گردوغبار

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با برآوردهای صورت گرفته گرد و غبار داخلی و خارجی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان به اصفهان خسارت وارد می‌کند.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه ۱.۵ میلیون هکتار کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی شده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۱۰ هزار هکتار از این کانون‌ها در مناطق بادرود، کاشان، آران و بیدگل، نطنز، شرق اصفهان، ورزنه، اردستان، کوهپایه، جرقویه، هرند، نائین، خورو بیابانک، شاهین شهر و میمه و برخوار نهال کاری شده و ۱۰۰ کیلومتر نیز بادشکن‌های زنده و غیرزنده در استان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار هکتار مالچ پاشی را نیز در کانون‌های فریایش بادی استان اصفهان اجرا کرده‌ایم، افزود: در بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های بیایانی نیز مطالعات انجام شده است.

۳۹ درصد از مساحت اصفهان بیابانی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان به علت شرایط اقلیم خشک و نیمه خشک، وزش باد و بارش کم ۳۹ درصد از مساحت استان بیایانی است، ابراز داشت: اینها باعث شده که شرایطی را داشته باشیم که کانون‌های گرد و غبار استان فعال باشد.

وی با بیان اینکه ۱۶ کانون گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شده است، افزود: وزش بادهای فصلی باعث ایجاد خیزش گرد و غبار در استان می‌شود.

شیشه فروش با بیان اینکه عدم کشت به دلیل کم آبی منجر به ایجاد کانون‌های نقطه‌ای در استان اصفهان شده است، افزود: همچنین باید توجه داشت که استان‌های دارای کویر از جمله یزد، قم، سمنان و خراسان جنوبی در همسایگی اصفهان هستند و منجر به تقویت پدیده گرد وغبار در استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طول سال جاری درگیر کانون‌های گرد و غبار از شمال عراق نیز بودیم، افزود: سالانه ۴۰۰ میلیون تومان خسارت به دلیل فعالیت‌ کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی به استان اصفهان وارد می‌شود که عمده آن در کشاورزی، باغات، تولید عسل، پر شدن کانال‌ها، خسارت به جاده‌ها، خطوط ریلی و ... است.

تقویت آبخوان‌ها و احیای زاینده رود راهکار مدیریت ریزگردها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تقویت آبخوان‌ها، اجرای طرح‌های آبخیزداری، احیای رودخانه زاینده رود و کشت نهال‌های مناسب با شوری و خشکی و مالچ پاشی می‌تواند منجر به کاهش خسارات باشد، گفت: از سویی باید توجه داشت که گرد و غبار خسارات زیادی را نیز در زمینه تصادفات در استان اصفهان ایجاد کرده است.

وی گفت: تامین اعتبارات در استان اصفهان برای بیابانزدایی امری ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =