• ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر: 23378
  • readingTime: ۴ دقیقه
سمیرا ایمانی

نخستین بانوی مربی لژیونر ایران گفت: من باید با قدرت ظاهر می‌شدم و آنقدر علم و دانش و سطح مربی‌گری خودم را در باشگاه پورتو نشان دادم که باور آوردند که یک بانوی محجبه ایرانی چیزی نسبت به دیگران کم ندارد و کاملا به روز است و می‌تواند به خوبی کار کند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین - شیرین عظیمیان: سمیرا ایمانی، بلند قامت جوان اصفهانی که دوازده سال برای تیم ملی والیبال بانوان ایران بازی کرده است و حالا به عنوان اولین مربی بانوی لژیونر در طول تاریخ ورزش ایران شناخته می‌شود. دغدغه‌اش حمایت از ورزش زنان است و درخشش بانوان ایرانی بر سکوهای آسیایی و جهانی را آرزوی خود می‌داند.

او در جوانی ازدواج کرده و صاحب دو فرزند است اما این روزها دوری از فرزندان و همسرش را به جان خریده و در باشگاه پورتو که یکی از باشگاه‌های مطرح جهان در رشته والیبال است مربیگری می‌کند. در همین خصوص گفتگویی کردیم با سمیرا ایمانی، زن شماره یک والیبال ایران، که مشروح آن را می‌خوانید:

- طی کردن این مسیر از بازی در ایران به مربیگری در اروپا برسید، چقدر سخت بود و چه چالش‌هایی برای شما داشت؟

مربیگری در اروپا کار سختی است چرا که در قاره بزرگ اروپا که سطح خوب و قابل توجهی در والیبال بانوان دارد کار سختی است. اگر بخواهم مقایسه کنم تیم زیر ۲۱ سال لیگ پرتغال دقیقا در سطح فینال لیگ برتر بانوان ما در ایران است و با توجه به این توضیحات چالش‌های زیادی پیش راه من بوده است.

از جمله این چالش‌ها این است که من باید با قدرت ظاهر می‌شدم و آنقدر علم و دانش و سطح مربی‌گری خودم را در باشگاه پورتو نشان دادم که باور آوردند که یک بانوی محجبه ایرانی چیزی نسبت به دیگران کم ندارد و کاملا به روز است و می‌تواند به خوبی کار کند.

هر مسیری به خصوص در فضای حرفه‌ای دست اندازهای زیادی دارد و دوری از خانواده یکی از آن‌هاست و من تمام دست اندازها را پشت سر گذاشتم تا بتوانم اولین بانو مربی لژیونر ایرانی نه تنها در والیبال که در تمامی رشته‌های ورزشی باشم.

- شما به عنوان یک بانوی محجبه در اروپا چگونه ظاهر شدید و چه چالش‌هایی را تجربه کردید؟

این قضیه برای بسیاری از افراد جالب است و تا حدودی این فرهنگ را برای آن‌ها باز کرده‌ام و بچه‌ها را با فرهنگ ایرانی- اسلامی تا حدودی آشنا کرده‌ام.
البته که برای بعضی از دختران جالب نیست اما فکر می‌کنم یک کار فرهنگی هم انجام شده و شرایط من برای آن‌ها جا افتاده است.
بازیکنانم را با نماز خواندن و دعا کردن و قرآن هم آشنا کرده‌ام.

- پیشنهاد شما برای ورزشکارانی که این مسیر را پیش رو دارند چیست؟ مسیر لژیونر شدن را از چه طریق و چطور طی کنند؟

جوانانی که قصد دارند در آینده در اروپا زندگی کنند، درس بخوانند، ورزش کنند و... اگر قرار باشد به اروپا بیایند خوب است که درکنار ورزش تحصیل کنند تا آینده تحصیلی خود را هم داشته باشند و پیشنهاد من برای آنان این است که بهترین خودشان باشند، با مسائل روز دنیا آشنا باشند و رزومه خود را قوی کنند.

- آیا برنامه‌ای برای همکاری با باشگاه‌های داخل ایران دارید؟

قطعا برای در اوج ماندن نیاز است که به دانشی و اطلاعاتی که در حال حاضر به دست آورده‌ام بیفزایم و آدمی تا لحظه مرگ کامل نمی‌شود پس این دانش و تجربه باید بین ما منتشر شود. وقتی اطلاعاتی که به دست آورده‌ام را به همکارم در ایران منتقل می‌کنم و او به همکاران دیگر منتقل می‌شود منجر به ایجاد انگیزه در بین ورزشکاران می‌شود.

برنامه‌ای برای همکاری با باشگاه‌های ایرانی ندارم اما برنامه‌هایی که در قالب آکادمی‌های در باشگاه پورتو دیده‌ام و آن‌ها را تجربه کرده‌ام مد نظر دارم و در قالب یادداشت‌هایی آماده کرده‌ام که در اختیار باشگاهع‌های بزرگی که هدففآن‌ها کمک به تیم ملی است که در بخش بانوان چه در بخش پایه آقایان بگذارم.

- وضعیت والیبال بانوان در ایران چطور است؟ چه ریل گذاری‌هایی باید انجام شود تا ایران بتواند قطب والیبال بانوان در آسیا شود؟

من ۱۲ سال بازیکن تیم ملی والیبال بودم و در تمام این اردوها حاضر بودم و پس از آن‌ها ما به مسابقات اعزام می‌شدیم و بدون نتیجه بازمیگشتیم و این نشان می‌داد که چقدر از قدرت‌های والیبال آسیا و جهان همچون چین، کره، تایلند و... عقب بودیم.

اما ما می‌توانیم پا به پای چین، تایوان و حتی قزاقستان پیش برویم و آن‌ها را ببریم و برای این قضیه امیدوارم یک برنامه بلند مدت داشته باشیم و امیدوارم تیم ملی بانوانمان را در مسابقات لیگ برتر در قالب جوان‌ترها حفظ کنیم.

این موضوع یک برنامه ۵ ساله می‌خواهد. همچون اتفاقی که چند سال پیش در والیبال آقایان افتاد و نیروهایی که علاقه‌مند و مستعد هستند به شرط همدلی و انتخاب مربیان درست برای تیم ملی می‌توانیم به پای آقایان برسیم.

خانم آله انتخاب درستی برای سرمربی‌گری تیم ملی است و انشالله که تیم نتیجه بگیرد و امیدوارم این فرصت پیش بیاید که مسابقات تمام شود و به ایران بازگردم و بتوانم اطلاعاتی که کسب کرده‌ام در اختیار تیم ملی قرار دهم.

شاید حضور من به عنوان بازیکن سابق تیم ملی و یک مربی ایرانی در اروپا قسمت است تا بتوانم به روز ترین اطلاعات را در اختیار تیم ملی ایران قرار دهم.

- کلام آخر

آرزوی همیشگی من این است که بانوان ایرانی درمسابقات آسیایی و جهانی بدرخشد و امیدوارم مسئولان عزیز مانند همیشه همکاری و همیاری کنند و بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم و قطعا آقای داورزنی دید بلند مدتی دارد و ایشان سال‌ها پیش که من بازیکن بودم و اولین اعزام را انجام دادند گفتند که ما برنامه ای بلند مدت داریم و خداروشکر دید ایشان مثبت است. امیدوارم بتوانم به عنوان عضوی کوچک به والیبال ایران خدمت کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =