معدن

اعضای اتاق بازرگانی ایران، شرکت‌های مشاور و کارشناسان، مهم‌ترین مسائل پیش روی طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس، توسعه معدن‌کاری هوشمند در معادن کشور و چالش‌های پیش‌روی توسعه حوزه معدن را بررسی کردند.

به گزارش ایراسین، این مباحث که در جریان پنل تخصصی بررسی طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس، دستاوردها، چالش‌ها، فرصت‌ها و آینده آن در چهارمین همایش فلزات غیرآهنی دنیای اقتصاد عنوان شد، حاوی نکات مهمی پیرامون مشکلات معادن کوچک بود. حقوق بالای دولتی، تناقض در نحوه صدور مجوز برای معدن‌کاران در محدوده شهر تهران و تصمیم‌گیری‌های کلان دولت پیرامون بخش معدن از مهم‌ترین دغدغه‌هایی بود که در این جلسه از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح شد.

در این میزگرد که با حضور ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، فاطمه اصغرپور مدیر واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه شرکت مس شهید باهنر، محمدرضا حاجی‌پور کارشناس ارشد حوزه معدن و پریساگنجی از دست‌اندرکاران طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس برگزار شد، از برنامه احیای هزار واحد معدنی کوچک‌مقیاس که ۱۰۰هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کنند، رونمایی شد و ابعاد مختلف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ابراهیم جمیلی با اشاره به اهمیت معادن کوچک‌مقیاس اظهار کرد: در دور جدید فعالیت کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران اصل بر ایجاد اجماع بر سر اهداف مهم و نیز توجه به همه نگرش‌ها و رویکردهاست. امروز درهای کمیسیون به روی همه باز است و از ایده‌های جدید نیز استقبال می‌شود.

جمیلی با اشاره به برخی مبانی مشترک که در طرح جدید همسو با برنامه‌های قبلی رعایت شده، افزود: از طریق همکاری با خانه معدن به عنوان بزرگ‌ترین تشکل معدنی کشور، اعضای کمیسیون معادن در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، نظام مهندسی معدن که همکار وزارت صمت در بررسی‌های استانی است، شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز، برخی دیگر از نهادهای فعال و تشکل‌های تخصصی حوزه معادن، به اطلاعات و داده‌های مناسبی دست یافتیم که همین مبانی اساس کار مناسبی برای تهیه طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس قرار گرفت.

این طرح در انتظار جمع‌بندی معاون معدنی صمت و سپس رونمایی توسط وزیر است. تصور می‌کنم با توجه به اقدامات مناسبی که صورت گرفته، نه تنها هزار که می‌شود ۲ هزار معدن را در فاز نخست برای احیا آماده و معرفی کنیم.

محمدرضا حاجی‌پور نیز با اشاره به بررسی صورت گرفته درباره مهم‌ترین چالش‌های بخش معدن اظهار کرد: برمبنای بررسی ۴۰۰ محدوده معدنی، ۱۴ مشکل و چالش عمده را پیش روی معادن کشور احصا کردیم که مهم‌ترین آن ها شامل مداخلات دولت در بازار و بخش عرضه، مسائل صادرات و فقدان زیرساخت‌های مناسب در زمینه حمل و نقل، عدم تکمیل زنجیره ارزش و تکمیل واحدهای فرآوری در نزدیکی معادن، عوارض‌ صادراتی، عوارض‌ گمرکی، چالش تامین آب، معارضین محلی و فقدان حاکمیت یگانه در بخش دولتی در حوزه معادن است.

حاجی‌پور با اشاره به نبود پایانه‌های صادراتی و فقدان تشکل‌های تخصصی صادرات، این دو موضوع را از مهم‌ترین چالش‌هایی برشمرد که بخش معدن با آن دست به گریبان است. وی با نگاه به همین چالش‌ها پنج اقدام مهم در زمینه تحقق معدن‌کاری پایدار در معادن کوچک‌مقیاس را برشمرد و گفت: ظرفیت‌سازی از طریق مشارکت نهادهای محلی، سازمان‌دهی معادن از طریق تشکیل انجمن و تعاونی، مشارکت واحدهای بزرگ‌مقیاس معدنی با واحدهای کوچک در پروژه‌های مشترک، اعطای تسهیلات مناسب در کنار تزریق تکنولوژی و تجهیزات به واحدهای معدنی، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه معدن و سایر بازیگران را پنج‌موضوعی دانست که می‌تواند شرایط مناسبی را در بخش معادن کوچک‌مقیاس کشور ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =