الودگی هوای اصفهان در روزهای قرمز کرونایی

عکس:مجتبی جهان بخش

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین غلظت ذرات معلق در تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم آباد، اراک، کرج و کرمانشاه، ۶ برابر بالاتر از میانگین سازمان جهانی بهداشت است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین غلظت ذرات معلق در تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم آباد، اراک، کرج و کرمانشاه، ۶ برابر بالاتر از میانگین سازمان جهانی بهداشت است.

وی به مناسبت دومین روز از هفته سلامت با عنوان نقش مردم، مسئولین، سمن ها در دستیابی به انرژی پاک افزود: بر اساس آخرین نتایج مطالعات کشوری در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱ درصد از روزهای سال، شاخص کیفیت هوا (۰ تا ۵۰) در محدوده هوای خوب (پاک) (رنگ سبز)، ۳۵.۶۲ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۵۱ تا ۱۰۰)در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، ۸.۱۰درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۱۰۱ تا ۱۵۰) در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (رنگ نارنجی) قرار داشت.

وی ادامه داد: همچنین ۸.۰۵ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۱۵۱ تا ۲۰۰) در محدوده هوای ناسالم (رنگ قرمز)، ۱۶ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۲۰۱ تا ۳۰۰) در محدوده هوای خیلی ناسالم (رنگ بنفش)، پنج درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (بالاتر از ۳۰۰) در محدوده هوای خطرناک (رنگ قهوه ای) قرار داشتند.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اظهار داشت: اصفهان و شیراز فقط دارای کمتر از ۱۰ روز هوای خوب در سال ۱۳۹۹ بوده‌اند و بیشترین تعداد روزهای هوای خطرناک در سال ۱۳۹۹ مربوط به شهر خرم آباد (۱۶ روز) بوده است.

شاهسونی ادامه داد: تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در سال ۱۳۹۹ در شهرهای مورد مطالعه به طور میانگین ۱۱هزار و ۱۲۹ نفر بوده است.

وی اضافه کرد: در شهر تهران به طور میانگین مرگ سه هزار و ۷۵۱ نفر منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۳۹۹ بوده و نتایج نشان می دهد که به طور میانگین مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۵۱.۷ درصد بوده و این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان و دزفول که با پدیده گرد و غبار درگیر هستند بالاتر از میانگین کشوری است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: نتایج نشان می دهد که به طور میانگین مرگ به علت بیماری های مزمن انسداد ریوی منتسب به ذرات معلق در کشور ۱۹.۱۱ درصد بوده که این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است.

به طور میانگین مرگ به علت بیماری های مزمن انسداد ریوی منتسب به ذرات معلق در کشور ۱۹.۱۱ درصد بوده که این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است

به گفته شاهسونی، به طور میانگین مرگ به علت سرطان ریه منتسب به ذرات معلق در کشور ۳۹.۹ درصد بوده که در شهرهایی نظیر اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، زابل، خرم آباد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین مرگ به علت بیماری های قلبی منتسب به ذرات معلق در کشور برابر با ۳۴.۱۴ درصد بوده که این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، یزد، زابل، خرم آباد، آبادان و دزفول بالاتر از میانگین کشوری است.

شاهسونی با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از مسائل عمده شهرهای بزرگ جهان شده است، اظهار داشت: گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت، رشد بخش های صنعتی، حمل و نقل و الگوهای مصرف نامناسب، نگرانی ها را نسبت به تشدید آلودگی هوا افزایش داده است که این آلودگی ها تاثیرات نامطلوبی بر سلامتی، رفاه و بهره وری جامعه دارد.

وی ادامه داد: آلودگی هوا یکی از عوامل خطر محیطی مهم است، جوامع از طریق کاهش سطح آلاینده های هوا می توانند بار بیماری های مربوط به سکته، بیماری های قلبی، سرطان ریه و بیماری های تنفسی حاد و مزمن را کاهش دهند.

شاهسونی گفت: رهنمود سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که کاهش غلظت ذرات PM۱۰ از ۷۰ میکروگرم در متر مکعب به ۲۰ میکروگرم در متر مکعب میزان مرگ را به میزان ۱۵ درصد کاهش می دهد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده که آلودگی هوای آزاد و داخلی در مناطق شهری و روستایی سالیانه منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در سال می شود، به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای باز به دلیل بیماری ایست قلبی و سکته مغزی است. هفت درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد از مرگ و میر به علت بیماری مزمن انسدادی ریوی است.

شاهسونی گفت: در سال ۲۰۱۳ کل هزینه آسایش از دست رفته در کشور ایران بعلت آلودگی ذرات معلق PM۲.۵ ، ۳۰۵۹۹ میلیون دلار (معادل با ۳۰ میلیارد دلار) که ۲.۴۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ایران است.

به گزارش ایرنا، شعار امسال هفته سلامت( ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت) «سلامت ما، سلامت سیاره ما» اعلام شده که سلامت انسان را به درستی در گستره سلامت زمین تعریف کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =