آبله میمون

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بله میمونی در واقع بیشتر بهانه‌ای برای حساس سازی جامعه جهانی و مقابله‌ای در برابر تهدیدات جنگ‌های بیولوژیک در شرایط کنونی دنیا است.

کوروش هلاکویی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در خصوص شیوع آبله میمونی اظهار کرد: به نظر می‌رسد بحث انتشار آبله میمونی در وهله اول یک موضوع و جو سیاسی امنیتی و نظامی در دنیا است.

وی با بیان اینکه اخبار منتشر شده در زمینه آبله میمونی در واقع بیشتر بهانه‌ای برای حساس سازی جامعه جهانی و مقابله‌ای در برابر تهدیدات جنگ‌های بیولوژیک در شرایط کنونی دنیا است، افزود: این روند می‌تواند شرایطی را برای دریافت مجوز واکسیناسیون آبله انسانی در جمعیت حساس جهانی برای سنین زیر ۴۰ یا ۵۰ سال در دنیا ایجاد کند که مخاطرات خود را به همراه خواهد داشت.

استاد اپیدمیولوژی گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در شرایط فعلی کاربرد این واکسن با توجه به ریشه کن شدن آبله انسانی در دنیا در جمعیت عمومی انجام نمی شود و فقط برای واحدهای خاص نظامیان برخی از ابر قدرت‌ها از جمله آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، همزمانی برگزاری هفتاد و پنجمین نشست مجمع جهانی سازمان بهداشت جهانی که در هفته اول خرداد ۱۴۰۱با حضور نمایندگان تمامی کشورهای جهان برگزار می‌شود نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که احتمالا اخبار و جوایجاد شده شیوع آبله میمونی و بیم عملی شدن تهدیدات حملات بیولوژیک می تواند در تصمیم گیری های این نشست موثر باشد.

هلاکویی نائینی تصریح کرد: در هفتاد و پنجمین نشست مجمع جهانی سازمان بهداشت جهانی قرار است که رئیس بعدی سازمان بهداشت جهانی مشخص شود، در خصوص تامین منابع مالی پایدار تصمیم گیری شود و آمادگی پاسخ دهی به شرایط اضطراری بهداشتی که در آینده رخ خواهد داد نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گیرد و از این رو این نشست از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =