استیل پرایس

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در اولین همایش تخصصی استیل پرایس، گفت: با توجه به مسئله مهم اکتشافات معدنی، می‌توانیم آینده اقتصاد ایران را در کویر مرکزی رقم بزنیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ناصر تقی زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در اولین همایش تخصصی استیل پرایس که صبح امروز یکشنبه هشتم اسفندماه در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد، اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما اتکای خود را از بخش کشاورزی باید به بخش معدن انتقال دهیم زیرا ارزش افزوده بالایی دارد و در آن مزیت داریم بنابراین باید نقاط ضعف ما در این حوزه شناسایی و برطرف شود.

وی افزود: ما در بخش اکتشافات معدنی عقب هستیم و این مسئله دلایل مختلفی دارد. اول بروکراسی اداری است که بعضا برای صدور یک مجوز وقت زیادی صرف می‌شود. مسئله بعد بحث سخت افزاری شامل تجهیزات مورد نیاز این بخش و در آخر حوزه علم و دانش است که در آن‌ها مشکل داریم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: فارغ از بحث مالکیت کنسرسیومی از شرکت های داخلی و خارجی بزرگ برای فعالیت در حوزه اکتشافات معدنی تشکیل دهیم. هزینه این اکتشافات نیز بر عهده شرکت‌های حاضر در این کنسرسیوم است. برای این کار حتما باید با علم و دانش روز تعصب را کنار بگذاریم متاسفانه ما هنوز در حوزه زمین شناسی عقب هستیم. از نظر سخت افزاری نیز مشکل داریم و ماشین سنگین اکتشاف نداریم.

تقی زاده اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله در حوزه معدن بحث اکتشافات است که باید به آن رسیدگی شود. از این طریق ما آینده اقتصاد ایران را در کویر مرکزی ایران تعیین کنیم.

وی تصریح کرد: ما در حال سفارش و پیگیری بومی سازی سخت افزارهای روز هستیم و هنوز کارهای بسیاری داریم. معادنی در کویر مرکزی هستند که تا ۲ میلیارد تن در اعماق ذخیره دارند اما نیاز به سخت افزار مناسب داریم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه امروز مملکت ما گورستان ماشین های کهنه است بیان کرد: دلیل آن سوخت ارزان است و این وضعیت قابل دوام نیست و اقتصاد ما تاب و توان آن را ندارد. باید به سمت روش‌های جدید در معادن بزرگ برویم و ما این را در دستور کار قرار داده ایم.

تقی‌زاده افزود: برای معادن بزرگ و جدید باید روش‌های جدیدی را اتخاذ کنیم.در نظر داریم IPCC را در دستور کار قرار دهیم و همچنین از شرکت‌هایی که در این زمینه صاحب نظرند و حاضر به مشارکت و فعالیت در این زمینه هستند دعوت می‌کنیم ارائه پیشنهاد کنند تا بتوانیم سرعت کار را بالا ببریم.

وی گفت: بر اساس بررسی مقدماتی انجام شده این روش ۶۰ تا ۷۰ درصد در معادن بزرگ هزینه‌های معدن کاری را کاهش می‌دهد بنابراین باید به سمت سایر روش‌های نوینی رفت.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: معدن مس سرچشمه ۵۰ سال پیش روشی اتخاذ کرده و ما هنوز با همان روش پیش می‌رویم.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه تولید فولاد در بخش معدنی کشور نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که در آن‌ها دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: مشکل آب و برق به هر تدبیر حل شد و همچنان درگیر تاسیس نیروگاه‌ها هستیم و امیدواریم مشکل گاز را دولت حل کند و نباشد تا شرکت‌های فولادی به سرمایه گذاری در میادین گازی ورود کنند.

وی بیان کرد: ما باید از تولید شمش ساخته به سمت فولادهای آلیاژی برویم و شمش را در حد نیاز داخل تولید کنیم و بعد از آن به سمت تولید فولاد آلیاژی برویم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: از کلیه صاحب نظران در این حوزه دعوت می‌کنم به شرکت‌های فولادی کمک کنند تا بتوانیم به این سمت برویم.

تقی زاده مشکل بعدی را حمل و نقل دانست و بیان کرد: ما باید به سمت حمل ریلی برویم و سرمایه گذاری‌هایی در این زمینه انجام شده اما بحث اصلی، بحث راه آهن است. راه آهن‌های اصلی که شریان‌های اصلی فولادند یک خطه اند و باید دوخطه شوند و البته که امکان پذیر است و ما برای اولین بار در ایران در راه آهن کرمان- سیرجان انجام شد.

وی افزود: امروزه از بخشی از باطله ها استفاده می‌شود اما امیدواریم شرکت‌های داخلی خود را با تکنولوژی به روز کنند و از این باطله‌ها استفاده شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به بحث اسکله‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت‌های معدنی و فولادی آمادگی ورود به بحث اسکله‌ها در چابهار یا بندرعباس را دارند و در صورت همکاری دولت می‌توانند یک اسکله ویژه واردات و صادرات محصولات مربوطه تاسیس کنند.

تقی‌زاده تصریح کرد: آنچه که تعیین کننده آینده ماست، اکتشاف است و با توجه به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال، می‌توانیم تاثیر قابل توجهی بر تولید کشور بگذاریم. بنابراین صرف می‌کند که کاری کنیم تا حتی ۱ گرم سنگ آهن در باطله باقی نماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =