تغییر ساعت

دفتر مطالعات پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس، طی گزارشی با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد.

به گزارش ایراسین، دفتر مطالعات پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس، با انتشار گزارشی با بررسی فواید و آسیب‌های تغییر ساعت رسمی کشور، با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد و پیشنهاد داد که قانون تغییر ساعت رسمی همچون سنوات گذشته اجرا گردد.

مطابق این گزارش، صرفه‌جویی در مصرف انرژی مهم‌ترین دلیل برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشورها می‌باشد ولی آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشورهای اروپایی موجب شده تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.

از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، تنظیم فعالیت افراد جوامع اروپایی با زمان محلی؛ علت اثرگذاری بر سلامتی افراد در این جوامع اعلام شده ‌است لذا برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرایش به سمت توقف اجرای طرح تغییر ساعت داشته باشند گرچه هنوز هم به اجرای آن مبادرت می‌ورزند.

این درحالی است که مطابق این گزارش در کشورهای اسلامی نظیر ایران، تنظیم فعالیت‌های افراد علاوه‌بر زمان محلی با زمان خورشیدی نیز تنظیم می‌شود و انجام فرائض دینی، مبتنی‌بر تغییرات طلوع و غروب آفتاب است. لذا علاوه بر بحث صرفه‌جویی انرژی، زمان‌بندی آغاز فعالیت‌های روزانه افراد به اوقات شرعی نزدیک‌تر است و بهترین زمان تنفس صبحگاهی بر اساس ساعات فیزیولوژیک ساعت ۴ صبح و بهینه‌ترین زمان آغاز فعالیت روزانه ساعت ۸-۷ صبح است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، آسیب مترتب ناشی از تغییر ساعت در ایران به گستره‌ای که در کشورهای اروپایی مطرح است، نباشد همچنین اجرای طرح تغییر ساعت تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی برق بین ۳-۱ درصد دارد که این کاهش در پیک مصرف برق کشور نیز بین ۵/۱-۱ درصد پیش‌بینی شده ‌است.

با توجه به بررسی کارشناسی آثار اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور در این گزارش به‌ویژه بر میزان صرفه‌جویی مصرف انرژی و ساعت پیک بار برق و با توجه به توضیحات مندرج در این گزارش پیشنهاد می‌شود، کماکان این قانون همچون سنوات گذشته اجرا شود. به‌دلیل توجیه‌پذیری و مستند بودن نتایج پژوهش‌های مطالعه آثار تغییر ساعت رسمی کشور و با توجه به اهمیت جایگاه صرفه‌جویی انرژی و تنظیم فعالیت‌های اجتماعی با توجه به اوقات شرعی، پیشنهاد می‌شود که این قانون کمافی‌السابق در کشور اجرا شود و تصویب طرح پیشنهاد نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =