اسماعیلی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به پتانسیل‌های معدنی ایران اعلام کرد: درباره صنایع معدنی نباید شتابزده عمل کنیم و به صرف اینکه جایی پتانسیلی وجود دارد مجوز برداشت صادر شود.

به گزارش ایراسین، داریوش اسماعیلی در این زمینه گفت: امتیاز اقتصادی معادن و صنایع معدنی برهیچ کس پوشیده نیست و همه کشورهایی که دارای چنین پتانسیلی بوده‌اند در تلاش هستند بیشترین منافع اقتصادی را از این پتانسیل داشته‌باشند، اما در کشورما متاسفانه شتابزدگی بلای جان صنعت معدنی شده و بجای برکت مشکلاتی را ایجاد کرده است.
اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: بررسی روند اکتشاف، استخراج و استفاده از منابع معدنی ایران طی دهه‌های گذشته دقیقا بیانگر همین نقطه ضعف است که هنوز نتوانسته‌ایم موضع دقیق و قاطعی درباره معادن داشته باشیم و برای آن برنامه‌ای منطقی ارایه کنیم.
به گفته این نماینده مجلس اهمیت توجه به واقعیت معدن و پتانسیل‌های موجود باید برای تمامی مسئولان به گونه‌ای باشد که هرگز برای استفاده از این منابع شتابزده تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نشود بلکه لازم است با استفاده از منابع اطلاعاتی بخصوص در بخش اکتشاف اولویت‌هایی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم که اصولی بتوانیم از منابع معدنی کشورمان بهره‌برداری کنیم.
وی به خبرنگار ما گفت: نقشه‌ها و اطلاعات زمین‌شناسی گسترده‌ای در ایران وجود دارد که براساس آنها پتانسیل‌های بالایی از انواع مواد معدنی در کشور وجود دارد اما هنوز مطالعات دقیق و علمی روی این پرونده‌ها انجام نشده و در بسیاری از موارد به مجرد اینکه مشخص شده در پهنه‌ای پتانسیلی وجود دارد انبوهی از مجوزها صادر شده و حفاری در مدل‌های مختلف آغاز شده بدون اینکه درنظر داشته باشیم این فعالیت آیا واقعا اقتصادی بوده یا خیر؟
اسماعیلی معتقد است چنین برخورد شتابزده‌ای از سوی برخی مسئولان استانی عاملی شده بر شکل‌گیری صدها معدن کوچک که امروز با چالش جدی روبرو شده‌اند و خبری از فعالیت اقتصادی در آنها نیست درحالی که می‌دانیم پتانسیل وجود دارد و می‌توانیم با استفاده از برنامه‌های اصولی از این منابع خدادادی بهره‌برداری دقیق و منطقی برای اقتصاد کشورمان داشته باشیم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: چنین برخورد شتابزده‌ای تا به امروز باعث از بین رفتن منابع مالی گسترده‌ای در صنعت معدن شده و باید هم اکنون و در شرایط فعلی اقتصادی کشورمان از این روند با استفاده از اصول علمی و اقتصادی جلوگیری کنیم.
وی معتقد است واقعیت جایگزینی صنایع معدنی به جای صنعت نفت انکار ناپذیر است اما برای دستیابی به این واقعیت باید برنامه‌دقیقی داشته باشیم که کار از اکتشاف آغاز می‌شود. به همین دلیل باید با سرمایه‌گذاری دقیق و منطقی در این بخش و بررسی‌های اقتصادی و اولویت‌بندی‌ به سمت جایگزینی درآمدهای معدنی آنهم بدون توسعه خام‌فروشی با دلارهای نفتی گام برداریم.
اسماعیلی به خبرنگار ما گفت: تصمیم‌گیری‌های شتابزده علاوه براینکه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنایع معدنی را با چالش روبرو کرده بلکه به نوعی نتوانسته باعث ایجاد ارزش افزوده مناسب در استان‌های مختلف باشد به این دلیل که هنوز زنجیره تولید تکمیل نشده و اغلب معادن به خام‌فروشی مشغول هستند. به عنوان مثال پتانسیل بالای سنگ‌های تزئینی در اغلب استان‌های ایران موجود است اما هنوز آمار صادرات این کالا متناسب با پتانسیل‌های موجود نیست.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته این پایان کار نیست و همانطور که قبلا اشاره شد نبود اطلاعات دقیق از پتانسیل‌های موجود باعث ورود سرمایه‌ها به چند بخش مشخص معدنی شده درحالی که امتیازات و پتانسیل‌های بزرگ دیگری همچنان دست نخورده باقی مانده که باید برای رونق آنها نیز برنامه‌ریزی دقیق مطرح شود تا علاوه بر اشتغالزایی درآمدهای ارزی مناسبی هم برای کشورمان ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =