاده

یک کارشناس حوزه معدن معتقد است: حوزه اکتشاف به خاطر نداشتن متولی در کشور یکی از اصلی‌ترین چالش‌های معادن در کشور است.

آیدین زینال‌زاده، کارشناس حوزه معدن در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه معدن در بحث اکتشاف این است که متولی این امر در کشور مشخص نیست. زمانی حوزه اکتشاف از وزارت معادن و فلزات جدا شد و سازمان زمین‌شناسی متولی اکتشاف شد و عنوان آن به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تغییر کرد.

وی افزود: انتظار می‌رفت این سازمان اطلاعات پایه زمین‌شناسی را با سرعت و دقت قابل قبول تهیه کند و در اختیار همه قرار دهد اما این اتفاق نیفتاد و چون ضعف در حوزه اکتشاف وجود داشت ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت مس و ... هر یک جداگانه اکتشافاتی انجام دادند و پروسه اکتشاف مواد معدنی بین سازمان‌های مختلف پخش شد و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی به آن پرداختند.

این کارشناس حوزه معادن گفت: گره ایجاد شده به ویژه پس از پهنه‌بندی‌ها این بود که برخی اکتشافات تکرار می‌شد. هزینه‌ای که زمانی حتی سال‌های پیش در اکتشاف انجام شده بود و مثلاً در کتابخانه سازمان زمین‌شناسی موجود بود اما حالا به هر دلیلی می‌خواستند این اطلاعات را به روز رسانی کنند یا مشکلی برای دسترسی به آن وجود داشت، آن امر را مجدداً تکرار کردند و نتایج دوباره در گاو صندوق‌هایشان ماند.

زینال‌زاده بیان کرد: در مرحله بعد پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی کشور با شعار شکست واقعی انحصار اطلاعات تأسیس شد که مجدداً ساختار این پایگاه داده‌ها تغییر و مسیر این کار تغییر کرد و از آن فاصله گرفت و به چیز دیگری تبدیل شد.
آنچه که ما امروز می‌بینیم ارائه داده خاصی نیست و بازتعریفی که برای پایگاه داده‌ها انجام شد برای من مشخص نیست.

وی ادامه داد: بر همین اساس پیش‌تر رفتیم و با وجود نیروی انسانی متخصص و فضای اکتشاف و وجود مجموعه‌هایی با بودجه کافی، کار اکتشاف آغاز شد اما در گام بعد به مشکل سخت‌افزاری برخورد کردیم و متوجه شدیم در همه حوزه های اکتشاف نظیر ژئوفیزیک و آنالیز نمونه‌ها ضعف وجود دارد و حتی نمونه‌ها برای برخی از آنالیزها به خارج از کشور منتقل می‌شد و تحریم‌ها هم بر آن اثر گذاشت و در فعالیت های اکتشافی حفاری همیشه عقب تر بود چرا که دانش آن به روز نبود و از علم و فناوری روز مربوط به تجهیزات سخت افزاری هم دچار چالش‌ها و فقدان‌های جدی بودیم.

این کارشناس حوزه معدن بیان کرد: شرکت چادرملو دو سال پیش با هدف انجام اکتشاف واقعی واحد اکتشاف را تأسیس کرد که با هدف اکتشافات علمی، فنی، دقیق و سیستماتیک آغاز به کار کرد و به عنوان یکی از حوزه‌های تخصصی اکتشاف به حوزه حفاری وارد شد و با خرید ۸ دستگاه حفاری از خارج از کشور در سایت چادرملو اکتشاف ژرف را آغاز کرد.

زینال‌زاده اظهار کرد: رکورد های خاصی ثبت شد که در طول ۱۰ ماه فقط آمار عملکرد دو دستگاه از دستگاه‌های حفاری بیش از ۱۵ هزار متر حفاری بود و به طور مثال در سال جاری در یک شیفت بیش از ۷۷ متر حفاری داشتیم که در حوزه حفاری مغزه گیری در کشور رکورد قابل توجهی است.

وی بیان کرد: در زمینه اعداد و ارقام آماری جذاب می‌توانم به حفاری ماهانه بیش از هزار و ۲۰۰ متر به ازای هر دستگاه اشاره کنم. این حفاری با خود دانشی به همراه داشت به ویژه در ایران مرکزی که بسیار گسل خورده است و حفارها به مشکل می‌خوردند و ادوات درون‌چاهی هم معمولا در چال‌گیر می‌افتند یا آسیب‌های جدی می‌بینند. ما بر این مشکلات غلبه کردیم چرا که هم در فرایند تولید دستگاه‌های حفاری نظارت داشتیم و حتی بخش‌هایی از آن را ما پیشنهاد تغییر قطعات دادیم و ادوات درون چاهیمان را هم با دقت انتخاب کردیم و بر مهندسی گل حفاری تمرکز کردیم چون برای عملیات حفاری و سرعت و امنیت آن نقش بسیار پر اهمیتی دارد.

این کارشناس افزود: ۴۰ نفر را با همکاری سازمان فنی و حرفه ای استان کردستان تربیت کردیم که افراد برتر در پروژه های حفاری خودمان جذب شده و مشغول به کار هستند. نکته مهم این است که این دوستان با حفاری آشنا نبودند و ما سعی کردیم افرادی را انتحاب کنیم که اطلاعای از حفاری ندارند و حفار مدرن تربیت کنیم و نتایج آن را در این زمینه میبینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =