• ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
  • کد خبر: 2279
  • readingTime: ۴ دقیقه
مسکن

پای اقتصاد ایران بر روی دسته بیل رفته است . حالا با بسته شدن درهای واردات و صادرات، آغاز شدن تحریم ها و سیر صعودی دلار آب گل آلودی در اقتصاد مصالح ساختمانی ایجاد شده که دلالان از آن ماهی بزرگ می گیرند.

به گزارش ایراسین، چالشی بی رحم که بازار مسکن را در خود فرو برده است. بسیاری ازصنعت گران براین باورند که اساسا با افزایش نرخ ارز که از اسفند ماه سال پیش آغاز شده است، بازارهای تولیدی دستخوش تلاطم شده است و تولید کنندگان وفعالان حوزه مسکن از همان زمان دچار سردرگمی وبلاتکلیفی شده‌اند، اما حالا با روند جدیدی که در نحوه توزیع مصالح ساختمانی ایجاد شده، بازاری که می توانست در این شرایط بسیاری از زخم های اشتغال را مرهم گذارد، اکنون با وابستگی به تولیداتی که کمیاب شده است مشکلات جدی را سر راه خود می بیند.  

این بار گزارش‌های میدانی حاکی از احتکار مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و میلگرد است به طوری که اغلب سازندگان مسکن از کمبود فولاد و میلگرد و شیرآلات ساختمانی در بازار گله‌مندند و معتقدند ورود دلالان به این بازار و احتکار کالا از سوی آنها بازار ساخت‌وساز را آشفته کرده است.

رکود معاملاتی بازار مسکن در شرایط فعلی بیش از آنکه ناشی از جهش قیمت مسکن باشد مربوط به تمایل افراد به سرمایه گذاری در بازارهایی است که قابلیت نقدشوندگی بیشتر و سریع تری در مقایسه با بازار مسکن دارند؛ در واقع مردم در شرایط فعلی به دنبال دارایی هایی هستند که زودتر بتوانند آن را نقد کنند؛ بنابراین چون داراییهایی مانند ارز و طلا خاصیت نقدشوندگی بیشتری دارند در شرایط فعلی و طی ماه های اخیر بیشتر دارایی ها به این سمت رفت.

حسن خسته‌بند، عضو کمیسیون عمران مجلس چندی پیش از احتکار مصالح ساختمانی در کشور خبر داد و گفت: با افزایش بی‌ضابطه قیمت دلار در بازار، ‌ فرصت‌طلبان از وضعیت نابسامان کشور استفاده کرده‌اند و برای انتفاع بیشتر حجم بسیار بالایی از انواع مصالح ساختمانی را در انبارهای خود احتکار کرده‌اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام این خبر که احتکارکنندگان مصالح ساختمانی از فروش اجناس خودداری می‌کنند، گفت:‌ مصالح ساختمانی موجود در بازار به بهانه رشد نرخ ارز با قیمت بسیار گزاف در بازار عرضه می‌شود.

محمد دامادی، عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به اینکه در اقتصاد بیمار اتفاقات اینچنینی می افتد باید همه تلاش ما این باشد که اقتصاد را پویا وبیماری آن را درمان کنیم و قطعات اصلی پازل اقتصاد را درست جا بگذاریم.

وی می افزاید :اگر اقتصاد درست شود مسیر خرید و فروش مسکن درست وبا شیب ملایم پیش می رود ودرغیر این صورت باید انتظار افزایش حبابی قیمت در این بخش را داشته باشیم

این آب گل آلود اقتصاد مصالح ساختمانی افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت فولاد را در چند ماه گذشته در پی داشته است به طوری که در همین رابطه ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛   گفته: قیمت هر کیلو فولاد سال گذشته هزار تومان بود، اما هم اکنون هر کیلو فولاد بیش از شش هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی از کمبود مصالح ساختمانی در بازار گله کرد و گفت: متأسفانه دلالان و سودجویان در چند ماه گذشته از فرصت استفاده کرده و با خرید فولاد و احتکار آن مشکلات زیادی در این بازار ایجاد کرده‌اند.

رهبر تصریح کرد: دلالان با زد و بندهایی که انجام دادند فولاد را با قیمت عرضه شده در بورس و حتی پایین‌تر خریداری کرده و هم اکنون با انحصاری کردن این بازار موجب ایجاد رکود در بخش مسکن شده‌اند.

بازار مسکن از جمله بازارهایی است که همواره با مشکلات و چالش های زیادی روبرو بوده است و اکنون در این وهله با توجه به روابط نامناسب بین المللی، مسائل اقتصادی داخلی را هم تحت الشعاع قرار داده است و به گفته بسیاری از کارشناسان اگر راهکار و نظارتی در این زمینه وجود نداشته باشد معلوم نیست به کدام بیراهه کشیده شود.

نایب رئیس انبوه سازان تهران با بیان اینکه نظارت بر این بازار از سوی مسئولان کار بسیار راحتی است، گفت: به دلیل آنکه بازار فولاد انحصاری و تنها در دست اشخاص کمی است بنابراین نظارت و مدیریت بر این بازار کار چندان دشواری نیست.

در این میانه کمر بسیاری از سازندگان بخش مسکن هم شکسته شده است نایابی برخی از اجناس و کالاها به نحو چشمگیری میزان تولید بخش مسکن را کاهش داده است، جالب اینجاست که صفر تا ۱۰۰ تولید فولاد در داخل است، بنابراین افزایش قیمت دلار و تأثیر گذاشتن بر روی این بازار کاملا نادرست بوده و چیزی جز سودجویی برخی نیست.

به گفته یکی از فروشندگانی که در این عرصه مشغول هستند، کمبود شدید مواد اولیه از یک طرف و تحریم ها از سویی دیگر و احتکار مشکلات جدی را در این عرصه ایجاد کرده و فشار زیادی را به آنها وارد می کند.

احمد سیفی با اظهار تاسف از اینکه هیچ نظارتی در این بخش انجام نمی‌شود و موجب شده تولیدکنندگان به سمت تعطیلی و ورشکستی بروند می گوید: دولت باید در این زمینه تدابیر ویژه ای را اعمال کند تا بین فروشندگان رقابت ناسالمی که ایجاد شده را برچیند و دست احتکار کنندگان را از این بازار کوتاه کند.

بماند که در این بین اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بر خلاف تمامی فعالان از نبود احتکار در بازار خبر می دهد و می گوید: آنقدر در بازار مصالح ساختمانی، سیمان، گچ و ماسه رکود حاکم است که بین فروشندگان رقابت ناسالم برای فروش است.

وی ادامه می دهد: همه از خدایشان است که جنس‌هایشان را بفروشند، اصلا چنین چیزی در بازار ما وجود ندارد.

گفته های ضد ونقیض در بازاری که می تواند هزاران شغل را ایجاد کند موضوعی است که باید در اسرع وقت رسیدگی شود تا اقتصاد ایران بیش از اینها دچار تزلزل از درون نشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =