تاشکند

اولین نمایشگاه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران جمهوری اسلامی ایران، در نمایشگاه بین المللی اوزاکسپو تاشکند در حال برگزاری است.

به گزارش ایراسین، «مصطفی گودرزی» رایزن اقتصادی ایران در ازبکستان ضمن بازدید از غرفه شرکت فولاد مبارکه در این نمایشگاه، در نشست تولید کنندگان و صنعتگران ایرانی در سالن اجتماعات هتل اینترنشنال تاشکند اظهار داشت: این رویداد فرصتی مناسب برای صنعتگران و تولید کنندگان ایرانی است تا توانمندی های خود را در عرصه تولید در یکی از مهمترین کشورهای آسیای مرکزی که عضو اصلی پیمان شانگهای است به نمایش بگذارند.

گودرزی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نمایشگاه‌ در ایران از دستاوردهای جمهوری ازبکستان و یا در ازبکستان از دستاوردهای تولیدکنندگان ایرانی چه تاثیری بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور دارد؟ بیان داشت: ازبکستان و ایران دارای اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و مذهبی هستند، ولی به دلایل مختلفی طی ادوار گذشته، شناخت تجار و بازرگانان دو کشور از همدیگر بسیار کم است و یکی از راه‌هایی که می‌تواند این شناخت را بیشتر کند و تجار دو طرف با ظرفیت‌هایی که هم در ازبکستان و هم در ایران وجود دارد آشنا نماید، برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی یا شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است که هر دو کشور برگزار می‌کنند. خوشبختانه هم طرف ازبکستانی و هم طرف ایرانی از برگزاری نمایشگاه‌ها استقبال می کنند.

مقامات عالی دو کشور در اکثر نشست های دوجانبه از برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی استقبال و بر آن تاکید دارند. خوشبختانه نمایشگاه‌ دستاوردهای تولیدی و صنعتی ایران که طی چند روز آینده برگزار می‌شود، یک گام مهم در راستای ارتقای روابط تجاری و شناخت تجار و بازرگانان ایرانی از بازار ازبکستان است.

بسیاری از کالاهای ایرانی از جمله محصولات پتروشیمی و فولادی در ازبکستان بازار دارند. خوشبختانه یکی از اقلام عمده صادراتی به بازار ازبکستان همین محصولات هستند و تقاضا نسبت به این محصولات زیاد است.

وی همچنین به سوالی درباره اینکه چه کالاهایی از ایران می‌تواند در ازبکستان جایگاه‌های ویژه‌ای را پیدا کند؟ پاسخ داد: بسیاری از کالاهای ایرانی به ویژه کالاهایی که در ایران دارای مزیت هستند در بازار ازبکستان مورد استقبال قرار می گیرند. به عنوان مثال در حوزه پتروشیمی مزیت داریم، محصولات شیمیایی و پتروشیمی ایران خوشبختانه در ازبکستان بازار خوبی دارد و یکی از اقلام عمده صادراتی کشورمان به ازبکستان می باشند. یکی دیگر از زمینه های بسیار خوب برای فعالیت شرکت های ایرانی حوزه مصالح ساختمانی است. با توجه به سیاست‌های ساخت و ساز ازبکستان و رشدی که چند سال اخیر در این حوزه داشتند، شرایط برای صادرات محصولات وابسته به ساختمان از جمله شیشه، سیمان، انواع محصولات فولادی و فلزی، در و پنجره و …کشورمان به ازبکستان بیش از گذشته فراهم گردیده است. این هم یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند شرایط حضور شرکت‌های ایرانی را فراهم کند. خوشبختانه شرکت‌های بزرگی در این حوزه وارد شدند، ولی متناسب با ظرفیت‌ها نیست و جای کار بیشتری دارد.

حوزه کشاورزی نیز یکی دیگر از حوزه های جذاب برای ورود شرکت های ایرانی بویژه شرکت های دانش بنیان در این زمینه است. احداث گلخانه وایجاد باغ های مدرن و کشت محصولات با فناوری های نوین و … از حوزه های جذاب برای ورود شرکت های ایرانی هستند.

همچنین از وی سوال شد که: نظر شما در خصوص بازار آسیای میانه با توجه به اینکه دولت سیزدهم ایران عضوی از پیمان شانگهای شد چیست؟

رایزن اقتصادی ایران در ازبکستان اظهار داشت: این نکته را باید در نظر داشت که کشورمان هنوز عضو سازمان شانگهای نشده است و در اجلاس دوشنبه تاجیکستان روند عضویت دائمی کشورمان در این سازمان شروع شده است. اجلاس آتی سران شانگهای در شهریوماه در شهر سمرقند برگزار می گردد و امیداورایم که با امضای اسناد مربوطه روند عضویت کشورمان تکمیل گردد. در این چارچوب مقرر شده است رئیس جمهور محترم کشورمان جناب آقای رئیسی به ازبکستان سفر نمایند. در چارچوب این سفر اسناد بسیار مهمی در حوزه روابط دوجانبه از جمله سند لغو روادید، سند تعرفه‌های ترجیحی تهیه و برای امضا درحال نهایی شدن برای امضا هستند. این اسناد می‌تواند بسترساز و زمینه‌ساز افزایش حجم روابط و تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور باشد. ازبکستان عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و در این زمینه هم تلاش‌هایی شده که به عضویت کامل این اتحادیه در بیایند. در هر صورت که عضویت تکمیل شود، ما با توجه به آن قراردادها و موافقتنامه‌هایی که با اتحادیه اقتصادی اروسیا داریم، شرایط بهتری برای ورود به بازار ازبکستان پیدا خواهیم نمود.

گودرزی در خصوص تعرفه های گمرکی میان ایران و ازبکستان و ورود کالاهای ایرانی نیز افزود: در مورد بحث تعرفه‌های ترجیحی با ازبکستان اول یک سابقه‌ای خدمت شما عرض کنم. ما در سال ۲۰۰۳ یک توافقنامه تجارت ترجیحی داشتیم، با توجه به گذشت زمان و تغییر و تحولات تعرفه‌های گمرکی هر دو کشور، دیگر آن قرارداد خیلی اجرایی نبود و سفارت طی دو سال گذشته پیشنهاد انعقاد یک موافقتنامه تجارت جدید را با ازبکستان مطرح کرده و خوشبختانه تا حالا چندین جلسه در این زمینه برگزار شده و با توجه به پیچیدگی و شرایط کالاهای هر دو کشور، این مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم سند مربوطه تا سفر ریاست محترم جمهوری ازبکستان، نهایی و آماده امضاء شود.

وی با اشاره به نقش سفارت ایران در کمک به تولید کنندگان و صنعتگران ایرانی ادامه داد: سفارت، خانه تک تک ایرانیان، تجار و بازرگانان عزیز است. طی چند سال اخیر خوشبختانه ما تعامل خوبی با همه تجار داشتیم، چه تجار مقیم ازبکستان و چه تجار و بازرگانانی که در همایش‌ها و نمایشگاه‌های تجاری شرکت کردند، یا به صورت تلفنی و یا به هر صورت دیگری با سفارت در تماس بودند، تا جایی که در توان داشتیم و بر اساس محذوریت‌ها و مقدوریت‌هایی که بوده، توانستیم کمک کنیم. برخی از شرکت‌ها به مشکل برمی‌خورند، از طریق وزارت خارجه و ارگان‌هایی که این‌جا وجود دارد، ما پیگیر کارشان هستیم. در حوزه سرمایه‌گذاری و حوزه صادرات کالا هر کمکی نیاز داشته باشند و امکانات ما پاسخگو باشد، در خدمت همه دوستان هستیم و شماره‌های سفارت و شماره‌های شخصی بنده در اختیار همه تجار است و پاسخگوی همه سوالات و نظرات دوستان هستیم.

وی در خصوص سهم ایران از بازار ازبکستان نسبت به سایر رقبا گفت: ازبکستان طی چند سال اخیر شاهد تحولات اقتصادی و سیاسی وسیعی بوده و متناسب با این تحولات و رویدادهایی که در کشور رخ داده شرایط برای حضور شرکت ها و تجار و بازرگانان کشورهای مختلف از جمله ایران فراهم شده است.

تعاملات کشورمان با ازبکستان طی چند سال اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده است. در حوزه اقتصادی و تجاری شاهد افزایش حضور و ثبت شرکت های ایرانی در این کشور بوده ایم. برای حضور در بازار یک کشور فاکتورهای زیادی نقش دارند اعم از حمایت های دولتی، ساختارهای اقتصادی قوی، شرکت های توانمند صادراتی، شناخت کافی از بازار کشور خارجی و … متاسفانه ما در برخی از این زمینه ها شاهد ضعف و کمبودهای هستیم. عوامل داخلی و فاکتورهای خارجی نیز در این موضوع تاثیر گذار هستند.

خوشبختانه طی سال های اخیر علی رغم مسائل و مشکلات داخلی و خارجی، تلاش های ارزنده ای به منظور حضور فعال تر در بازار ازبکستان در سطوح مختلف صورت گرفته است. به طوری که در چند سال گذشته حجم تبادلات تجاری دو کشور افزایش چشمگیری داشته است. در سال ۱۴۰۰ حجم تجارت دو کشور بیش از ۹۷ درصد رشد داشته است. نکته حائر اهمیت اینکه صادرات کشورمان به ازبکستان شاهد رشد بیش از ۱۳۷ درصدی بوده است. در سال جاری این روند همچنان تداوم دارد.

وی در پایان با اشاره به اشتراکات فرهنگی و خویشاوندی ترکمن‌های ایران با ازبکستان بیان داشت: یکی از اقدامات و سیاست هایی که سفارت در چند سال اخیر دنبال کرده بحث خواهرخواندگی ببین شهرهای ایران و ازبکستان است و با توجه به ویژگی ها و ظرفیت‌های استان گلستان بخصوص خط ریلی اینچه برون ونزدیکی به استان قره قالپاقستان و اورگنج ازبکستان می‌توانیم بحث خواهرخواندگی را پیش ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =