• ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
  • کد خبر: 22775
  • readingTime: ۱ دقیقه
مسئولیت اجتماعی

توجه به مسئولیت‌ها و تعهدات بنگاه‌ها و شرکت ها به این معنی است که ضمن پیگیری اهداف انتفاعی و سودآورانه، باید در خدمت اهداف و آرمان‌های عمومی جامعه و نظام اجتماعی باشـند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- سید رضا صالحی امیری؛ تحقق اراده نظام جمهوری اسلامی ایران برای اجـرای اصـل ۴۴ قـانون اساسی و تحقق اهداف چشم‌انـداز در عرصـه خـصوصی سـازی، نیـاز بـه مقدمات و مبانی خاصی دارد و تا این زمینه‌ها فراهم نشود، دسـتیابی بـه اهداف مطلوب و تحقق آنها و نیز کاهش هزینه‌ها و خسارات ناشی از آن امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که تجارب خصوصی‌سازی و ایجاد فضای بازار رقابتی برای بنگاه‌های اقتصادی در سایر کشورها نشان می‌دهد که تحقق این‌گونه اهداف منوط و مبتنی بر شکل‌گیری مجموعه‌ای از پیش‌فرض‌ها و الگوهای هنجاری، فرهنگـی و اجتمـاعی اسـت و در غیـر ایـن صـورت، سیاست خصوصی سازی در اجراء با مشکلات متعددی مواجـه می‌شود و نتایج غیر منتظره و آسیب زایی را به دنبال می‌آورد.

از جمله این الزامات و مقدمات که در دنیای امروز مورد تأکید قرار گرفته، توجه به مسئولیت‌ها و تعهدات بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در عرصه صنعت، تجـارت، اقتـصاد، خدمات و... است. به این معنی که این رسالت در ضمن پیگیری اهداف انتفاعی و سودآورانه خود، علی القاعده با آن اهداف ایجاد شده‌اند و باید در خدمت اهداف و آرمان‌های عمومی جامعه و نظام اجتماعی باشـند. همچنین، علاوه بر رعایت حقوق اشـخاص و نهادهای ذی ربط، خدمات گسترده ای به افراد جامعه ارائه نمایند. به عبارتی، آحاد جامعه را در سود و منافع خود شریک کنند و در خدمت تمامی ارکان نظام اجتماعی باشند.

خوشبختانه این مهم از بدو تأسیس نهادهای صنعتی و تولیدی در جامعه ایران مورد توجه مدیران و فعالان این عرصه بوده و توجه شایسته به آن مبذول شده است. علاوه بر این، به دلیل حاکمیت فرهنگ دینی و سنت حسنه وقف در طول تاریخ اجتماعی ایـن مرز و بوم، فعـالان، بازرگانان و صاحبان مکنـت بـه دنبال انجام تعهدات و مسئولیت های خویش در قبال جامعه بوده اند که نشانه های فـراوان آن در جامعـه امروز ایرانی قابل مشاهده است.

با این حال، براساس اقتضائات خاص جامعه ایران و ضرورت های تسریع در حرکت کشور بـه سـمت خصوصی‌سازی، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی شرکت ها، احیاء مجدد این قبیل مفاهیم را به لحاظ استراتژیک با هـدف گـسترش فرهنـگ و ادبیـات مربوطه در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است و رجاء واثق دارد کـه اینگونه اقدامات در ارتقاء سطح فرهنگ عمـومی و اصـلاح و بهبود دیدگاه‌های فعالان اقتصادی کشور، منشاء اثر مثبت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =