شهاب الدین عزیزی خادم

شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس پر حاشیه فدراسیون فوتبال با رای هیات رئیسه فدراسیون برکنار شد، فوتبال ایران در عصر خادم فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۱۰ اسفندماه سال گذشته، در حالی که همه توجه‌ها به علی کریمی بود، در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال شهاب‌الدین عزیزی خادم گوی رقابت را از رقبا ربود و به ریاست فدراسیون فوتبال رسید. چهره‌ای که به دلیل رد شدن صلاحیت دو نائب رئیسش در رسانه‌ها مطرح بود و کمتر کسی فکر می‌کرد که رئیس شود، بر صندلی ریاست تکیه زد تا فدراسیون وارد یکی از جنجالی‌ترین دوره‌های خود شود.

در آن انتخابات علی‌رغم حضور علی کریمی، از دو چهره دیگر یعنی کیومرث هاشمی و مصطفی آجرلو به عنوان رقبا اصلی خادم یاد شد. آجرلو از ابتدا شانس کمی نداشت و پیش از انتخابات نتوانست آن طور که باید و شاید نظر رای دهندگان را جذب کند و از طرفی دیگر هاشمی با قدرت و لابی‌های بسیار وارد گود شده بود. خادم اما با لابی‌های لحظه آخری خود و حیدر بهاروند توانست در دور دوم انتخابات هاشمی را شکست دهد و با کسب اکثریت آرا به ریاست فدراسیون برسد.

در همان روزهای اول برای انتخاب نائب رئیس بانوان و دبیرکل حواشی بسیاری پیش آمد، اما این شهره موسوی (مدیرعامل باشگاه بادران تهران) بود که به نائب رئیسی بانوان رسید. باشگاه بادران تهران یکی از پرحاشیه‌ترین باشگاه‌های کشور و وابسته به شرکت بازاریابی شبکه‌ای بادران گستران بود که همسر موسوی و دو دخترش ترکیب هیات مدیره آن را تشکیل می‌دادند.

بعدها برخی خبرها پیرامون دست‌گیری موسوی و همسرش به دلیل تخلفات مالی منتشر شد که این خبرها توسط خانواده موسوی تکذیب شد. حتی برخی رسانه‌ها مدعی شدند که شهره موسوی یکی از افرادی بوده که خواستار عزل عزیزی خادم شده است.

از طرفی پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال که یکی از مهم‌ترین ارکان این فدراسیون است نیز حواشی کم نداشت. در نهایت حسن کامرانی‌فر، داور بازنشسته فوتبال ایران علی‌رغم تمام حواشی که پیرامون دبیرکلی غیر قانونی او وجود داشت به این سمت تکیه زد و جلسه امروز هیات رئیسه که منجر به عزل خادم شد را نیز مدیریت کرد.

سایه روشن‌های عزیزی خادم / از خوبان عالم تا برکناری

خوبان عالم

اما مهم‌ترین حواشی درباره عزیزی خادم نه دبیرکلی و نه نواب او هستند، بلکه ارتباط او با «خوبان عالم» است. از ابتدای حضور عزیزی خادم شایعاتی پیرامون ارتباط او با برخی افراد که در جامعه به «جادو نویس» و «جادوگر» فعالیت دارند، وجود داشت. اما این شایعات آهسته آهسته رنگ واقعیت گرفت و حتی در برخی مصاحبه‌ها خادم این ارتباط را تایید کرد. یکی از پرحاشیه‌ترین این جادوگران کسی بود که خود را «خوبان عالم» می‌خواند و این لقب بر روی آقای رئیس نیز ماند.

خوبان عالم با نام مستعار امیر خان فعالیت داشته و به گفته سید ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی پرونده قضایی به دلیل ادای امام زمانی دارد. این فرد به گفته برخی منابع از دهه ۱۳۸۰ در فوتبال ایران حضور داشته و برخی مربیان و بازیکنان از مشتریان او بودند، اما در این دوره او به بالاترین سطح فوتبال ایران نفوذ کرده و گویا در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داشته است.

سایه روشن‌های عزیزی خادم / از خوبان عالم تا برکناری

تصمیمات عجیب کمیته‌های فدراسیون

یکی دیگر از نقاط سیاه در پرونده عزیزی خادم فعالیت کمیته‌های انظباطی، اخلاق و استیناف در فدراسیون بود. در ابتدای حضور خادم رای‌های این کمیته‌ها و جرائم سنگین مالی سر و صدای زیادی به پا کرد. مبالغ جریمه‌ها سر به فلک گذاشت و حرف از جریمه‌های بیش از صد میلیون تومانی شد. حتی برای برخی تیم‌ها و بازیکنان رده‌های پایه در استان‌هایی غیر تهران نیز جرائم ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی وضع شد که بسیار سنگین و حتی غیر قابل جبران بود.

اما مهم‌ترین اتفاق در این دوران صدور رای عجیب علیه تیم گل‌گهر سیرجان و کسر ۷ امتیاز از این تیم بود. قضیه از این قرار بود که فدراسیون ابتدا کارت بازی برای بازیکن گابنی گل‌گهر صادر کرد، اما بعدتر و با بررسی بیشتر و شکایت چند باشگاه، تمام بازی‌هایی که این بازیکن حضور داشته را سه بر صفر به نفع رقبا اعلام و جریمه ۷۰۰ میلیون تومانی برای باشگاه گل‌گهر در نظر گرفته شد که در کمیته استیناف این مبلغ به ۵۰ میلیون تومان کاهش یافت.

این رای حواشی بسیاری به دنبال داشت و بسیاری از تیم‌ها به آن اعتراض داشتند و خواستار رسیدگی به وضعیت بازیکنان سرباز استقلال و رعایت انصاف کردند. پرونده «اریک بابو باگناما بوکوم» قطعا جنجالی‌ترین پرونده برای یک بازیکن لیگ‌برتری بود که در فدراسیون خوبان عالم رقم خورد.

سایه روشن‌های عزیزی خادم / از خوبان عالم تا برکناری

خاکستری‌ها

اسکوچیچ، مهدوی‌کیا و ایران‌دوست سه نام خاکستری فدراسیون در عصر خادم بودند. اول از همه به سراغ دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال می‌رویم، نامی که حضورش در نیکمت تیم ملی با اعتراضات بسیاری همراه بود، اما خادم در یک تصمیم جسورانه او را تغییر نداد تا ایران زودترین صعود به جام جهانی در تاریخ خود را جشن بگیرد. شاید اگر رئیس دیگری بود برای جاه‌طلبی و یا پروپاگاندا رسانه‌ای سراغ نام‌های بزرگ با دستمزدهای درشت می‌رفت و خاطره بد ویلموتس تکرار می‌شد.

از طرفی تشکیل دوباره تیم ملی بانوان و سپردن هدایت آن به مریم ایران‌دوست یکی دیگر از اتفاقات خوب سال‌ گذشته فوتبال ایران بود. تیم ملی بانوان ایران نه تنها تاریخ سازی کرد و به مسابقات قهرمانی آسیا رسید، بلکه چند قهرمان فوتبالی تازه نظیر زهره کودایی به ایران هدیه داد.

حضور مهدی مهدوی‌کیا در تیم ملی امید، اگرچه تصمیم خوب و درستی برای شکستن طلسم صعود به مسابقات المپیک بود، اما عدم بستن قرارداد با این اسطوره فوتبال ایران و باشگاه هامبورگ حواشی بسیاری به دنبال داشت. در نهایت مهدوی‌کیا هم به دلیل برخی حواشی، فشارهای بسیاری در چند ماه گذشته متحمل شده است.

سایه روشن‌های عزیزی خادم / از خوبان عالم تا برکناری

آزمون بزرگ مجمع فدراسیون

شهاب‌الدین عزیزی خادم امروز و در جلسه هشت نفره هیات رئیسه فدراسیون با هشت رای برکنار شد تا این دوران هم به پایان برسد. فدراسیون خادم پر از نقاط سیاه دیگری نیز بود، از سفر جنجالی خادم به اصفهان، VAR ایرانی تا برخی افراد حاضر در ساختار آن که خود بسیار جای بحث دارد. حتی برگزاری مسابقات لیگ و نحوه داوری که تقریبا هیچ یک از ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر آقایان از آن رضایت ندارند.

اما این دوران فدراسیون فوتبال نیز به پایان رسید و باید دوباره به انتظار نشست و دید که در مجمع فدراسیون در اردیبهشت چه تصمیمی برای سرنوشت خادم گرفته خواهد شد. از طرفی در صورت خداحافظی قطعی و همیشگی خادم بار دیگر مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال باید سکاندار جدیدی برای چهار سال آینده انتخاب کنند. امید است دیگر لابی‌ها، ضد و بندها و امتیازات لحظه‌ آخری اسم‌های روی برگه‌های رای را تغییر ندهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =